Navštívil jsem Velkou Británii, Irsko a Spojené státy jen několik týdnů po tom, co byla irácká
okupační armáda donucena odejít z Kuvajtu. V této situaci se opakovaně setkávám s
dotazem, zda i my Tibeťané doufáme v podobnou mezinárodní akci, která by osvobodila
Tibet od pětačtyřicet let trvající nezákonné okupace Čínou.
Podobnost obou případů bije do očí: velká a mocná země, ovládaná všehoschopným
diktátorem, napadne malého, slabého a mírumilovného souseda. I některé důvody, jimiž Irák
ospravedlňoval svou nezákonnou okupaci, jsou totožné s čínskými argumenty. V obou
případech se hovoří o znovupřipojení sousední země k „velké mateřské“ zemi, a to na základě
deformovaných imperiálních požadavků. Oba agresoři také způsobili svým odpůrcům
strašlivé utrpení.
Zásadní rozdíl je v tom, že utrpení Tibetu trvá již více než čtyřicet let, a také v tom, že v
době, kdy byl Tibet přepaden, se nenašly žádné mnohonárodní síly, které by ho chtěly osvobodit.
Tibet existoval před čínským vpádem jako svobodný a samostatný stát. Měl vlastní vládu (ta
je nyní v exilu), vlastní soudnictví a státní správu, měl svou malou armádu, poštovnictví,
měnový a daňový systém. Tibetská vláda pak udržovala diplomatické styky s jinými zeměmi
a ty ji také uznávaly. Tvrzení dnešní pekingské vlády, že Tibet byl vždy nedílnou součástí
Číny, nemá žádné opodstatnění.
V roce 1954 mi Mao Ce-tung při jedné z našich schůzek řekl, že Číňané přišli do Tibetu
proto, aby Tibeťanům pomohli vybudovat moderní a kvetoucí zemi. Dodal, že Číňané
odejdou asi po dvaceti letech - až bude tento úkol splněn. Číňané ale udělali pramálo pro
zlepšení života Tibeťanů, a navíc zničili a vybrakovali naše kulturní památky a zotročili náš
lid, takže dnešní Tibet je jednou z nejchudších zemí v Asii. Jako výsledek čínských snah po
přetvoření naší společnosti zmizelo 1,2 miliónu Tibeťanů - jedna pětina celé populace. Více
než šest tisíc klášterů a chrámů bylo zničeno, naše přírodní zdroje byly vydrancovány. V
několika krátkých desetiletích byl umělecký, literární a vědecký odkaz naší prastaré civilizace
vědomě zničen. Milióny Číňanů, místo aby odcházely z naší země, jsou podněcovány ke
kolonizaci.
Dnešní situace v Tibetu je stejně neradostná jako dříve. Bez ohledu na proklamace čínských
úřadů o zrušení stanného práva k 1. květnu 1990 zůstává v Tibetu de facto výjimečný stav.
Nekončící koloběh represálií, zastrašování, mučení a hromadných poprav pokračuje. Dále je
posilována kontrola všech oblastí života a několik set mnichů a mnišek bylo opět vyhnáno ze
svých klášterů. Kolonizace země čínskými osadníky pokračuje se znepokojivou intenzitou,
takže celé kraje se mění v čínské oblasti, kde se Tibeťané stávají bezmocnou menšinou.
Vědom si této truchlivé a kritické situace a ve snaze najít řešení tibetské otázky předložil
jsem v roce 1987 čínským vůdcům návrh Pětibodového mírového plánu, který jsem přednesl
před Kongresem Spojených států amerických a v dalším roce jsem ho dále rozpracoval v
projevu ke členům Evropského parlamentu ve Štrasburku.
Čínská odezva na mé snahy byla odmítavá. Přes širokou mezinárodní shodu v tom, že by
Čína měla souhlasit s navrženými rozhovory, a přes opakované výzvy mnoha vlád a
parlamentů, adresované čínským vůdcům, nedal Peking nikdy kladnou odpověď a odmítal
zasednout ke společnému jednacímu stolu. Čína vždy ignorovala názory světového
společenství a téměř na celá tři desetiletí oddělila Tibet od ostatního světa.
Problém budoucnosti Tibetu není možné řešit izolovaně. Svět je stále víc a víc vzájemně
propojován a tibetská otázka musí být nahlížena v kontextu světových událostí.
Demokratická lidová hnutí donutila všude na světě nejrůznější diktatury a totalitní vlády k
odchodu ze scény. Ve východní Evropě uvolnil Sovětský svaz mocenskou kontrolu svých
satelitů a jejich obyvatelé okamžitě odmítli jim vnucené komunistické vlády. Také naši
sousedé - Nepál a Mongolsko - prošli obrovskými změnami. I čínský lid, toužící po
demokracii, a můj lid, trpící za svobodu, nakonec přivodí změny i v samotném Pekingu.
Mezinárodní společenství je povinno podporovat takové změny, a především Velká Británie,
Irsko a Spojené státy mají zvláštní odpovědnost k Tibetu vzhledem k existujícím historickým
svazkům s naší zemí. Velká Británie má dávné svazky s Tibetem, sahající více než jedno
století do minulosti. Bylo to roku 1904, kdy britská armáda bleskově napadla Tibet, aby
dosáhla podepsání smlouvy o obchodních stycích.
Mnozí historikové věří, že tato invaze způsobila paranoiu v Pekingu a v konečných
důsledcích vedla k čínské okupaci Tibetu v letech 1949 až 1950. Irsko prosazovalo přijetí
rezolucí, které by tibetskému lidu přiznávaly základní práva a požadovaly i realizaci práva
Tibeťanů na sebeurčení. Tyto rezoluce (první byla přijata Valným shromážděním OSN v roce
1960) jsou stále v platnosti, ale nikdy nebyly splněny. V polovině padesátých let Spojené
státy podporovaly a cvičily příslušníky tibetského odboje. Roku 1971, kdy se Washington
rozhodl navázat s Pekingem diplomatické styky, byli tito bojovníci za svobodu ponecháni
svému neradostnému osudu. Přesto zůstávají Spojené státy zdrojem nadějí - byla to rovněž
americká vláda, kdo žádal právo na sebeurčení pro Tibet a kdo hlasoval v jeho prospěch při
schvalování rezolucí OSN.
Jsou snad Tibeťané méně oprávněni žít ve své zemi než Kuvajťané? Nemáme stejná práva
jako baltské státy, které se chtějí zbavit kolonialismu, poutajícího je k Sovětskému svazu?
Domnívám se, že by Západ měl udržovat dobré vztahy s Pekingem, ale ne na účet Tibetu.
Tibet budoucnosti musí být demokratický a demilitarizovaný. Bez svobody a demokracie se
nemůže rozvinout do plné síly jedna z nejvýznamnějších lidských vlastností - tvořivost. Z
těchto důvodů jsme v posledních letech zesílili naše snahy o rozvinutí demokratických
hodnot v tibetském exilovém společenství.
Tibet se musí stát oblastí ahinsy, oblastí míru a nenásilí, aby se tak obnovil mír a stabilita
nejen v Tibetu, ale v celé širší oblasti Centrální Asie.
Dalajlama
Kongres Spojených států amerických, 18. března 1991
[
18.03.1991
zdroj: Tib. exilová vláda (www.tibet.com) autor: Jeho Svatost dalajlama ]
|