Thubtän Cchering, redaktor Tibetan Bulletinu, uvažuje jaký dopad budou mít
na veřejnost hollywoodské filmy s tibetskou tematikou. Dochází k závěru, že
by se nikdy neměla podceňovat moc médií a public relations.
Tibetská anekdota vypráví o uprchlíkovi z Khamu, který při sledování prvního filmu svého
života mrštil po plátnu kusem masa, neboť si spletl filmového padoucha s opravdovým
darebákem. Příběh ilustruje naivitu prvních uprchlíků, oblečených do ovčích kůží; tibetská
komunita od té doby urazila dlouhou cestu. A s brzkým uvedením dvou hollywoodských
trháků o Tibetu bude završena cesta od onoho nevinného úžasu k dnešku.
„Před pěti lety bylo nemyslitelné že by existoval nějaký film o Tibetu,“ říká Cchering
Dhondub, mladý filmový fanoušek z Dharamsaly. „Dnes ale o nás máme dva velké
hollywoodské filmy. To je neuvěřitelné.“
Přes veškeré nadšení však většina starého Tibetu, vylíčeného v Kundünu a
Sedmi letech v Tibetu existuje jen na filmových políčkách. Dnes žije v Lhase
víc Číňanů než Tibeťanů. Tiché ozvěny tibetského náboženského života se v Lhase utápí v
halasu karaoke kultury. Jen palác Potala, bývalá rezidence dalajlamy, se netknutý tyčí do
výše: neodbytná připomínka nezávislého Tibetu, jaký byl kdysi.
„Film měl být natočen dokud ty zatracené boje probíhaly, v letech 1958 a 1959,“ prohlásil
Martin Scorcese, uznávaný režisér Kundünu v časopisu Asia Times z 20.
května.
Pravda je taková, že v době kdy vojáci čínské armády bombardovali kláštery a zabíjeli
mnichy, svět o ničem nevěděl. Pro většinu cizinců byl Tibet prostě „Šangri-la,“ ráj vysoko v
Himalájích, kde nestárnoucí hudebníci tráví věčnost hraním Rameaua na
čembalo – obrázek vytvořený filmovou verzí Ztraceného ráje, jak ji v
roce 1937 natočil Frank Capra.
Kvůli své izolaci Tibet jen málokdy proniknul do zpravodajských relací. Ohlas u mezinárodní
komunity zaznamenal teprve když selhala dvě desetiletí dalajlamových snah o vyřešení
tibetského problému s Čínou.
Od té doby nalezla věc Tibetu za oceánem zástupy stoupenců a díky takovým bojovníkům za
svobodu Tibetu jako je Richard Gere a Harrison Ford získala hvězdnou dimenzi. Jestliže na
jedné straně mnohé oslovila dalajlamova morální integrita a neochvějná věrnost pravdě,
pozornost univerzitních kruhů přitahuje populární chápání svobody Tibetu jako
„jednoznačně politické kauzy.“
„Konflikt mezi dalajlamou a Číňany není jen dobrým divadlem; v naší době po skončení
studené války je moralitou, v níž čínská říše zla stojí proti univerzálnímu exotickému černému
koni – Tibetu,“ vysvětluje Donald Lopez, profesor Michiganské univerzity, v Denver Post z
25. května.
Tibetský laureát Nobelovy ceny za mír paradoxně vždy hlásal soucit, dokonce i s nepřítelem.
Tomu že Čína, která filmy odsuzuje jako „separatistickou propagandu“ za níž stojí „nepřátelské
síly“, vystupuje v úloze hlavního padoucha se nedá pomoci.
Čína zatím vypustila své vlastní celuloidové torpédo s názvem Údolí rudé řeky,
které jako skutečné utlačovatele líčí Brity. K sehrání tibetských jednotek a inscenování
výbuchů v bojových scénách, doprovázejících nové zpracování Younghusbandovy výpravy,
byli najaty tři autobusy vojáků Čínské lidové armády.
I kdyby ozvěny explozí dolehly až do Argentiny a Maroka, sotva by dokázaly otřást
vzrušením, jaké zažívali tibetští exiloví herci, kteří hráli sami sebe – Tibeťany. Mnozí z nich
se rozplakali, když spatřili zrekonstruované tibetské exteriéry. Sledování tohoto ztvárnění
nejtragičtějšího období moderních dějin Tibetu způsobilo mnohým Tibeťanům citový otřes –
zejména mladším příslušníkům druhé generace, narozeným v exilu.
Pokud jde o dopad filmů po jejich uvedení do kin, mnozí cítí, že by se věci mohly pohnout,
byť pozvolna. Dr. Robert Thurman, dlouhodobý zastánce Tibetu a otec herečky Umy
Thurmanové, řekl zpravodaji The Telegraf: „Neříkám že někdo ty filmy uvidí a rozhodne se
vyslat vrtulníky Apache. Ale na konci 20. století nikdy nepodceňujte moc médií ani sílu
public relations.“
Zatímco filmy mobilizují globální podporu, exilové Tibeťany – hlavně ty mladší – může čekat
silná dávka sebeobjevování. Až budou filmy v kinech, v džínsech oblečené generaci mohou
kostýmy z doby jejich předků připadat směšné, ale poselství „Tibet volá“ udeří na stejnou
emotivní strunu v srdci každého exulanta.
Tento článek je převzatý z Tibetan Bulletin, September - October 1997
[
15.11.1997
zdroj: Tibetan Bulletin (www.tibet.net) autor: Thubtän Cchering ]
|