Po téměř čtyřiceti letech tu existuje možnost sáhnout po původní fotografické
publikaci, která se pokouší zprostředkovat historii i současnost rozlehlé nábožensko-
sociálně-kulturní oblasti formované vývojem jedné z hlavních odnoží Buddhova
učení, kterou dnes označujeme jako tibetský buddhismus. Průkopníky v této oblasti se
na sklonku padesátých let stali režisér Vladimír Sís a kameraman Josef Vaniš, kteří ze
svého tibetského putování připravili celovečerní dokument a několik publikací.
Formátem, tiskem a především koncepcí se ambiciózní kniha Svět tibetského
buddhismu, na jejímž počátku byly fotografie Pavla Breiera, Josefa Ptáčka a Zdeňka
Thomy, snaží o nové pohledy na objekty a děje notoricky známé z jiných prací. Mezi
zahraničními, i v českých mutacích vydávanými tituly s možná zajímavějšími
jednotlivými fotografiemi obstojí domácí dílo právě proto, že má jasně vymezené
téma a přehledně shromážděné základní informace.
Textová část je stručná, maximálně hutná, obsahuje i předmluvu 14. dalajlamy,
ukázky z tibetské duchovní literatury, mapky, bibliografii a rejstřík. Fotografové
požádali indologa Dušana Zbavitele, tibetologa Josefa Kolmaše a mongolistku Ivanu
Grollovou, aby nasbíraný obrazový materiál zařadili do historického kontextu, jímž tu
je vznik buddhismu, jeho proniknutí do Tibetu, kde se dále rozvíjel, jeho následné
šíření do okolních zemí a rovněž jeho současný stav. Při šíři záběru se autoři textů
nevyhnuli určité disproporčnosti příslušných kapitol. Zatímco Josef Kolmaš se velmi
podrobně věnuje historickému přehledu jednotlivých buddhistických škol v Tibetu
doplněnému pečlivým výčtem jejich nejvýznamnějších představitelů a klášterů, o
osudu náboženství a jeho vyznavačů po anektování tibetského území Čínou v roce
1951 se zmiňuje jen okrajově a nepřímo. Naproti tomu Ivana Grollová přináší ve
svém příspěvku vedle historického přehledu také konkrétní informace o sankcích,
jimž byl od dvacátých let vystaven buddhismus mongolský a sovětský.
V obrazové části bude ovšem čtenář marně hledat v textu připomínané historické
tibetské provincie - severovýchodní Amdo a východní Kham s jejich kláštery a
životem nomádských pastevců. Stejně tak chybí byť jen jeden ilustrační záběr
některého ze svatostánků tibetského buddhismu postavených na území Číny, taktéž v
textu zmiňovaných.
Připomínky tedy můžeme vznést jak k fotografické, tak textové části a jejich
vzájemnému vyladění, nicméně texty jsou „motorem knihy“ a klíčem k výpovědní
hodnotě fotografií, jakkoli právě ony byly prvotním impulsem ke vzniku publikace.
Nejde jen o to, že některé informace jsou v recenzované knize v češtině vůbec poprvé
k dispozici (jednak o Ladaku - „nejzápadnější z asijských zemí, kde našel tibetský
buddhismus trvalý domov“, jednak o Burjatsku a Kalmycku). Ze skladby vybraných
fotografií je totiž až příliš cítit soupeření mezi přístupem ryze estetickým a hlediskem
dokumentačně popisným.
Tato recenze byla převzata z MF Dnes 16. 11. 1996.
[
16.11.1996
zdroj: MF Dnes (www.idnes.cz) autor: Zuzana Ondomišiová ]
|