14. dubna 1998 generální tajemník OSN Koffi Annan vzdal poctu „osobnímu odhodlání“ šesti
Tibeťanů držícími hladovku za to, aby OSN zakročila a rozhodla o problémech v Tibetu. Vysoká
komisařka pro lidská práva Mary Robinsonová vyzvala 9. dubna účastníky hladovky k ukončení
jejich činu a prohlásila, že „se jim podařilo vzbudit pozornost na celém světě“.
Prohlášení Koffi Annana a Mary Robinsonové jsou důležitá pro uznání tibetské otázky a jako
odpověď na intervence, které obdrželi představitelé OSN jménem Tibeťanů držících hladovku.
Reakce dvou vyšších představitelů OSN na současnou tibetskou kampaň, organizovanou největší
tibetskou nevládní organizací mimo území Tibetu, by měla být chápána jako vážný zájem zabývat
se požadavky účastníků hladovky. Prohlášení představitelů OSN byla také pokusem ušetřit životy
šesti Tibeťanů.
V souvislosti s těmito prohlášeními je překvapivé naprosté ticho ze strany Číny. Obvykle Čína
odsuzuje podobné prohlášení jako narušování vnitřních záležitostí Číny představiteli OSN.
Tibetské sdružení mládeže TYC odmítlo prohlášení OSN, protože nevyhovují třem specifickým
požadavkům. Jeden z požadavků byl určen generálnímu tajemníkovi, zatímco žádný z nich nebyl
adresován vysoké komisařce pro lidská práva.
Oba představitelé OSN reagovali na požadavky účastníků hladovky, ale ne k plnému uspokojení
šesti Tibeťanů a Tibetského sdružení mládeže TYC. Například M. Robinsonová nejprve naznačila
určité obtíže s vydáním prohlášení během zasedání Rady bezpečnosti OSN 2. dubna, kdy jednala
s tajemníkem pro
informace a mezinárodní vztahy tibetské exilové vlády Tempa Ccheringem. Následující týden
prohlásila, že by ráda v září navštívila Tibet, aby „byla více informována o tamnější situaci“.
Uvedené znění se vztahuje k jednomu z požadavků, aby byl jmenován zvláštní zpravodaj k
prošetření situace v otázce lidských práv v Tibetu. Je to poprvé, kdy vyšší představitel OSN
otevřeně přiznal setkání s vyšším představitelem tibetské exilové vlády.
Koffi Annan také nepřímo poukázal na požadavky, když řekl, že jejich řešení spadá do „výhradní
kompetence“ jednotlivých členských států. Naznačil tím, že nebude možné splnit požadavky díky
síle jednotlivých států, například Číny. Když byl generální tajemník 22. dubna v Los Angeles
znovu požádán o odpověď na požadavky účastníků hladovky, řekl, že OSN považuje Tibet za
součást Číny, ale zdůraznil potřebu uplatňování lidských práv na celém světě včetně Tibeťanů.
Mnoho odborníků OSN říká, že generální tajemník reagoval na situaci podle vlastního názoru, bez
zplnomocnění od Valného shromáždění nebo Rady bezpečnosti. K takovému činu má plnou moc
jen v případě, že je nutná bezodkladná intervence. Avšak díky silné pozici Číny v OSN, zvláště
jako stálého člena Rady bezpečnosti, je nepravděpodobné, že generální tajemník bude dbát na
požadavky účastníků hladovky a ustaví zvláštního vyslance pro Tibet. Jmenování zvláštního
vyslance OSN pro Tibet by jistě přineslo tibetský problém na pořad jednání orgánu OSN. To však
neznamená, že tibetské záležitosti budou pravidelně řešeny.
Například byl přidělen speciální zástupce OSN pro západní Saharu, aby uskutečnil referendum za
ukončení okupace menšiny Saharawi Marokem. Přes diplomatickou podporu mnoha zemí nebylo
utrpení lidí ze západní Sahary doposud ukončeno. Podobně je tomu v Asii. Zvláštní zmocněnci
OSN pro Barmu, Kambodžu, a Východní Timor mají před sebou ještě dlouhou cestu k dosažení
rozhodujících výsledků v oblasti lidských práv, svobodě a demokracii v těchto třech zemích.
Tyto příklady ukazují, že vyřešení konfliktu pouze aktivitami OSN bez závazků a politické vůle
příslušných autorit nebo vlád neukončí tibetskou tragédii. V některých případech může zapojení
OSN přinést více problémů pro trpící než pomoci. Existuje několik příkladů v různých zemích,
které by bylo dobré analyzovat a prozkoumat, jak důsledky aktivit OSN ovlivnily životy lidí,
jichž se problém týkal. Nejdůležitější mírové dohody posledních let pokoušející se vyřešit
například apartheid, nebo situaci v Palestině a Bosně, byly iniciovány a uzavřeny vně mechanismu
OSN. Byly dosaženy rezolucemi příslušných vlád. Nedávné vyřešení konfliktu v Severním
Irsku mírovou dohodou je jedním z podobných příkladů. Úsilí skupiny západních zemí o
dosažení míru v Kosovu je dalším příkladem.
Druhý požadavek účastníků hladovky je určen Valnému shromáždění OSN. Požaduje obnovení
jednání o tibetské otázce na základě dosavadních usnesení. Tento požadavek je legitimní, ale
nemůže být splněn jenom nekončící hladovkou. Za prvé, podle dostupných informací TYC
neoslovil všech 185 členů Valného shromáždění OSN, ani je neinformoval o požadavku
účastníků hladovky. Za druhé, zdá se, že neexistuje celosvětově úspěšný postup pro lobování ve
všech vládách, jenž by dal vzniknout diskusi při příštím zasedání Valného shromáždění letos v
září v New Yorku. V současných podmínkách může mnoho členských států považovat požadavky
účastníků hladovky za přímou výhružku snažící se donutit je k činu v souvislosti s Tibetem za
pomocí „násilí“. Pokud ambasády členských států v novém Dillí neobdržely žádné přímé
vyjádření od účastníků hladovky, nemusí ani žádat své nadřízené o instrukce. Valné shromáždění
OSN samo o sobě nemůže znovu zahájit diskusi o Tibetu pokud nějaká země (nejlépe mocná, jako
například USA), nebo skupina zemí jako EU, oficiálně nenavrhnou projednání tibetské otázky na
Valném shromáždění. Pokud se tak stane, může vzniknout smysluplná debata o situaci v
Tibetu. Před námi stojí otázka, jak daleko může diskuse o Tibetu pokračovat, než bude ukončena.
Jedna diskuse o Tibetu na určitém zasedání Valného shromáždění OSN, jak všichni víme, neskončí
dostatečnou zárukou pro tibetský lid. Po rozhovorech musí následovat přijetí rezolucí o Tibetu
Valným shromážděním a Radou bezpečnosti tak, aby rezoluce měly dostatečný vliv na Peking.
Tohoto cíle nedosáhneme obětováním cenných tibetských životů.
Během posledních několika týdnů, s ohledem na životy šesti Tibeťanů, tibetská exilová vláda
oficiálně vyzvala mnoho vlád v Evropě a v latinské Americe, aby zvážily umístění tibetské
otázky na program 53. zasedání Valného shromáždění OSN. Doposud nebyl obdržen žádný
konkrétní příslib, ačkoliv norská vláda účastníkům hladovky sdělila, že Oslo bude „pokračovat v
podpoře projednáváni tibetské otázky na multilaterálním jednání“. Švédský ministr zahraničí
reagoval 22. dubna 1998 následovně: „i přes rozsáhlé porušování lidských práv v Tibetu tato
situace neohrožuje světový mír a bezpečnost tak, aby vyžadovala pozornost bezpečnostního
výboru OSN. Tibetská otázka by měla být řešena v jiných, více adekvátních souvislostech.“
Evropská Unie vydala 24. dubna prohlášení vyzývající účastníky hladovky k jejímu
ukončení. Prohlášení vydané Anglií, která v současnosti vykonává nejvyšší prezidentskou funkci
v EU, oznamuje, že patnáct členských států se „hluboce obává o zdraví tibetských demonstrantů,
kteří se účastní hladovky v Dillí od 10. března 1998. Podařilo se jim vzbudit pozornost
svými požadavky a velké znepokojení situací v Tibetu.“ Ve svém prohlášení však EU jasně
uvedla, že by dala přednost přímému dialogu o tibetské otázce s Pekingem před použitím fóra
OSN. Toto jasně vyplývá z části prohlášení uvádějící, že EU využije každé příležitosti, aby dala
najevo „vážné obavy“ o porušování lidských práv v Tibetu. Dále prohlášení informuje o vyslání
oficiální mise do Tibetu v květnu tohoto roku, „aby byla zhodnocena současná situace.“
Dopis polského ministra zahraničí Bronislava Geremka z 25. dubna byl doposud nejsilnější
odpovědí od vlády na požadavky účastníků hladovky. To je poprvé, co vláda navrhla, aby
tibetská otázka byla dána k projednání na zasedání OSN, ačkoliv Polsko neučinilo úplný závazek
v tomto smyslu. Nejdůležitější část Geremkova prohlášení vyzývá účastníky hladovky k ukončení
jejich činu slovy: „vaše životy jsou příliš vzácné pro Tibet a pro celé lidstvo, než aby se mohly
vystavovat riziku. Jsem si jistý, že budou brzy potřebné ve vaší zemi a pro váš lid.“
Třetí požadavek, týkající se jmenování speciálního zmocněnce komise OSN pro lidská práva k
prošetření situace v oblasti porušování lidských práv, byl již navrhnut dříve. Splnění tohoto
požadavku je nereálné v letošním roce, protože členové této komise OSN tradičně podporující
rezoluce proti Číně se během posledních šesti let rozhodli nekonfrontovat Peking
„neustálými“ rezolucemi. EU, Kanada a Austrálie letos dokonce ani nevyjádřily znepokojení nad
porušováním lidských práv v Tibetu v oficiálním prohlášení týkajícím se řešení situací v
jednotlivých zemích. I kdyby komise vydala rezoluci proti Číně, včlenění účinného paragrafu
obsahujícího jmenování speciálního zmocněnce pro Tibet by bylo obtížné, pokud nepůsobí
dostatečná loby, která by přesvědčila sponzory.
Jednání v tomto orgánu OSN ukazují rozšiřující se souhlas většiny s tím, že nejlepší řešení pro
situaci týkající se lidských práv je zajištění pomocí „tichých“ diplomatických jednání a
spoluprací s mezinárodními mechanismy v oblasti lidských práv. Například Čína se otevřeně
zasazuje o neprojednávání situace ve své zemi před komisí. Cílem je nedosažení „žádné
rezoluce“. Pro dosažení svého cíle hlasuje Peking se zeměmi jako Irák, Írán, Súdán, Barma,
Indonésie, Kuba a Nigérie za vyhnutí se rezolucím týkajících se těchto zemí. Peking se také staví za
nezveřejňování záznamů o porušování lidských práv v „rozvojových“ zemích. Zrušení rezoluce
Spojených Států týkající se Kuby během letošního zasedání je jasným příkladem jak významná
skupina zemí může vytvořit to, co Wei Ťing-šen nazývá „aliance proti lidským právům“. Za této
situace je jen malá naděje na schválení silně formulované rezoluce proti Číně, požadující
jmenování zvláštního zmocněnce pro Tibet během příštího zasedání komise OSN pro lidská práva
v roce 1999.
Nehledě na to, několik vyšetřovatelů OSN v oblasti lidských práv během mnoha uplynulých let
prošetřovalo a stále pokračuje v šetření o situaci v Tibetu. Dva z nich, zvláštní zpravodaj OSN
pro náboženskou nesnášenlivost a pracovní skupina OSN pro rozhodování o uvalení trestní
vazby zadržení, oficiálně navštívili Tibet. Ostatní, jako zvláštní zpravodaj pro týrání a vykonávání
rozsudků a pracovní skupina OSN pro vynucené a nedobrovolné mizení vyzývají Čínu, aby jim
povolila provádět vyšetřování v jednotlivých oblastech podle jejich poslání.
Nebývalý mezinárodní ohlas, jenž hladovka vyvolala, ukazuje, že zvláštní kampaň zahájená
Tibeťany může ve světě znovu podpořit zájem a obavy o situaci
tibetského lidu. Ohlas také ukazuje, že tibetský případ má ohromnou podporu lidí ve světě. Ale
přesvědčení vlád zůstává stále obrovským problémem. Kampaň vyvolaná v souvislosti s touto
hladovkou nás o tom přesvědčila.
To, co je uvedeno v tomto článku, jsou mé osobní názory založené na zkušenosti s postupy,
mechanismy a politikou OSN během posledních devíti let. Tyto názory jsou určeny k
informování Tibeťanů a všech kteří nás podporují o důležitosti spojit naše záměry se strategií o
důležitosti spolupráce a potřebě znát vytýčený cíl. Moje názory by neměly být vykládány v
žádném případě jako působící proti vznešeným činům šesti Tibeťanů s podporou Tibetského
sdružení mládeže TYC. Když zaměřujeme kampaň na OSN, měli bychom si uvědomit, že OSN je
bez 185 členských států jen prázdným sálem. Před zahájením kampaně je nejprve třeba
prostudovat možnosti postupů a metod této mezinárodní organizace, zdali jsou schopny pohnout
situací v Tibetu. Musíme lobovat, abychom zajistili podporu většiny členských zemí pro
uskutečnění dalšího činu na podporu Tibetu. Ti, kteří řídí kampaň, by si měli být vědomi těchto
skutečností.
Článek je převzat z časopisu Tibetan Bulletin, Dharamsala, March - April, 1998
[
24.04.1998
zdroj: Tibetan Bulletin (www.tibet.net) autor: Ngawang C. Dagmargjapön ]
|