Dostala jsem za úkol, abych místo prosté recenze na
nově uváděný Scorseseho snímek Kundun napsala článek,
který by ho srovnával s Annaudovým filmem Sedm let v
Tibetu.
Takže:Oba snímky spojuje několik zdánlivě
výrazných prvků - vznikaly téměř současně, odehrávají
se v Tibetu během první poloviny tohoto století a v
obou hraje významnou roli životní osud čtrnáctého
dalajlamy. Abych byla spravedlivá tak musím ještě
přiznat, že v obou filmech je díky faktograficky
stejnému podkladu scénáře několik totožných motivů
(třeba to, že si dospívající tibetský vůdce oblíbil
biograf a rád pozoroval dění v Lhase dalekohledem). S
historickými fakty souvisí také to, že v obou filmech
se najde několik podobných obrazů či sekvencí,
zachycujících především exotické náboženské rituály. To
byly podobnosti - a nyní rozdíly. Již při vyslovení
jmen režisérů obou snímků vycítí pozornější divák to,
co jimi zpracované téma Tibet a dalajlama jen
potvrzuje. Jeana-Jacquese Annauda známe jako tvůrce
filmového výkladu darwinistické vývojové teorie Boj o oheň,
působivé ale mírně populistické filmové adaptace
Ecova románu Jméno růže, či zerotizované vizuální
podoby Durasové Milence. V žádném případě nechci
zpochybňovat Annaudovy profesionální kvality, jeho
filmy jsou úspěšné, vizuálně vytříbené, ale také
poněkud ploché, obzvláště ve srovnání s tématy a
předlohami, která si Annaud vybírá. Scorseseho věhlas
je větší jen o to, oč jsou jeho filmy originálnější.
Jeho filmové vidění také není zrovna puritánské, ale
efektnost fantastických obrazů je vždy podřízena
režijní koncepci, jejímž cílem není pouze ohromit nebo
pobavit, ale také cosi říci (pozor, to neznamená
moralizovat). Martin Scorsese si libuje v mezních
situacích, fascinuje ho svět násilí a lesk
showbusinessu - tedy z kloubů vymknutá prostředí,
ženoucí se jaksi samospádem do záhuby. A přestože se
zdá, že budhistický svět tibetských klášterů je něčím
zcela odlišným, při bližším prozkoumání můžeme zjistit,
že toto exotické prostředí je zase jen dalším extrémem,
který si ve své výjimečnosti říkal o nápor
socialistické invaze zastřené rouškou modernizace
zaostalé horské země. Rozdíl mezi oběma tibetskými filmy
je váhový (jinak řečeno propastný). Annaudovo snažení
by se dalo zařadit do slušně zvládnutého průměru,
zatímco Scoseseho vizuální bomba si minimálně činí
nároky na vstup do kategorie nejvyšší.
Jean Jacques
Annaud natočil pěkně vybarvenou, po profesní stránce
nijak výjimečnou pohádku s krásným, mírně rozervaným
princem, který během sedmiletého pobytu v Tibetu
zmoudří. Konec konců, v tak duchovní zemi by se něco
podobného nepodařilo jen úplnému balvanu a takoví se
hlavními hrdiny amerických snímků nestávají. Dík
didaktickému poslání i podání tohoto díla se divák
dozví, že Tibet je střecha světa a leží v nadmořské
výšce XY metrů nebo je svědkem velice (ale opravdu
velice) názorného zakreslování míst, v nichž se bude
následující děj odehrávat, do map. Prostě pokud chcete
podniknout poznávací zájezd do Tibetu za cca sto korun
českých, běžte na Sedm let v Tibetu. Vaše cestovatelské
ego jistě uspokojí též švarná postava vám přiděleného
horského vůdce, kterým není nikdo menší než vítěz
olympijských her v lyžování Heinrich Harrer - tohoto
mladého muže s nordickými rysy hraje Brad Pitt (což
myslím netřeba dále komentovat).
Kundun se k divákům
vydal cestou přímější, méně návodnou a tudíž
riskantnější. Martin Scorsese natočil vizuální
oratorium o faktickém zániku poslední pohádkové říše
duchovna. Postava dalajlamy jako čtrnáctá reinkarnace
Buddhy je pro něj metaforou exotického náboženského
státu, který v zajetí tradičních duchovních hodnot
zapomněl na fakt, že za odvěkými hranicemi se rozléhá
skandování lidově-demokratických hesel, v jejichž
slovníku se nenásilí nenalézá. Kundun je postavou, jež
přišla o svou suverenitu hned dvakrát. Jednou jako malý
chlapec, jehož „objevení“ znamenalo zcela zásadní změnu
osobního života, a podruhé již jako uvědomělý duchovní
ale i politický vůdce národa, který se musel smířit s
dočasnou porážkou přesvědčení, jehož je zosobněním.
Kundun je fascinující podívaná, kde je jen málo co
doslovně řečeno. Obrazy, scény a sekvence přelévající
se podle pravidel scorseseovského krasohledu vytváří
intuitivní spoje, jejichž převedení do světa písmen,
slov a vět by bylo kinematografickou svatokrádeží.
Dodejme tedy pouze to, že režisér se vzdal berliček
zprostředkujícího euro-amerického příběhu a soustředil
se na podstatu... jíž je zánik tisícileté říše budhismu
v Himalájích.
Článek je převzat z časopisu „14“, 1. - 15. červenec 1998
[
15.07.1998
]
|