Při srážce nepálské policie se skupinou 56 Tibeťanů, kteří právě prchli přes hranice
do Nepálu, byl postřelen tibetský mnich. Na následky zranění zemřel. Další tibetský
mnich byl zraněn. Podle sdělení nepálské policie byli v tomto střetnutí, k němuž došlo
15. září 1998, zraněni čtyři policisté. Zástupci policie tvrdí, že začali střílet v
sebeobraně, jelikož se uprchlíci pokusili zaútočit na ně noži, zatímco členové skupiny
uprchlíků uvedli, že střelba začala poté, co začali házet na policisty
kameny. Za poslední dva roky je to nejvážnější pohraniční incident týkající se
Tibeťanů. Před dvěma lety byli zraněni tři uprchlíci ze skupiny 32 Tibeťanů, po níž
nepálští policisté začali střílet krátce poté, co překročila hranice Nepálu.
Při střelbě na skupinu běženců nepálská policie smrtelně zranila sedmadvacetiletého
mnicha Namčhung Gjamccha z kláštera Rabgja v Amdu ve východním Tibetu.
Tibeťané uvádějí, že policisté nechali Namčhunga hodinu bez jakékoli pomoci, než se
s ním vydali na cestu do sedm hodin vzdálené nemocnice v Biratnagaru. Během cesty
Namčhung zemřel. Sedmnáctiletý tulku Jarphel byl lehce zraněn střelou do nohy. V
současné době se zotavuje v Káthmándú.
Nepálská policie uvedla, že incident vyvolalo násilí ze strany Tibeťanů poté, co byli
zatčeni a odvedeni na policejní stanici v obci Katari poblíž indických hranic, 100 km
východně od Káthmándú. Skupinu 56 osob, včetně průvodce, tvořili převážně mniši z
různých kláštěrů ve východním Tibetu. Podle sdělení běženců předcházela jejich
zatčení a předvedení na policejní stanici v Katari jedenadvacetidenní cesta z Dingri na
tibetsko-nepálské hranici v jižním Tibetu. Běženci ze skupiny řekli, že v době zatčení
měli za sebou 10 dní bez jídla. Dvě hodiny poté, co policisté opustili stanici, aby
přivedli tlumočníka, se Tibeťané rozhodli odejít ze stanice hledat něco k jídlu. Když
se pokusili uskutečnit rozhodnutí, byli znovu zadrženi policií.
„Nerozuměli jsme, co policisté říkají,“ vyprávěl jeden z mnichů ze skupiny
uprchlíků. „Potom začal jeden z policistů bít sedmnáctiletého chlapce ze skupiny přes
nohy svým bambusovým obuškem.“ Tibeťané proti takovému chování protestovali, a
tak začal boj. Když začali Tibeťané házet kamením, policisté odpověděli tím, že jim
namířili své zbraně na nohy a podle běženců nejméně třikrát vystřelili. Nepálská
policie uvedla, že bylo vystřeleno osm ran. Běženci popírají tvrzení policie, podle
kterého napadli policisty nejen kameny, ale i noži. „Policisté museli střílet v
sebeobraně,“ řekl Kharel Rameš, zástupce policejního velitele v Katari. Potvrdil, že
všichni Tibeťané ve skupině měli nože a že mnich, který zemřel, se pokusil bodnout
jednoho z policistů. Nezávisle na sobě popřelo tuto výpověď několik uprchlíků ze
skupiny.
Střela zasáhla Namčhung Gjamccha do nohy, způsobila zlomeninu kosti a silné
krvácení. Tibeťané vypovídají o hodinové prodlevě, během níž Namčhung ztratil
mnoho krve. Teprve poté nastoupila policie cestu do nemocnice, na které dva zraněné
uprchlíky doprovázeli dva Tibeťané ze skupiny. Policie popírá toto sdělení. „Čtyři
Tibeťané byli okamžitě po střelbě vysláni do nemocnice, žádná prodleva nenastala“,
řekl zástupce policejního velitele. Namčhung zemřel na konci sedmihodinové cesty
do nemocnice v Biratnagaru. Dva přítomní Tibeťané žádali, aby byl pohřben tak, aby
mohli jeho ostatky předat dalajlamovi, ale úředníci v nemocnici žádost odmítli a tělo
bylo spáleno.
Zástupce dalajlamy žádá o policejní přešetření
Zástupce dalajlamy v Nepálu Samdub Lhadze řekl, že skupina od počátku odmítala
zatčení, neboť se obávala deportace zpět do Tibetu. „Vyjádřili jsme své znepokojení
nad smrtí Namčhung Gjamccha a vyzvali jsme nepálskou policii a imigrační úřady,
aby zajistili vyšetření incidentu,“ řekl Samdub Lhadze, působící v Káthmándú.
Zástupce Policejního velitele v Katari Kharel Rameš potvrdil, že incident by měl být
vyšetřen. „Doufám, že policie případ vyšetří, jelikož v něm zemřel člověk,“ řekl
Rameš.
Rána zraněného 17-letého Jarphela si vyžádala sedm stehů a ošetření ho stálo 830
nepálských rupií (přibližně 12,50 USD). Čtyři nepálští policisté, kteří byli údajně v
incidentu zraněni - inspektor Narendra Subba, nadstrážmistr Dulačan Čowdhary a
strážmistři Khil Bahadur Basnet a Čudamani Thapa - byli podle sdělení policejního
úřadu v Katari propuštěni z nemocnice po ošetření „drobných zranění“.
Namčhung Gjamccho pocházel z obce Sero v Amdu. Šest let byl mnichem. Ostatní
mniši ve skupině ho popisovali jako „dobrého a laskavého člověka“. Na fotografii,
pořízené pravděpodobně před cestou do Nepálu, ho můžeme vidět v elegantním saku
a bílé košili namísto nápadného mnišského oděvu. Opustil Tibet, jelikož chtěl v Indii
vidět dalajlamu, a očividně měl v plánu vrátit se zpět do svého kláštera.
Po jeho smrti předala policie zbývající 54 tibetské uprchlíky imigračnímu úřadu v
Káthmándú. Poté byli předáni Vysokému úřadu pro uprchlíky při OSN, který
umožňuje lidem považovaným za případy zvláštního zájmu vycestovat do Indie.
Z Tibetu do Nepálu prchají každý rok dva až tři tisíce Tibeťanů s cílem nalézt
posléze azyl v Indii. Mezi uprchlíky, kteří přišli do Nepálu minulý rok, bylo kolem
500 dětí mladších 14 let. Pravděpodobně je posílají z Tibetu jejich rodiny, aby získaly
v exilu tradiční tibetské vzdělání.
Existují četné zprávy o uprchlících, kteří byli v pohraničních oblastech týráni nebo
nuceni podplácet policii, v oblasti Katari se objevili i případy bití a loupeží. Mezi
nejkrutější inicidenty týkající se zacházení s tibetskými uprchlíky patří znásilnění 22-
leté tibetské ženy skupinou Nepálců vedenou policejním důstojníkem, k němuž došlo
v prosinci 1996, a postřelení tří Tibeťanů v Lamabhagaru, 100 km severovýchodně od
Káthmándú o měsíc dříve, 18. listopadu 1996. Podobně jako v případě incidentu, k
němuž došlo minulý týden, nepálská policie uvedla, že střílela na skupinu Tibeťanů
poté, co skupina neuposlechla rozkaz zastavit a začala po policii házet kameny. Jeden
z Tibeťanů byl zasažen do pravého kyčelního kloubu, další byl střelen do čéšky a bit
do hlavy, třetího střela zasáhla do stehna. Podle Tibeťana, který skupině pomáhal, ani
jeden z těchto tří tibetských uprchlíků nebyl lékařsky ošetřen dřív, než dorazili do
Káthmándú. Jeden ze tří zraněných řekl, že již déle než rok trpí ztrátou paměti poté,
co byl postřelen a zbit policií. „Byl jsem celkem čtyřikrát v bezvědomí - dvakrát v
noci poté, co mě postřelili, a dvakrát tři dny potom,“ řekl minulý rok uprchlík, který si
nepřál být jmenován. „Když jsem si sáhl na hlavu poté, co mě uhodili obuškem, cítil
jsem na rukou krev a zdálo se mi, jako bych se uvnitř třásl.“ V roce 1993 zbili čtyři
nepálští policisté svými obušky uprchlíky, kteří utíkali z oblasti Šar Khumbu přes
Katari. O dva roky později došlo nejméně k dvěma případům, kdy nepálská policie
oloupila o peníze Tibeťany prchající přes vesnici.
Vlastenecká převýchova nutí mnichy a mnišky opouštět Tibet
Značné procento Tibeťanů prchajících do Nepálu tvořili v nedávných měsících mniši
a mnišky. V létě jich přišlo do Káthmándú více než 150. Důvodem může být neustálý
nátlak na mnichy a mnišky, který představuje kampaň vlastenecké převýchovy,
považovaná úřady v Tibetu za úspěšnou. Je stále zřetelnější, že tato kampaň nutící
mnichy a mnišky odsoudit dalajlamu probíhá i v zapadlých zemědělských oblastech
severního Tibetu a Tibetské autonomní oblasti.
Klášter Rabgja v oblasti Mačhen v Tibetském autonomním okrese Golog, z kterého
pocházel Namčhung Gjamccho, začal být v posledních letech známý svým odporem
vůči čínským úřadům a z tohoto důvodu zůstávali v klášteře, v němž žije několik set
mnichů, přítomní čínští úředníci.
16. listopadu 1992 bylo zatčeno mnoho mnichů z kláštera Rabgja i laiků z okolí, kteří
během obřadu slouženého nejvyšším lamou rozšiřovali v klášteře letáky propagující
nezávislost Tibetu. Mniši si vyrobili dřevěné desky s nápisy Svobodný Tibet a Číňané,
jděte pryč. Podle sdělení Tibetského centra pro lidská práva a demokracii TCHRD se
sídlem v Dharamsale z 28. února bylo na počátku tohoto roku více než sto mnichů
mladších 18 let vyloučeno z kláštera poté, co klášter navštívila pracovní skupina
provádějící vlasteneckou převýchovu. Mniši, kteří uprchli do Indie, vypovídají o
pokračujících represích v klášteře Rabgja, které provádí přítomný tým čínských
úředníků. „Nemáme vůbec žádnou svobodu. Sledují každý náš pohyb,“ řekl mnich z
kláštera Rabgja, který právě uprchl do exilu.
Zavření kláštera a zatčení mnichů
Nedávné oficiální zprávy potvrzují zatčení 21-letého mnicha Džampal Tändara, který
v průběhu kampaně vlastenecké převýchovy vylepil v klášteře plakáty propagující
nezávislost Tibetu. Džampal Tändar byl zadržen v červnu 1997 poté, co vylepil v
klášteře Gongkar Čhödä, 60 km jižně od Lhasy, vlastnoručně napsané plakáty
hlásající podporu dalajlamovi a nezávislost Tibetu. Na jednom z plakátů byla
nakreslena tibetská vlajka, která je v Tibetu zakázána. Džampal Tändar byl 1. září
1997 odsouzen ke čtyřem letům vězení a navíc ke dvěma letům odebrání politických
práv. Zpráva o tomto rozsudku byla zveřejněna až před dvěma měsíci a dosud není
známo, kde se Džampal Tändar nachází.
TIN obdržel další zprávy potvrzující uzavření a demolici ženského kláštera Rakor
(nebo Rago) a odchod mnichů z kláštera Džonang Kumbum. Kolem 50 mnišek, které
tvořily veškeré obyvatelstvo kláštera Rakor, údajně odmítlo vyjádřit odpor vůči
dalajlamovi a jeho „rozvratné“ politice, jak vyžadoval vládní pracovní tým, a v létě
1997 opustilo klášter. Podle zpráv úřady okamžitě po jejich odchodu nařídily místním
vesničanům demolici obytných prostor kláštera, který se nachází 12 km od Lhasy u
Tölungu. Podle dalších neoficiálních zpráv, které přicházejí z Tibetu, byl po kampani
vlastenecké převýchovy zcela uzavřen klášter Džonang Kumbum, který leží 61 km od
města Lhace na jižním břehu řeky Jarlung Cangpo (Brahmaputry). Tibeťan, nyní žijící
v exilu, řekl, že vládní úředníci mířili během výslechů mnichům pistolemi na hlavy,
aby je donutili kritizovat dalajlamu. V poslední zprávě Tibetského centra pro lidská
práva a demokracii TCHRD se uvádí, že minulý rok probíhaly lekce vlastenecké
převýchovy v klášteře Džonang Kumbum každý den až deset hodin denně téměř bez
přestávek a že na jaře tohoto roku byl klášter zcela uzavřen. „V klášteře nezůstal
jediný mnich. Místnosti, dříve obývané mnichy, byly zamčeny nebo naplněny slámou
a hnojem. Pravděpodobně budou sloužit jako chlévy,“ uvádí TCHRD ve své zprávě z
15. září 1998.
Poté, co pracovní skupiny provádějící vlasteneckou výchovu opustily různé mužské i
ženské kláštery v Tibetu, zůstaly v nejdůležitějších klášterech, jakou jsou Sera, Däpung a
Gandän nebo Rabgja, týmy vládních úředníků. Tyto týmy světských úředníků
zpravidla nahradily původní tzv. Demokratické správní výbory kdysi složené
pouze z mnichů. Podle zpráv západních turistů, kteří v minulých třech měsících
navštívili tři posledně jmenované kláštery, jsou vládní úředníci v těchto klášterech
vybaveni krátkovlnnými vysílačkami a pistolemi.
Článek je převzat z časopisu časopisu Tibetan Review, Dharamsala, October 1998
[
18.10.1998
zdroj: Tibetan Review (tibetan.review.to) ]
|