Na úsvitu nového tisíciletí dochází po celém světě k velkým změnám. I když stále vznikají nové
konflikty, je povzbuzující, že se v mnohých postižených částech světa stáváme svědky projevů
ducha usmíření a dialogu. Jistě by bylo možné nazvat naše 20. století stoletím válek a krveprolití.
Jsem však přesvědčen, že lidstvo obecně se poučilo ze zkušeností získaných v průběhu tohoto
století a věřím, že v důsledku toho se lidská společnost stala mnohem dospělejší. Je zde proto
také naděje, že rozhodně a cílevědomě můžeme příští století proměnit ve století dialogu a
odmítnutí konfliktního násilí.
Dnes, kdy si připomínáme 39. výročí našeho boje za svobodu chci zdůraznit, že upřímně oceňuji
a velice respektuji nezlomnost a trpělivost, které prokazoval tibetský lid tváří v tvář hrůzným
událostem. Současná situace v Tibetu a naprostý nedostatek kladného vývoje při řešení tibetského
problému jsou nepochybně příčinou neustále vzrůstajícího pocitu zklamání u mnohých Tibeťanů.
Chápu, že někdo pociťuje nutnost hledání jiné cesty, než je mírové řešení. Avšak i přesto, že
chápu tyto nesnáze, chci znovu pevně zdůraznit důležitost setrvání na nenásilné cestě při úsilí o
naši svobodu. Cesta nenásilí musí zůstat základním principem našeho dlouhého a nesnadného
úsilí o svobodu. Hluboce věřím, že tento přístup je v dlouhodobém působení nejvhodnější a
nejúspěšnější. Naše míruplné snahy již získaly sympatie a obdiv mezinárodního společenství.
Naše nenásilné úsilí o svobodu také vytváří příklad, a tak podporuje utváření všeobecné
politické kultury nenásilí a dialogu.
Převratné změny na celé planetě zasáhly také Čínu. Reformy zahájené Teng Siao-pchingem
změnily nejen čínskou ekonomiku, ale také politický systém, učinily ho méně ideologickým,
méně závislým na masové mobilizaci, méně násilným a méně utlačujícím průměrné občany.
Vláda je také výrazně méně centralizovaná. A nejen to, postoje Číny k problémům mezinárodní
politiky se za vedení Teng Siao-pchinga zdají pružnější. Jedním z takových ukazatelů je větší
účast Číny na mezinárodním fóru a její spolupráce s mezinárodními organizacemi a společnostmi.
Pozoruhodný byl vývoj a realizace hladkého převedení Hongkongu pod čínskou vládu v loňském
roce a následné pragmatické řízení všech událostí, týkajících se Hongkongu, vládou v Pekingu.
Také poslední prohlášení o obnovení jednání s Tchaj-wanem, přicházející z Pekingu, signalizují
přizpůsobivost a zmírnění problémů. Stručně řečeno, je nepochybné, že dnešní Čína se stala
příznivějším místem pro život obyvatel, než byla před patnácti nebo dvaceti lety. To jsou
pozoruhodné historické změny. Nicméně Čína stále neřeší vážné problémy lidských práv a další
hrozivé problémy. Doufám také, že nové čínské vedení, které si získává důvěru, bude mít dost
prozíravosti a odvahy, aby zajistilo větší svobodu čínskému lidu. Historie nás učí, že hmotný
pokrok a pohodlí nemohou samy o sobě dát konečnou odpověď na řešení potřeb a tužeb lidské
společnosti.
V hlubokém protikladu k těmto kladným změnám ve vlastní Číně je situace v Tibetu, která se
naopak v posledních letech velice zhoršila. V poslední době je zjevné, že Peking pokračuje v
rozhodné politice kulturní genocidy v Tibetu. Neslavná kampaň „tvrdého úderu“ proti tibetskému
náboženství a národnímu cítění sílila v poslední době každým rokem. Tato kampaň represí -
původně zaměřená a omezená jen na mužské a ženské kláštery - byla nyní rozšířena a pokrývá
všechny vrstvy tibetské společnosti. V některých oblastech života v Tibetu jsme svědky návratu
atmosféry zastrašování, nátlaku a obav, které připomínají dny kulturní revoluce.
Znásilňování lidských práv v Tibetu pokračuje a stále se rozšiřuje. Porušování těchto práv je
jednoznačné a je zcela zaměřeno k tomu, aby zabránilo Tibeťanům jako národu realizovat,
ponechat si a zachovat svou vlastní identitu a kulturu. Buddhistická kultura inspiruje tibetský lid
nezaměnitelnými hodnotami, koncepcí lásky a soucítění, které jsou prakticky uplatňovány v
každodenním životě, a odtud také pochází touha Tibeťanů si tyto hodnoty zachovat.
Pošlapávání lidských práv v Tibetu je často důsledkem politiky rasové a kulturní diskriminace,
což jsou jen příznaky a důsledky hlubšího problému. Proto se - na rozdíl od jistého
ekonomického vývoje - situace v Tibetu v zachovávání lidských práv nezlepšila. Jedině budeme-li
se zabývat základními problémy Tibetu, může být v naší zemi vyřešen i problém lidských
práv.
Je zřejmé, že smutný stav tibetských záležitostí nepřináší v žádném případě prospěch ani Tibetu,
ani Číně. Pokud bude současná cesta dále pokračovat, nezmírní to utrpení tibetského lidu ani
nepřinese Číně stabilitu a jednotu, které jsou nesmírně důležité pro vedení v Pekingu. Vždyť
jedním z hlavních zájmů čínského vedení bylo vylepšit si mezinárodní postavení a získat
mezinárodní uznání. Ovšem neschopnost řešit tibetský problém mírovou cestou velmi poškodila
mezinárodní prestiž a reputaci Číny. Jsem přesvědčen, že vyřešení tibetského problému by mohlo
mít dalekosáhlý pozitivní vliv na postavení a prestiž Číny ve světě, což se ve svých důsledcích
týká i jednání s Hongkongem a Tchaj-wanem.
Při oboustranně přijatelném vyřešení tibetského problému je moje postavení naprosto
jednoznačné. Neusiluji o nezávislost. Jak jsem již dříve mnohokrát prohlásil, usiluji, aby tibetský
lid měl možnost získat opravdovou vlastní vládu a mohl si zachovat svou civilizaci, výjimečnou
tibetskou kulturu, náboženství, jazyk a způsob života, aby se vyvíjel a prospíval. Mým hlavním
zájmem je zajistit přežití tibetského národa a jeho výjimečného buddhistického kulturního
dědictví. Proto je velmi podstatné, a minulá desetiletí to jasně prokázala, že Tibeťané jsou
schopni spravovat své vlastní domácí záležitosti a svobodně se rozhodovat o svém sociálním,
hospodářském a kulturním vývoji. Nevěřím, že by k tomu čínské vedení mohlo mít nějaké
zásadní výhrady. V minulosti čínské vedení vždy ujišťovalo, že důvodem přítomnosti Číňanů v
Tibetu je práce pro dobro Tibeťanů a „pomoc rozvíjet“ Tibet. Proto pokud se prokáže politická
vůle, není zde žádný důvod, proč by čínské vedení nemohlo začít řešit tibetský problém tím, že s
námi zahájí rozhovory. Toto je jediná správná cesta k zajištění stability a jednoty, což - jak čínské
vedení neustále ujišťuje - je jeho hlavním zájmem. Využívám této příležitosti a ještě jednou
důrazně žádám čínské vedení, aby jednoznačným rozhodnutím přistoupilo na moje návrhy. Jsem
pevně přesvědčen, že dialog a snaha o jasný a čestný přístup k řešení problémů v Tibetu nás
mohou přivést k významnému řešení. Nastal čas pro nás pro všechny, abychom „našli pravdu
vycházející ze skutečností“, nacházeli poučení čerpané z klidného a objektivního studia minulosti
a dali se do práce s odvahou, předvídavostí a moudrostí.
Dohody musí být zaměřeny na ustanovení takových vztahů mezi tibetským a čínským národem,
které by byly založené na přátelství a vzájemném prospěchu. Měly by zajistit stabilitu a jednotu a
zplnomocnit tibetský lid k uplatnění opravdové vlastní vlády, svobodné a demokratické, což by
umožňovalo zachovat a kultivovat výjimečnou tibetskou kulturu stejně dobře jako ochránit
citlivé životní prostředí tibetské náhorní planiny. Toto jsou základní problémy. Přesto však čínská
vláda trvale usiluje, aby vnesla zmatek do našich opravdových problémů. Prohlašuje, že naše
snahy jsou zaměřeny na obnovení starého tibetského sociálního systému a statusu a privilegií
dalajlamy. Svůj názor na instituci dalajlamů jsem veřejně vyjádřil již v roce 1969, kdy jsem
prohlásil, že záleží jen na tibetském lidu, aby se rozhodl, zda má tato instituce pokračovat či
nikoli. Své vlastní postavení jsem vyjasnil prohlášením v roce 1992, že pokud se vrátíme do
Tibetu, já sám nebudu v příští tibetské vládě zaujímat žádné funkce. Víc než to. Žádný Tibeťan,
ať již žije v exilu nebo v Tibetu, netouží po obnovení starého tibetského sociálního pořádku. Je
proto pro nás velkým zklamáním, že čínská vláda stále trvá na této naprosto bezpředmětné a
klamavé propagandě. To vůbec nepomáhá vytvářet příznivou atmosféru pro dialog a já věřím, že
Peking upustí od dalších takovýchto obvinění.
Chtěl bych také vyjádřit upřímné ocenění a vděčnost mnohým vládám, parlamentům a nevládním
organizacím, skupinám podporujícím Tibet a jednotlivcům, kteří se i nadále hluboce zajímají o
represe v Tibetu a naléhavě požadují, aby byl tibetský problém řešen mírovým jednáním. Spojené
státy vytvořily precedent ustavením zvláštního koordinátora pro tibetské záležitosti ve snaze
umožnit dialog mezi námi Tibeťany a čínskou vládou. Parlamenty v mnoha evropských zemcích i
v Austrálii také doporučily podobné iniciativy.
V prosinci loňského roku vydala mezinárodní komise právníků svoji třetí zprávu o Tibetu,
nazvanou Tibet, lidská práva a řád práva. Toto jsou aktuální iniciativy a velice povzbudivý vývoj.
Víc než to. Stále rostoucí pochopení, soucítění, podpora a solidarita našich bratří a sester v Číně i
v zámoří pro základní práva tibetského lidu a pro můj „přístup střední cesty“ jsou zvláště
inspirující a stávají se zdrojem velkého povzbuzení pro nás Tibeťany.
Také bych chtěl při příležitosti 50. výročí indické nezávislosti vyjádřit v zastoupení tibetského
lidu naše nejsrdečnější blahopřání a zdůraznit, jak nesmírnou vděčnost cítíme k lidu a vládě Indie,
která se stala druhým domovem většiny Tibeťanů v exilu. Indie představuje nejen bezpečné
zázemí pro nás všechny, tibetské utečence, ale chápeme ji také jako zemi, jejíž stará filozofie
ahimsy (nenásilí) má hluboce zakořeněnou demokratickou tradici, jež inspirovala a utvářela naše
hodnoty a usilování. Navíc věřím, že Indie může a měla by mít konstruktivní a vlivnou úlohu při
řešení tibetského problému mírovou cestou. Můj „přístup střední cesty“ je v souladu se základní
indickou politikou v souvislosti s Tibetem a Čínou. Není žádný důvod, proč by se Indie nemohla
aktivně účastnit na povzbuzení a zahájení dialogu mezi Tibeťany a čínskou vládou. Je zcela
zřejmé, že bez míru a stability na tibetské náhorní planině by nebylo reálné věřit, že může být
obnovena skutečná důvěra a spolehlivost v čínsko-indických vztazích.
V loňském roce jsme provedli výzkum veřejného mínění Tibeťanů v exilu a shromáždili jsme
také návrhy a názory Tibeťanů z Tibetu, pokud to bylo možné, o navrhovaném referendu, kterým
by tibetský lid rozhodl o budoucích formách našeho úsilí o nezávislost tak, jak si to sám přeje. Na
základě výsledků tohoto výzkumu a návrhů přicházejících z Tibetu odhlasovalo Shromáždění
zástupců tibetského lidu (náš parlament v exilu) rezoluci, zmocňující mne pokračovat a užívat
mého pověření při prosazování a přípravě referenda. Chtěl bych poděkovat tibetskému lidu za
nesmírnou důvěru a naději, kterou ve mě vkládá. Pokračuji ve svém přesvědčení, že můj „přístup
střední cesty“ je nejrealističtější a nejpragmatičtější způsob, jak vyřešit problémy Tibetu mírovou
cestou. Tento přístup je v souladu s životními potřebami tibetského lidu i se zajištěním jednoty a
stability Čínské lidové republiky. Budu proto pokračovat a sledovat tento přístup s plným
zaujetím a nejupřímnějším úsilím, abych získal odezvu čínského vedení.
Velice si vážím a oceňuji oběti odvážných mužů a žen Tibetu, kteří zemřeli pro naší svobodu, a
modlím se za brzké ukončení utrpení našeho lidu a za mír a dobro všech živých bytostí.
Dalajlama
10. březen 1998
[
10.03.1998
zdroj: Tib. exilová vláda (www.tibet.com) autor: Jeho Svatost dalajlama ]
|