Tradice Sakja má svůj počátek v 11. století a je od nejstarších
časů úzce spojena s jednou ze svatých rodin v Tibetu,
rodinou Khön. Jeden z členů této rodiny, Khön Lui Wangpo
Sungwa, se v 8. století stal žákem velkého indického světce
Padmasambhavy a byl mezi prvními sedmi mnichy, kteří byli
v Tibetu vysvěceni. V průběhu příštích třinácti generací byla
rodina Khön známá jako pilíř raného rozšiřování v Tibetu.
A byl to právě Khön Könčhog Gjalpo, který v roce 1073
vybudoval klášter Sakja a tím položil základy tradice Sakja
v Tibetu. Byl žákem Dogmy Překladatele (992-1072) a brzy
se stal mistrem mnoha hlubokých učení. Následující dvě staletí
byla svědky vzrůstu tradice Sakja k nejvyšším vrcholům, a to
nejen jako nejvýznamnějšího duchovního centra, ale také jako
politické síly v Tibetu.
Prvních pět mistrů, známých jako Gongma Nga (Pět
Vynikajících), zaujímá významné místo v kronikách tradice Sakja.
První Gongma Sačhen Künga Ňingpo (1092-1158) byl synem
Khön Könčhog Gjalpa. Po velkém úsilí shromáždil stovky súter
a tanter, stejně jako ústních instrukcí, které se staly základem
kánonu Sakja. Tak byla záhy vytvořena nová škola jako zřetelná
tradice s vlastním filozofickým systémem. Lobpön Sönam
Cemo (1142-1182) a Džebcün Dakpa Gjalcchän
(1147-1216) byli úspěšnými jako čtvrtý a pátý patriarcha školy
Sakja a vysoce pozvedli tuto školu svou meditací, spisy a výklady
dharmy. Čtvrtý Gongma a šestý patriarcha řádu Sakja, všeobecně známý
jako Sakja Pandita (1182-125l), byl nejznámějším ze všech.
Pověst o jeho znalostech a učenosti se rozšířila až do dalekého
Mongolska a Číny, odkud dostal pozvání na císařský dvůr. Jeho
synovec Čhögjal Phagpa (1235-l280) byl úspěšný jako pátý
Gongma a sedmý patriarcha školy Sakja. V jeho době tradice Sakja
dosáhla svého politického vrcholu uvedením mahájanského buddhismu
do Mongolska a Číny. Mongolský vládce Kublaj Chán věnoval jako
výraz své úcty třináct tibetských oblastí Čhögjal Phagpovi, a tak
byl Tibet sjednocen pod společnou duchovní a politickou vládou.
Pět mistrů, známých Tibeťanům jako Džebcün Gongma Nga, je
pokládáno za skutečné zakladatele tradice Sakja.
Stovky indických súter a tanter byly zavedeny do tibetského
duchovního života díky úsilí zakladatelů tradice Sakja.
Nejznámější z nich jsou Hévadžra tantry, které pocházejí od
mahásiddhy Virúpy, dále Vadžrakila tantry od
Padmasambhavy, texty Vadžrajóginí od Náropy,
Guhjasamádža tantra, kterou učil Nágardžuna, a texty
Mahákály od Vararučiho. Jasný filozofický systém
vyučovaný školou Sakja je známý jako cesta a její plody
Lamdä, a je založený na Hévadžra tantře. Učení pocházející od
mahásiddhy Virúpy bylo přineseno do Tibetu jogínem
Gajadharou, učitelem Drogmi Překladatele. Speciální
filozofický pohled školy Sakja se nazývá nerozlišování samsáry
a nirvány a zdůrazňuje ne-dualitu jasnosti
a prázdnoty mimo všechny krajnosti. Při duchovních cvičeních
kladli učitelé školy Sakja vždy stejný důraz na studium
i meditaci. Tento ideální postup, často ztělesňovaný významnými
učiteli, kteří bývali zároveň i osvícenými mudrci, získával
tradici Sakja velkou úctu. Tradice Sakja byla také poctěna tím,
že měla úzké kontakty se třemi dalšími hlavními školami
tibetského buddhismu. Linie Vadžrakila, kterou učitelé
školy Sakja následovali, pochází od guru Padmasambhavy,
zakladatele školy Ňingma. Školy Kagjü a Sakja vznikly téměř
současně a obě získaly důležitá učení od Náropy. Sakja převzala
učení Vadžrajóginí od Náropy. Lama Congkhapa, zakladatel školy
Gelug, byl žákem mnohých Sakja lamů, mezi nimi i Rendawa Šönu
Lodö, jednoho z nejvlivnějších učitelů.
V uplynutých devíti staletích stoupenci školy Sakja uchovávali,
studovali, vykládali a rozšiřovali svoji jedinečnou tradici.
Navíc stoupenci ostatních škol tibetského buddhismu také po celá
staletí pečlivě studovali filozofická a etická učení školy
Sakja.
Tento článek je převzat z Handbook of Tibetan Culture, Rupa, Calcutta, 1995
[
16.12.1995
autor: Jeho Svatost Sakja Thidzin ]
|