Asi 50 kilometrů severovýchodně od Lhasy leží v jednom z bočních údolí, ústících do rozsáhlého údolí Tolung,
jeden z významných cílů tibetských poutníků - karmapovský klášter Cchurphu. Až do konce minulého roku sem
denně směřovaly ze Lhasy poutnické mikrobusy, které přivážely desítky a stovky Tibeťanů i turistů poklonit
se při veřejné audienci Jeho Svatosti 17. karmapovi. Jinak je místo přístupné jen najatým terénním vozem nebo
pěšky, žádná veřejná doprava do Cchurphu nevede.
Rozsáhlý klášterní komplex leží vysoko v údolí Dowolung, rozvalený pohodlně pod strmou skalní stěnou posázenou
poustevnami, z nichž některé připomínají nedobytnou pevnost. Zezadu chrání klášter posvátná skalnatá hora
Čhampa-ri, zepředu ho obtéká ledová horská řeka, stékající z téměř pětiapůltisícových průsmyků Cchurphu-la
a Lhasar-la, které leží v zasněžených horách dále nad klášterem.
Klášter Cchurphu založil první karmapa Düsum Khjenpa, který přišel do centrálního Tibetu z Khamu v roce 1189.
Klášter dále rozvíjel a rozšiřoval zejména druhý karmapa Karma Pakši ve 13. stol. a pátý karmapa Dežin Šegpa
v 15. stol.
Do 50. let 20. století jej obývalo více než tisíc mnichů. Před jeho naprostou likvidací čínskými ozbrojenci
a rudými gardisty v roce 1967 stihl ještě šestnáctý karmapa odvézt mnohé poklady do exilu v Sikkimu. Postupná
obnova kláštera začala v polovině 80. let a urychlila se zejména po nastolení sedmnáctého karmapy na trůn.
Z pouhých trosek obvodových zdí jednotlivých budov dorůstá dnes Cchurphu, ale jen velmi zvolna,
k monumentálnosti své někdejší podoby. Také mnichů je málo a od začátku letošního roku klášteru chybí jeho
hlavní duchovní vůdce...
Z centrálního nádvoří, kde uprostřed na vyvýšeném podstavci stojí kamenná stéla - doring - s vyrytým tibetským
textem o historii kláštera, se vchází do Žiwä dacchangu, budovy někdejší klášterní "fakulty". V přízemní síni
stojí nově postavený karmapův trůn. V patře je svatyně zasvěcená ochráncům kláštera - Mahákálovi, Paldän Lhamo
a Tamčhe Čhögjalovi. Do hlavního shromaždiště mnichů, sloužícího společným obřadům, se vstupuje po příkrém
kamenném schodišti. Podél celé jeho zadní stěny je vystavěn vyvýšený ochoz s oltářem. Vlevo stojí čhörten
s ostatky 16. karmapy. Hlavními postavami oltáře jsou Buddha Amitábha, Buddha Šákjamuni a 16. karmapa.
Na nástěnných malbách najdeme zobrazení 16 arhatů, buddhistických mistrů Padmasambhavy, Gampopy, Marpy
a dalších lamů školy Karma Kagjü včetně inkarnací karmapy. V horním patře nad hlavním sálem se nachází
audienční síň, knihovna a obytné místnosti karmapy. Blízko komplexu stojí nově opravená rozlehlá budova
- karmapova rezidence Serdung čhenpo.
Při čelním pohledu na klášter převyšuje okolní budovy zcela vpravo nápadně rozměrná stavba, obnovený Lhakhang
čhenmo, který v sobě skrývá novou obrovskou sochu Buddhy Šákjamuniho, obklopeného osmi bódhisattvy.
Ta nahradila původní dvacet metrů vysokou sochu, vytvořenou prý z jediného odlitku druhým karmapou. Kromě
společné klášterní kuchyně najdeme v areálu ještě mnohé budovy, některé ve stadiu oprav, jiné stále ještě
v troskách.
Jako každý tibetský klášter, má i Cchurphu svoji posvátnou okružní cestu, které se zde říká rikor - poutní
okruh kolem hory. Kamenitá stezka vede nejprve vzhůru údolím, stoupá kolem pohřebiště o několik desítek
výškových metrů a středem téměř kolmé skalní stěny se začíná vracet nad klášter. Cesta, dopřávající poutníkovi
orlí rozhled po klášteře, pohřebišti a okolní divoké krajině v nadmořské výšce kolem pěti tisíc metrů,
pokračuje podél pousteven a meditačních jeskyní, do nichž se postupně vracejí mniši i mnišky, aby se
v nich věnovali buddhistické praxi. Vysoko na skalnatém svahu se tyčí kamennou pevnost připomínající
středisko tradičních tříletých meditačních cvičení v odloučení, které ve dvacátých letech 20. století
nechal vybudovat Gošir Gjalcchab. Ještě výše nad ním je poustevna Dubta Samtän Ling, postupně se obnovují
také další.
Tento článek je převzatý z časopisu Tibetské listy č. 7 - jaro 2000
[
15.03.2000
zdroj: Tibetské listy (www.lungta.cz) autor: Zuzana Ondomišiová ]
|
|