Velevzácný oceán moudrosti, Ochránce sněžné země, Držitel bílého lotosu, Drahokam plnící
veškerá přání. Občanským jménem Tändzin Gjamccho, jinak také Jeho Svatost 14. dalajlama,
duchovní vůdce Tibetu.
Jedenašedesátiletý „živý bůh“, který téměř před čtyřiceti lety prchl z posvátné Lhasy na
hřbetě chundelatého jaka; tráví své dny v ústraní exilového domova - v Dharamsale, vysoko
v indickém Himálaji. Pokud zrovna nekřižuje planetu - a to činí velmi často. Ne pro vlastní
potěšení, ale aby upoutal pozornost světa na přetěžký úděl Tibeťanů v Číňany okupované
„zemi sněhu“.
Netone bez ustání v hlubokých meditacích, jak by se slušelo na „nejvyššího buddhistu“.
Naopak, jeví živý zájem o veškeré světské dění. Svatý muž například při svém pobytu
v Praze v roce 1990 vyřkl jména bratří Holíků, hvězdných českých hokejistů, a vyrazil tím
svým hostitelům dech.
„Jistě, modlím se za svůj lid a za návrat do Tibetu,“ říká dalajlama hlubokým hlasem
v reportáži belgické televize. „Ale modlím se i za Čínu. Zůstávám optimistou,“ dodává. Pak se
na pár vteřin zamyslí a na rtech mu zahraje úsměv: „Ovšem, jsem optimistou už sedmatřicet
let.“
Dalajlamův smysl pro humor zůstal nedotčený přes všechna příkoří, jež mu osud nachystal.
„Jeho upřímný nakažlivý smích často duní chodbami horského sídla,“ tvrdí doktor Kalzang
Tändzin, tibetský emigrant z německého Freiburgu, který měl loni příležitost strávit pár týdnů
s Jeho Svatostí. „I ti nejzarytější pochybovači připouštějí, že oplývá neobyčejnou vnitřní
silou,“ míní Kalzang o nejslavnějším mnichovi světa.
Z mnoha knih o životě ctěného muže vyniká autobiografický bestseller Svoboda v exilu,
přeložený i do češtiny. Končí jednoduchou modlitbou, oblíbeným zdrojem inspirace 14.
dalajlamy:
Dokud tento vesmír bude trvat,
dokud v něm živé bytosti budou přebývat,
kéž zde i já mohu setrvat,
abych rozptyloval utrpení světa!
„Tato modlitba mi dodává vnitřní sílu,“ svěřil se dalajlama. „Jistě, když slyším o mučení a
útlaku v Tibetu, pak se na krátkou chvíli cítím podrážděný, nahněvaný. Ale to přejde. Ryzí
blaženost přichází, když cítíš, že tvůj život je někomu prospěšný,“ vyznal se tibetský vůdce
v časopise Asiaweek.
Tento důsledný postoj mu přinesl i Nobelovu cenu míru, a když nic jiného, umožnil mu
uchovat si víru i v době nejtěžší - když čínská armáda vtrhla na střechu světa. O devět let
později, po nevydařeném povstání, dalajlama svou zemi nuceně opustil. „Už 1,2 milionu
našich lidí v důsledku čínské nadvlády zahynulo, přes šest tisíc klášterů bylo srovnáno se
zemí,“ líčí často děsivou statistiku.
„Od té doby se rinpočhe (velevzácný) stal nejslavnějším mužem v mnišské róbě. Sám ale nikdy
neusiloval o světlo ramp. Jiní před ním padají v prach a slaví ho jako živého boha,
dalajlama však říká, že je pouhým buddhistickým mnichem, který nedisponuje žádnou
výjimečnou moudrostí,“ vysvětluje Kalzang.
Podle vlastních slov sní o dni, kdy bude moci nechat stranou upjatost protokolu i všechnu
politiku a vytratit se sám do okolních hor. Avšak ten, koho považují za převtělení
Avalókitéšvary, bódhisattvy milosrdenství, má soukromí jako šafránu. „Občas žertuje, že i
dalajlama by měl mít nárok na neděli,“ usmívá se Kalzang.
Každodenní život dalajlamy ovládají jednoduchá pravidla. Vstává ještě před rozedněním, kdy
panuje ticho příznivé pro meditace. Často odchází do zahrady. Sám o tom napsal: „Při
pohledu na hvězdy mám zvláštní pocit, uvědomuji si svoji bezvýznamnost ve vesmíru, to, co
my buddhisté nazýváme pomíjivostí.“
Po ranní meditaci přichází snídaně neměnného složení: campa, pražená ječná mouka, a
ovesná kaše. Poté, pokud nabitý program dovolí, zamíří k pracovnímu stolu, aby si pohrál
s některými ze svých milovaných přístrojů. Zbožňuje, když může opravovat staré hodiny.
Tändzin Čhögjal, mladší bratr dalajlamy, kdysi prozradil, že jedním z jeho největších objevů
bylo moderní superlepidlo. „Byl přímo uchvácen, když jsem mu ho dal,“ uvedl bratr.
„Považoval ho za zázrak.“
Dalajlama byl nenapravitelným „hračičkou“ už odmalička. Dodnes uchoval rolexky, které
mu věnoval americký prezident Franklin Roosevelt. Sám je prý mnohokrát opravoval. Jako
mladík ohromil starší mnichy tím, že sám uvedl do chodu automobil, dědictví po svém
předchůdci 13. dalajlamovi, a poté se v něm tajně projel.
Dalajlama si často rád povídá se svými nejbližšími o nejrůznějších věcech. Je prý velmi
živým diskutérem, nikdo si v jeho blízkosti nemusí dělat moc starostí s konvencemi. Jeho
Svatosti se lze otázat na cokoliv.
V posledních letech tráví dalajlama více a více času cestováním po světě. A to přesto, že se
prý v letadle necítí nejlépe.
Ne vždy však byl tento holohlavý mnich mužem, jehož znal celý svět. Třeba šedesátá a
sedmdesátá léta strávil prakticky v izolaci. „Byly to tenkrát kruté časy. Přesto rinpočhe nikdy
neztratil víru,“ míní Kalzang. „Když se ohlédnu zpět a přemýšlím o svých rozhodnutích,
necítím lítost. A nepamatuji se, že by někdy moje víra zakolísala,“ napsal sám dalajlama.
Svou dnešní celosvětovou popularitu přisuzuje čínské vládě. Ta nedávno rozšířila škálu
výrazů, kterými ho častuje, o nový titul - Hadí hlava: „Když se to dalajlama dozvěděl, otřásal
se smíchem,“ vzpomíná Kalzang.
Pro Tibeťany je jejich vůdce živým Buddhou. Vřelé city k němu chovají i miliony jeho
stoupenců ve všech koutech světa včetně hollywoodské hvězdy Richarda Gereho, který
dalajlamu pravidelně navštěvuje. „Nestává se často, že potkáte skutečně velkého muže“ řekl o
něm slavný herec.
Všechny z dalajlamova okolí nicméně trápí kardinální otázka: Dožije se onoho touženého
okamžiku, kdy bude moci vstoupit do svobodného Tibetu? „Jistě,“ odpovídá Jeho Svatost bez
zaváhání. „Jsem o tom přesvědčen.“ Všichni si tak jisti nejsou. Vědí, že smrt dalajlamy by
byla tvrdou ranou, snad nepřekonatelnou ranou tibetské věci.
„Nemyslím si že Čína s námi bude jednat. Spíše čekají, až dalajlama zemře,“ nechal
se slyšet jeho bratr Tändzin. Číňané cítí, že právě on symbolizuje sílu našeho hnutí, a jakmile
odejde, naše jednota skončí.“
Sám dalajlama tvrdí, že problémy vlastní smrti či případného převtělení se nezabývá. „Zatím
jsem naživu. Chtěl bych využít veškerou energii pro dobro, ve prospěch ostatních. To je
podstatné,“ říká. „Pak odejdu. Dosáhnu-li nirvány, potom, až se znovu převtělím, řeknu
všechno,“ dodává šibalsky a jeho rezidencí znovu vibruje hlasitý osvobozující smích.
Tento článek je převzat z Mladé Fronty Dnes 11. 6. 1997
[
11.06.1997
zdroj: MF Dnes (www.idnes.cz) autor: Ladislav Kryzánek ]
|