Tibetští exulanti se ocitli na křižovatce. Otázkou není, jestli se budou rozhodovat pro
střední cestu nebo nezávislost. Ani kdyby nalezli alternativní přístup k vyřešení
tibetské sporné otázky. Problémem je, zda exilový hlas zvládne vůdčí a strategickou
práci na tomto úkolu a získá důvěru pro sebe i pro lidi, kteří ho podporují. Je tomu
tak?
Po více než třech a půl desetiletích snahy o nenásilí, vedené dalajlamou a tibetskou
vládou v exilu, se před dvěma lety exilová komunita ocitla na křižovatce - šlo o
rozhodnutí uspořádat referendum na podporu cílů a prostředků tibetských snah.
Prostor pro toto navržené referendum byl již jednou otevřen dalajlamou v prohlášení
10. března 1995, kde navrhoval, že by měl být tibetský lid konzultován, aby ujistil
sebe i svět o politických prostředcích svého úsilí. Zároveň se dalajlama zmínil o
bezprostředním důvodu svého neúspěchu při snahách přivést Čínu k jednacímu stolu
po více než patnácti letech porad a předběžných rozhovorů. Vedle čínského odmítnutí
jeho iniciativ stála dalajlamova představa a touha spatřit naplnění tužeb Tibeťanů v
lidovém plebiscitu, který by vedl ke zrodu referenda.
„Referendum by bylo nejdůležitějším krokem směřujícím k vytvoření jednoznačné
tváře, která by byla dána tibetským snahám,“ řekl Ngawang Lhamo, člen Sboru
tibetských lidových zástupců.
Všechny iniciativy tibetské strany o obnovení a pokrok v tibetské otázce při jednání s
čínskými protějšky téměř nepokročily vpřed, protože Čína redukovala tibetský
problém na osobní status dalajlamy. Čína také požaduje, aby tibetský vůdce popřel
status nezávislosti Tibetu již před rokem 1950, což - jak on říká - není možné, protože
nemůže změnit tibetskou minulost. Od roku 1979, kdy byla vyslána první ze čtyř
styčných delegací z Dharamsaly do Tibetu, až do roku 1982 a 1984, kdy se
uskutečnila dvě kola rozhovorů v Pekingu mezi CCP (Ústřední výbor zástupců) a
delegáty dalajlamy, Čína zablokovala všechny pokusy o smysluplné dohody. Buď
výraznou lhostejností, nebo záměrným přešlapováním na místě. Stejný osud měl i
dalajlamův pětibodový mírový plán z roku 1987 a jeho Štrasburský návrh z roku
1988, který mezinárodní komunita označila za vizionářské, přizpůsobivé a praktické
řešení.
Potřebu společného projektu tibetských politických cílů jednoznačně potvrdil
dalajlama ve svém Štrasburském návrhu, kde říká: „Ať již by výsledek těchto
rozhovorů byl jakýkoliv, sám tibetský lid musí být konečnou a rozhodující autoritou.“
Když oficiální tibetský návrh Číně, aby si podržela kontrolu nad obranou a
zahraničními vztahy, byl Pekingem v roce 1990 odmítnut, potřeba zrevidovat
tibetskou politickou cestu byla zcela zřejmá a urgentní. Tato potřeba začala být ještě
naléhavější a významnější po brutálním potlačení demonstrace za nezávislost ve
Lhase v letech 1987 a 1988 a vyhlášení stanného práva v roce 1989. Události na
Náměstí nebeského klidu v roce 1989 byly dalším důkazem, že Čína byla naprosto
hluchá k volání po demokratických změnách ve své vlastní zemi, natož v Tibetu.
Tibetský pozorovatel uvažuje: „Trvalým neustálým předkládáním procedurálních
problémů okolo dohod se Čína jenom snaží získat čas do té doby, dokud nezemře
současný dalajlama.“ A kdyby Čína v tomto úsilí uspěla, bylo by to zvonění umíráčku
tibetským snahám, jak dále zdůrazňují analýzy.
Skutečnou otázkou pro exilové Tibeťany je proto zda pokračovat dále v přípravě
referenda či nikoli.
„Ne,“ říká Tibetský kongres mládeže, člen NGO, se svými třinácti tisíci členy
rozmístěnými po celém světě. „Referendum je naprosto nežádoucí, protože tužby
několika set tisíc exilových Tibeťanů nemohou účinně reprezentovat touhy šesti
milionů Tibeťanů v Tibetu“, argumentuje jeho mluvčí. „A nejen že exiloví Tibeťané
jsou politicky naivní, oni také nemají jinou možnost.“ Tato organizace mladých není
ve svých názorech osamocena. Vášnivá halasná kampaň „Řekněte ne referendu“ byla
podporována i jinými členy NGO, včetně Tibetské asociace žen.
Početná vzdělanější část tibetské populace pociťuje, že referendum by nakonec
vyústilo v omezení tibetských snah do jediné rigidní linie, i když situace bude v
budoucnosti jistě vyžadovat kombinaci různých metod politického boje. „Reálná
politika spočívá v nátlakovém vynucování zisků za všech okolností a všemi
prostředky,“ říkají vysokoškolsky vzdělaní Tibeťané. „Jakákoliv průhlednost naprosto
není funkční.“
Pro hlasující obyvatelstvo zůstává referendum mystériem. Ačkoliv obecný vzdělávací
program připravující základnu pro referendum přivedl uvážlivou veřejnost k
probuzení zájmu o nutné řešení tibetského vývoje a možnosti přístupu k volbám, celá
záležitost je vzdálena tomu, aby byla jasná.
I když chování řadových voličů je jenom těžko postižitelné, celý problém referenda se
stává kyvadlem, pohybujícím se mezi lhostejností a nevědomostí. Pro několik
nadšenců se celá diskuse pohybuje buď mezi přístupem střední cesty, anebo naprostou
nezávislostí. Svobodné rozhodování o sobě a satyagraha (pravda vítězí), další dva
způsoby volby, navrhované exilovou vládou tibetské komunity, zůstávají většinou bez
povšimnutí. Rozhořčení nad způsobem, jakým vedoucí činitelé připravují podmínky
pro referendum, je značné.
„Celá ta věc nedává žádný smysl. Předpokládá se, že referendum by mělo být velmi
jednoduché. Ale náš způsob, jakým to děláme, je tak komplikovaný, že si lidé myslí,
že to nemá hlavu ani patu,“ stěžuje si tibetský obchodník v Dharamsale. Je pod
vlivem své manželky, pohoršuje se nad jejími názory: „Měla jsem dojem, že to byli
Číňané, kteří nám tuto možnost nabídli. Když se nám vlastně nic nenabízí, proč to
všechno hašteření?“ ptá se žena.
Čtyři možnosti politické volby, předložené tibetskou vládou, jsou jenom nástinem,
určeným pro veřejnost, ale nic konečného to není. Podle administrativního
procedurálního programu by exiloví Tibeťané měli provést důkladnou analýzu všech
pro a proti u čtyř možností volby a prozkoumat i jiné možnosti předtím, než se
koncem července uskuteční výzkum veřejného mínění. Obecné mínění by proto mělo
být utříděno a analyzováno sekretariátem kabinetu a výsledky předány k diskusi v
září, ještě před skutečným referendem. Pokud by byl tento výzkum uskutečněn, mělo
by se to stát pod dohledem volební komise. Ale i tento scénář má svá úskalí.
Vezmeme-li v úvahu neodstranitelnou tendenci mnohých Tibeťanů spojovat přístup
střední cesty s autoritou dalajlamy, mohl by být celý tento postup redukován na
loajální souhlas komunity se svým představitelem. Pro ně přístup střední cesty
znamená „dalajlama to ví nejlépe“, a to je jejich postoj. Odpůrci dále argumentují, že
zařazení přístupu střední cesty mezi čtyři možné vzorové volby bylo chybou a že již
ztroskotalo. Nicméně tato volba, zakotvená ve Štrasburském návrhu - vedoucí
politická linie pro zaměření tibetské vlády - je většinou již schválena Tibeťany a
zahraničními příznivci. A tibetský vůdce v exilu již řekl, že toto je nejpragmatičtější
řešení tibetského problému, i když Čína nenaznačila možnost jeho uskutečnění.
Za druhou vzorovou volbu, kterou je nezávislost, bojuje jiná, mnohem hlasitější sekce
tibetské komunity, pro niž volba něčeho menšího znamená připustit harakiri
tibetských snah. „Žít ve spojení s Čínou nemůže být řešením tibetského problému.
Pouze nezávislost může zaručit přežití Tibeťanů jako samostatného národa s
výjimečným kulturním dědictvím,“ říká Lhasang Cchering, bývalý prezident Tibetského
kongresu mládeže a jeden z ředitelů institutu Amňe Mačhen.
Proti všeobecnému názoru, že sebeurčení je prostředkem k řešení, mnozí tvrdí, že to je
stejně konec. I když definice sebeurčení je velice rozmanitá, je sebeurčení obecně
chápáno jako právo lidu rozhodovat o svém vlastním politickém, ekonomickém a
kulturním vývoji a osudu. Toto „nezcizitelné právo“ je popsáno v četných rezolucích
Organizace spojených národů, a bylo vyhlášeno jako jedno ze základních lidských
práv, které obsahuje Charta OSN.
V průběhu řady vysvětlujících rozhovorů v Pekingu v roce 1982, kdy tibetská
delegace naléhala na Čínu a citovala Rezoluci prvního všečínského kongresu sovětů o
otázce národních menšin (listopad 1951) - respektovat právo tibetského lidu na
národní sebeurčení, Čína odpověděla: „My (CCP) jsme byli v té době děti, ale teď
jsme již dospěli.“ Nabízí se zde kritická otázka, kdo nyní tyto dospělé přinutí, aby se
drželi toho, co domněle vyslovili v dětství?
Satyaghara přes všechnu svoji novotu je chápána jako politický nástroj, který je
vrozený nenásilné povaze tibetského snažení. A návrh, aby toto hnutí bylo založeno v
Tibetu, uchvátil mnohé svým příslibem konkrétních aktivit. „Avšak filozofický
výklad našich politických snah od profesora Samdhong Rinpočheho a jeho
interpretace, že aktivisté byl měli být mravně očištěni, nám připadá jako vyhlášení
svaté války, přímo převzaté z indické mytologie,“ reptá jeden tibetský mladík.
Opakované volání po sabotážních aktivitách a násilných prostředcích v Tibetu a v
Číně se rozšiřuje mezi mladými. „Žádná země nezískala nezávislost jen pouhými
nenásilnými prostředky. Násilí je odpustitelné jako akt sebeobrany, když jde o otázku
pouhého přežití země,“ říká mladý tibetský aktivista, zakladatel dobrovolné skupiny,
která organizuje pohovory na veřejnosti a rozšiřuje výzvy.
Ale nejvnitřnější úcta Tibeťanů všech věků k jejich představitelům je tak hluboce
zakořeněná, že dopouštět se násilí je pro ně nepředstavitelné. Mnozí však kladou
otázku, zda tibetský způsob politické práce je opravdovým nenásilím, nebo je jenom
prostou nečinností.
V pozadí všech těchto zmatků v exilu kolem tibetského referenda je skutečnost, že
situace uvnitř Tibetu je více než alarmující. Lidem v Tibetu, jehož touhy by toto
referendum mělo vyjadřovat, bylo od dubna minulého roku zakázáno rozšiřovat
fotografie dalajlamy. Následný protest proti tomuto zákazu způsobil, že bylo šest
mnichů z klášterů Sera a Gandän ve Lhase zastřeleno a stovky mnichů uvězněny.
Čínský cíl a poslední vývoj a nedávný následek a na pančhenlamův Pokud zprávy
přicházející z Tibetu mají vůbec co říci, pak pančhenlamův kontroverzní postoj, odpor
k „Tvrdému úderu“ a kampaň zaměřená na „vlastenecké vzdělávání“, která byla
pořádána jako představení v mužských a ženských klášterech, vymazávají
dalajlamovu „separatistickou“ autoritu.
„Skutečnost, že Tibeťané uvnitř Tibetu chtějí naprostou samostatnost byla vyjádřena
hněvivými demonstracemi ve Lhase v roce 1987 a 1988, které byly brutálně potlačeny
čínskou ozbrojenou policií,“ říká Ctihodný Lozang Džinpa, pomocný vydavatel
Šeja, měsíčníku tištěného v tibetštině. Lozang byl aktivistou během
demonstrací a dostal vyznamenání od Reeboj Human rights. Zprávy přicházející z
Tibetu říkají, že Tibeťané ve vlastní zemi vkládají veliké naděje ve výsledky, které
jim může přinést navrhované referendum. Ale referendum pro není pro Čínu nic
nového.
V roce 1988 Čína uspořádala výzkum veřejného mínění ve Lhase v Cethangu a
maskovala ho jako akademické bádání. Zahrnula do tohoto výzkumu i otázky o
nezávislosti s předpokladem, že druh je již je připravován určitý druh referenda.
Zbytečnost těchto snah pochopili čínští představitelé velmi brzy - když asi 20 mnichů
z kláštera Rato využilo výzkum k vyhlášení své loajality dalajlamovi a svou podporu
nezávislosti ještě předtím, než byli uvězněni. Někteří lidé sice podpořili svými hlasy
tibetskou nezávislost, jiní se však obávali vyjádřit svůj názor, protože měli strach
trestů, které by toho následovaly, jak hlásilo rádio Lhasa 20. září 1988.
„Protože toto maskované referendum nebylo úspěšné, objevila Čína novou
alternativu“, říká Künzang Paldžor, starší novinář z Hlasu Tibetu. „Obvyklá
představení „vlasteneckého vzdělávání“, která byla pořádána v tibetských mužských a
ženských klášterech, byla zaměřena na zničení dalajlamovy autority a náboženství a
hlavně umocnění vztahů k Velké mateřské zemi tj. Číně. To také mělo být
zamýšleným výsledkem tzv. „šetření veřejného mínění“, zdůrazňuje Paldžor.
Zatímco okupovaný Tibet prochází větším přeškolováním, exiloví Tibeťané stojí tváří
v tvář otázce rozhodnout se pro referendum z politických příčin, zda se má uskutečnit
či nikoliv. Pokud by bylo odpovědí ano, ostatní možnosti by se se všemi nadějemi
objevily dále.
Ale v současné době se ani referendum nezdá být pravděpodobné a ani neexistuje jiná
volba, která by mohla být formulovaná. Ale stále zde existují jisté obavy, že tento
„historický“ krok může upadnout do zapomnění, zatímco řadový Tibeťan se vrátí k
běžné práci.
Článek je převzat z časopisu Tibetan Bulletin, Dharamsala, July - August, 1997
[
22.08.1997
zdroj: Tibetan Bulletin (www.tibet.net) autor: Thubtän Cchering ]
|