,,Jedním z mých dětských snů bylo studovat zemi, odkud jsem vzešel, to jest Tibet,“
říká Künčhog Condü, když hovoří o svém výzkumu tibetského zemědělství v letech
1993 a 1994.
Pan Condü je bývalý učitel zeměpisu v Tibetské dětské vesničce v Dharamsale a nyní
svá studia uzavřel doktorátem z němčiny. V současné době pracuje jako projektant v
plánovací komisi tibetské exilové vlády. V následujícím interview hovoří o
poznatcích, které nashromáždil v průběhu výzkumu.
Jakým způsobem odráží čínská agrární politika snahy Pekingu integrovat Tibet do
čínského hospodářství?
Odráží ji mnoha způsoby. Obecně řečeno, veškerá agrární politika v Tibetu je
určována a plánována centrálně z Pekingu. Podíváme-li se na období, ve kterých od
událostí v roce 1951 došlo k nejvýraznějším změnám, najdeme tři fáze agrárních
změn. První fázi - období Družstva vzájemné pomoci, které fungovalo od roku 1951
do 1962 - charakterizovala strukturální a systémová reforma. Druhá fáze (1965 -
1982) započala po nástupu kulturní revoluce v Číně a kolektivizací urychlila celý
proces takzvané ,,postupné“ agrární reformy. V tomto období prošel tradiční systém s
využitím zemědělských přebytků drastickou přeměnou a byl zaveden patronátní
systém a velkoplošné sklizně, které se zcela lišily od tehdejšího uspořádání. Poté
došlo k dlouho očekávané reformě, jež byla všeobecně nazývána Systém reformy
domácností - to byla třetí fáze (v Číně v roce 1978, v Tibetu byla zavedena v roce
1982), která naštěstí trvala pouhých sedm let. Koncem roku 1989 bylo možné
pozorovat snahu o intenzifikaci hospodaření, která se projevila zavedením kvót pro
dodávky státu, omezením počtu chovných zvířat a vybíráním finančních i naturálních
daní v pasteveckých oblastech. Tyto trendy často přehlížely místní potřeby a
výjimečné podmínky Tibetu.
Jak, podle vás, čínské reformy vylepšily agrární systém v Tibetu?
Úspěchy čínské zemědělské politiky v Tibetu byly smíšené. Prohlédneme-li si však
dnešní biologickou rozmanitost a stav podmínek udržitelného rozvoje, škoda
napáchaná na již tak křehkém agro-ekosystému veškerá zlepšení převažuje. Celkový
stav tibetského zemědělství prochází přechodným stadiem, ve kterém si tradiční
systém zemědělství stále udržuje své postavení vůči čínské politice centralizace a
modernizace. Obyvatelé Tibetu nejvíce uvítali pozemkovou reformu a možnost
vlastnictví hospodářského zvířectva, které započaly v roce 1961, a dekolektivizaci a
znovurozdělení z roku 1982 - během této reformy byly hospodářské zvířectvo a
obdělávatelná půda rovnocenně přerozděleny podle životní úrovně jednotlivých
domácností a každá domácnost obdržela vlastnická práva na dlouhé časové období.
Kromě toho došlo ke značnému zlepšení produkce obilí, jako zimní pšenice a zimního
ječmene, na jednotlivce. Jak jsem však řekl, jsou to pouze smíšené výsledky.
Výsledky politiky Systému reformy domácností nezasáhly tibetského zemědělce tolik,
jako zemědělce na území Číny. Centrální plánovači do svého uvažování nezahrnují
specifické podmínky Tibetu, jako jeho agro-klimatický režim, stravovací návyky a co
je nejdůležitější, jeho kulturu a tradice.
Co bylo příčinou hladu v roce 1962?
Způsobily jej čtyři hlavní faktory. Za prvé a předně, hladomor vypukl v důsledku
politické destabilizace, která po událostech roku 1959 uvedla do pohybu ohromnou
masu rolnické populace. Za druhé, v průběhu období ,,demokratických reforem“ došlo
k rozbití veškerých tradičních systémů a forem zaměstnání. Následkem toho byly
tradiční obchodní spoje mezi zemědělci a kočovníky a ostatní zásobovací kanály zcela
přerušeny nebo zničeny. Za třetí nádeničtí bezzemci, kvůli naprosté nezkušenosti
neuměli spravovat půdu ani se postarat o hospodářské zvířectvo, které jim byly
přiděleny. Nakonec, a to je možná nejdůležitější, bych chtěl zdůraznit, že nová čínská
vláda ve Lhase, která reformu iniciovala, tradiční systém zemědělství rozbila a systém
nový neuměla dostatečně logisticky a strukturálně podpořit. Hladomor byl tedy
způsoben lidským faktorem. Prohlédnete-li si klimatické údaje a ostatní okolnosti
roku 1962, zjistíte, že byly docela běžné.
Ovlivnila čínská přítomnost v Tibetu nějakým způsobem kulturu a národní identitu
zemědělců?
Ano, důsledek čínské přítomnosti v Tibetu je podle všeho ještě daleko větší v
okrajových oblastech Tibetské autonomní oblasti než v oblasti, kde jsem prováděl
svou studii. Ze všeobecného hlediska je tento důsledek mnohem zřetelnější ve větších
městech a jejich okolí než v zemědělských oblastech. I tam však postupně narůstá.
Všiml jste si nějakých podstatných rozdílů mezi 232 domácnostmi, které jste do své
studie zahrnul? Jaké důvody těmto rozdílům přičítáte?
Až do roku 1980 byly rozdíly uvnitř rolnické komunity v zásadě založeny na
sociálním rozvrstvení, ke kterému došlo během třídního boje v 60. letech. Současné
odlišnosti však přičítám spíše ekonomickým faktorům než faktorům sociálním, ačkoli
musím zdůraznit, že urputný třídní boj nadále pokračuje. Rozdíly mezi třídami však
nejsou tak velké, jak by se mohlo zdát. Jedná se o nový jev, který se postupně
objevuje. Jeho hlavním ukazatelem je hrubý výnos na hlavu. Na vrcholku rolnické
komunity je asi 12 % domácností, jejichž hrubý výdělek ze zemědělské produkce leží
při současných cenách nad úrovní průměru v Tibetské autonomní oblasti, tj. více než
1000 jüanů na osobu za rok. Většina rolnické komunity, tj. zhruba 60 %, náleží k
velké skupině s průměrným příjmem mezi 500 - 1000 jüany na osobu. Mnozí z nich
žijí těsně nad úrovní životního minima, kterou nazývám „hranice campy“. Zbytek
spadá do kategorie chudých a strádajících, jejichž příjem je menší než 500 jüanů na
osobu. Nedostatek obilí určeného ke konzumaci si vynahrazují půjčkami nebo
vládními dotacemi.
Jaký je podle vás vztah rolnického Tibetu a tibetské národní identity? Jak tibetská
rolnická komunita přispívá k protičínskému odporu?
Rolnický Tibet dnes tvoří velice důležitou součást tibetské identity. V zemědělských
oblastech se stále uchovávají mnohé tradice a praktiky, ačkoli s velkými obtížemi.
Ohledně hnutí odporu musím říct, že v minulosti byla vyzdvihována pouze masová
hnutí, která ústila v násilnosti, zatímco neustálá, jemná či pasivní rezistence zůstávala
buď nepovšimnuta, dokonce ani úřady, nebo byla systematicky rozdrcena. Rád bych
pohovořil o první eventualitě, která je pro budoucí rozvoj zemědělství skutečně
důležitá a rozhodující. Objevily se příznaky nefunkčnosti politických koncepcí. Tato
hnutí odporu jsou v zásadě způsobována neschopností úřadů zlepšit ubohé životní
podmínky rolníků. Hnutí většinou podnítil neuspokojivý stav zemědělství a proto je
nazývám rolnická hnutí. Nepokoje v Ňemo (1968-69, 1993), Biru (1968), Sog-dzongu
(1997) atd. byly primárně způsobeny neúspěchem agrární politiky státu.
V rolnických oblastech neustále dochází k odporu proti intenzifikaci monokulturního
pěstování, ilegálnímu výběru daní, kvótám zvířectva určeného na porážku, zásobovací
politice státu, neúspěchu cenové reformy apod. Pro zemědělce jsou tyto otázky
nedělitelnou součástí potravinového zabezpečení a udržitelného života na venkově.
V Tibetu tedy v současné době existuje síť dodavatelů obilí určeného ke konzumaci?
Ano, existuje. Hlavní část subvencí centrální vlády pohlcuje dovoz potravin. Do
Tibetu je z potravin importována převážně pšenice a rýže. Otázka zní: Potřebuje
skutečně Tibet tyto dodávky? Můj terénní průzkum ukazuje, že 80 % tibetské
populace se živí campou, praženým ječmenem, a neexistuje jediná zásobovací stanice
či obchod, kde by se tato potravina rozdělovala či prodávala. Znamená to, že tyto
dodávky směřují všude, jen ne do rolnického Tibetu.
Do jaké míry podle vašeho názoru čínská agrární politika v Tibetu motivuje čínskou
populaci k masovému přesunu do země? Vidíte mezi oběma fenomény nějakou
spojitost?
Vezmete-li v úvahu megaprojekty jako „3357“ nebo ,,Jedna řeka, dva proudy“, téměř
veškeré irigační projekty byly předány čínským kontraktorům a přilákaly tak velké
množství zručných a levných pracovních sil z čínských provincií podél tibetské
hranice. Mnohé z těchto pracovních sil, ačkoli jsou v podstatě periodické, v zemi
zůstávají a fungují jako nebezpeční soupeři na místním trhu práce. Ohledně otázky
přesunu obyvatelstva - v oblasti zahrnuté do mé studie jsem nenarazil na jediného
čínského osadníka nebo čínskou osadu, kteří by vlastnili půdu a hospodářské
zvířectvo. V okrajových částech Lhasy však existuje množství pěstitelů zeleniny, kteří
pracují na půdě pronajaté od zemědělců nebo na půdě patřící armádě.
Domníváte se, že Tibet by v budoucnosti mohl být soběstačný? Pokud ano, jaké změny
je zapotřebí učinit v současné agrární politice?
Ano, Tibet rozhodně může být soběstačný a má potenciál, kterým může vyjít vstříc
budoucím požadavkům na soběstačnost obilné produkce. Toho však lze dosáhnout
pouze tehdy, využijeme-li současnou obdělávatelnou půdu a pastviny moudrým
způsobem a budeme-li se držet správného systému obdělávání a pastvy. Takovýto
trend je zcela rozhodující, protože se úzce pojí s celkovým rozvojem tibetského
zemědělství a zároveň je klíčem ke stabilitě a rozvoji tibetské agrární ekonomiky.
Agrární politika by se měla zaměřit na dvě zásadní oblasti - potravinové zabezpečení
plus udržitelný rozvoj a na tvorbu zemědělského kapitálu. Ke zlepšení v první oblasti
by mělo dojít okamžitě, harmonogram obdělávání půdy by měl být sestavován s
pomocí místních rolníků majících potřebné know-how a následně uskutečňován
vhodnými metodami, zlepšení ve druhé oblasti mohou být naplánována a dosažena
dlouhodobým trvalým úsilím ve spolupráci s dalšími hospodářskými odvětvími.
Základní podmínkou je, že dojde k zprůhlednění půdního občanského řádu a rolníci
musí být ubezpečeni o svých vlastnických právech. Zadruhé, organizace
zemědělského sektoru musí být postupně decentralizována a ne centralizována, jak se
to děje v současnosti. Zatřetí, musí dojít k drastickým změnám v harmonogramu
obdělávání půdy a v cenové reformě. Rozhodování o obdělávání půdy musí být v
souladu s místními potřebami a půdními podmínkami. Například intenzifikační
metody by měly být povoleny pouze v nízko položených oblastech s prvotřídní půdou
a trvale zabezpečeným zavlažováním. Zbylé oblasti se musí rozvíjet v duchu
celkového systematického přístupu.
Článek je převzat z časopisu Tibetan Bulletin, Dharamsala, January - February 1999
[
22.02.1999
zdroj: Tibetan Bulletin (www.tibet.net) ]
|