Konečně se nám dostává do rukou přetisk původního vydání (r. 1948) knihy prof.
Lesného, představující dosud nejobsáhlejší pojednání o buddhismu dostupné v
češtině. Autor podrobně rozebírá učení pálijského kánonu, jeho historické kořeny a
osobnost Buddhovu, jakož i pravidla mnišské obce. Dále popisuje vznik nových škol
a učení mahájány v jejích rozmanitých formách. Velká pozornost je věnována vývoji
buddhismu v jednotlivých asijských zemích a rovněž jeho vztahu ke křesťanství.
Výklad je doplňován mnoha citacemi z původních pálijských a sanskrtských textů.
Závěrem autor hodnotí význam buddhismu pro západní kulturu, přičemž zdůrazňuje
zvláště jeho etické ideály.
Jedná se o dílo úctyhodné šíře, obsahující velké množství faktografického materiálu,
pojaté přísně vědecky. Leč - možná právě proto - vykazuje i některé chyby a menší
nepřesnosti, které mohou vést k zmatku a nedorozumění u zájemců o toto téma.
Nejvážnější, až do očí bijící vadou je (záměrné?) zkreslování Buddhovy nauky o ne-Já
(anattá), jež tvoří jádro celého jeho učení a kterou se Buddha radikálně odlišuje jak od
indického, tak i obecně náboženského myšlení vůbec. Tímto krokem (str. 73) Lesný
otupuje ostří Buddhovy analytické nauky což mu pak umožňuje zabývat se
buddhismem čistě jako historickým a náboženským fenoménem, tvořícím nádherný
předmět objektivního vědeckého studia. K čemu takovýto přístup vede, je vidět na
zoufale nedostatečném výkladu závislého vznikání (patiččasamuppáda), jež se
vztahuje výhradně na oblast lidského prožívání, a proto se vymyká chápání
nezaujatých učenců.
Lesný si rovněž několikrát stěžuje na nejednotnost a rozporuplnost nauk pálijského
kánonu. Je nepochybně pravdou, že pozdější scholastické texty v lecčems překrucují
původní Buddhovy řeči. Držíme-li se však v rámci těchto nejstarších textů, překvapí
nás naopak jejich pozoruhodná jednotnost, co se týče předkládaných nauk. Je ovšem
možné, že když k nim bude člověk apriorně přistupovat s přesvědčením, že
„buddhismus je pokračováním onoho starého učení o nesmrtelnosti lidské podstaty“
(str. 6), tak se mu budou jevit jako rozporuplné a nejasné (což však už není vinou
oněch textů samých).
Poněkud kuriózně působí také líčení Buddhovy meditace jako jakési „extase“
způsobené „poruchou nervového systému tuhou askesí“ (str. 35, 169). Dala-li
buddhismu, jak jinde píše Lesný: „většinu hodnot do vínku již stará doba“, pak i on
sám zde byl jistě ovlivněn naivním psychologismem první poloviny tohoto století.
Ačkoli tedy Lesný vysoce hodnotí etickou stránku buddhismu, podle samotného
Buddhy „to jsou jen nepodstatné a nezávažné věci, na které by poukazoval světský
člověk, kdyby chtěl chválit Tathágatu“. Jsou však i „jiné, hlubší věci, těžce viditelné,
těžce pochopitelné, skvělé a vznešené, mimo oblast dohadů, jemné, srozumitelné
pouze moudrým, na které by poukazoval ten kdo by chtěl chválit Tathágatu správně a
v souladu se skutečností“ (Brahmadžála-sutta). O těch se v Lesného knize bohužel
mnoho nedočteme. Nicméně i přes uvedené výhrady zůstává tato kniha svým
obsahem velmi cenná a neměla by ujít pozornosti žádného vážného zájemce o
buddhismus.
Tato recenze byla převzata z časopisu Dotek č. č.7-8/1996.
[
01.09.1996
zdroj: Dotek autor: Petr Skřivánek ]
|