16. ledna 1969 se v Praze v tehdejším Československu upálil na protest proti okupaci
Československa dvacetiletý student Jan Palach. O tři týdny později se v Praze upálil
devatenáctiletý Jan Zajíc. 27. dubna 1998 se v indickém Dillí upálil na protest proti
násilnému ukončení hladovky šedesátiletý Thubtän Ngöndub.
9. ledna 1969 zemřel v Praze posluchač Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Jan
Palach, který se tři dny předtím upálil na protest proti sovětské okupaci Československa a
postupné „normalizaci“, projevující se především omezováním občanských práv a zaváděním
cenzury v tisku, rozhlase a televizi. Jeho čin zopakoval další student Jan Zajíc 25. února
1969.
29. dubna 1998 zemřel v indickém hlavním městě Dillí ve věku šedesáti let Thubtän
Ngöndub, který se dva dny předtím upálil na protest proti násilnému ukončení „hladovky až
do konce“ šesti Tibeťanů. Hladovku organizovalo Tibetské sdružení mládeže TYC (Tibetan
Youth Congress) na protest proti tomu, že řešení otázky Tibetu ve vztahu k Číně zatím
nevedlo k žádným výsledků, proti nečinnosti světového společenství a zejména OSN. Po 49
dnech byla 26 dubna 1998 hladovka násilně ukončena indickou policií a její účastníci byli
převezeni do nemocnice.
Jan Palach se narodil 11. srpna 1948 ve Všetatech u Prahy. V roce 1967 začal studovat na
Vysoké škole ekonomické v Praze. Zájem o aktuální politickou situaci a dění ve společnosti
ho přivedly ke změně školy, v roce 1968 přestoupil na Filozofickou fakultu Univerzity
Karlovy v Praze.
Zklamání z celkové politické situace po sovětské okupaci Československa v roce 1968,
postupných ústupků oficiálních vládních, stranických i nevládních činitelů a postupující
letargie, která se zmocňovala celé společnosti ho přimělo k zoufalému činu. 16. ledna 1969 se
na Václavském náměstí v centru Prahy demonstrativně upálil. S těžkými popáleninami byl
převezen do nemocnice, kde 19. ledna zemřel. Jeho pohřeb na Olšanských hřibovech v Praze
25. ledna se stal celonárodní manifestací proti okupantům a jejich domácím přisluhovačům.
V roce 1973 statní bezpečnost ostatky Jana Palacha tajně exhumovala, zpopelnila a uložila na
hřbitově ve Všetatech.
Následujících dvacet let byl Jan Palach symbolem odporu proti totalitnímu režimu a
svědomím národa. Oba jeho hroby se staly místem malých tichých demonstrací, které byly
pravidelně sledovány a znemožňovány statní bezpečností. V lednu 1989 při tzv. „Palachovu
týdnu“ proběhlo na Václavském náměstí v Praze několik demonstrací. Zúčastnily se jich
desetitisíce lidí a byly potlačeny policií. Tyto události předznamenaly listopadové události
v roce 1989, které vedly k pádu komunistického totalitního režimu v tehdejším
Československu.
Jan Zajíc se narodil 3. července 1950 ve Vítkově u Opavy. Studoval na Střední
průmyslové škole železniční v Šumperku. Na protest proti tomu, že Palachova smrt
dostatečně nevyburcovala a inspirován svým předchůdcem se 25. února 1969 upálil
v průchodu domu č. 39 na Václavském náměstí v Praze. 2. března byl manifestačně pohřben
na hřbitově ve Vítkově.
Thubtän Ngöndub se narodil v roce 1938 poblíž Žikace ve středním Tibetu. Jako mnoho
mladých Tibeťanů se stal mnichem. Vstoupil do kláštera Tašilhünpo, tradičního sídla
pančhenlamů. V roce 1959 po čínské invazi do Tibetu utekl přes Sikkim do Indie, kde našel
svůj druhý domov. Nejdříve pracoval při údržbě horských silnic v okolí indické Bomdili,
později ve velké tibetské exilové komunitě v Bylakuppe v jižní Indii. V roce 1963 se přihlásil
do indické armády, kde sloužil v tibetské jednotce. Z armády odešel po více než dvaceti
letech služby.
V roce 1988 se přestěhoval do Dharamsaly v severní Indii, sídla největší tibetské komunity
na indickém území a také dalajlamy. Pracoval v klášteře Dib Čečhöling pracoval jako
pastevec krav a vypomáhal v kuchyni. V roce 1995 se zúčastnil tibetského mírového pochodu
z Dharamsaly do Dillí, který organizovalo Tibetské sdružení mládeže TYC. V roce 1996
krátce pracoval v bezpečnostním oddělení tibetské exilové vlády (Department of Security)
jako strážník. Z bezpečnostního oddělení odešel v prosinci 1996, aby se mohl zúčastnit
dalšího tibetského mírového pochodu v roce 1997.
Celou svou rodinu měl v Tibetu. Thubtän Ngöndub byl tichý, poctivý a pracovitý člověk,
plný tibetského patriotizmu. V době „hladovky až do konce“ pomáhal šesti tibetským
hladovkářům a finančně přispíval na průběh hladovky. Byl v seznamu dalších lidí, kteří měli
nastoupit na místo předchozích po jejich smrti.
Podle vyprávění Tändzina, jeho blízkého přítele, který žije v Dharamsale, se Thubtän
Ngöndub na jaře přihlásil jako účastník „hladovky až do konce“ v úřadě Tibetského sdružení
mládeže TYC, který hladovku organizoval. Dva dny před tím věnoval 500 rupíí a modlitbu
dlouhého života pro J. S. dalajlamu. Pak se ještě zúčastnil učení s J. S. dalajlamou, zamknul
svůj dům, nařídil Tändzinovi, aby po jeho smrti věnoval všechny cenné věci Tibetskému
sdružení mládeže, a odjel do Dillí. Několik dnů před smrtí se setkal s J. S. dalajlamou při
jeho návštěvě hladovějících Tibeťanů.
Poselství Thubtän Ngönduba lidu Tibetu: „Děkuji Tibetskému sdružení mládeže TYC za
organizaci ´hladovky až do konce´. Obdivuji šest Tibeťanů, kteří podstoupili hladovku,
všechny Tibeťany, kteří se vrátili zpět do Tibetu. Jsem šťastný a zároveň hrdý, že mám
možnost být v druhém sledu hladovkářů a necítím kvůli tomu zklamání. Doufám, že
v budoucnosti budou Tibeťané pokračovat v těchto aktivitách. Plně věřím v úspěch střední
cesty nenásilí, kterou prosazuje J. S. dalajlama a je velmi důležité pro všechny Tibeťany
následovat tuto cestu.“
Ze stanoviska J. S. dalajlamy k hladovce a upálení Thubtän Ngönduba: „Ačkoliv
nesouhlasím s jejich metodami, plně chápu jejich motivaci a jednání. Sami sobě si připravili
smrt ne ze sobeckých důvodů, ale proto, aby pomohli dosáhnout práv šesti milionů Tibeťanů
a zachovat jejich kulturu. . . . Vyzývám mezinárodní komunity k zvýšené podpoře Tibeťanů na
jejích cestě. Žádám vlády a mezinárodní fóra aby vyvíjely naléhavé úsilí k mírovému řešení
tibetského problému.“
Kolik takových lidských pochodní ještě budeme potřebovat, abychom se probudili?
Tibeťané nenásilně usilují o svou svobodu již čtyřicet let, a stále bezvýsledně. Je třeba
jednat okamžitě, za dvacet let již může být pro Tibet pozdě.
Článek je převzat z časopisu Tibetské listy č. 1 - léto 1998
[
15.06.1998
zdroj: Tibetské listy (www.lungta.cz) autor: Ľubomír Sklenka ]
|