(2 CD, Network Medien GmbH, Frankfurt am Main 1996/Pohodlí, k.č. Network 41.867)
Tyto 2 CD o celkové délce 106 minut zaznamenávají naprosto výjimečný koncert, který se uskutečnil
v červenci 1996 v koncertním sále stuttgartské obdoby HAMU. Autorem projektu, který spojuje gregoriánské
rekviem, Mozartovo rekviem a transformační tantrické rituály Jámantaky a Mahákály tibetských mnichů z nově
zbudovaného kláštera Taši Dhargjä v indickém Maisuru, je pověstný Joachim – Ernst Berendt. Spolutvůrci
projektu byli profesor komparativní religionistiky Mnichovské university Michael von Brück a lama Dobdün
Tulku, ředitel Tibetského kulturního centra v Dillí.
Koncert začíná a končí gregoriánským rekviem, rozděleným na dvě části. Mezi ně je vloženo Mozartovo
poslední dílo, známé Rekviem d – moll, do jehož průběhu pětkrát vstoupí hluboká sborová recitace tibetských
mnichů s plným instrumentářem (činely, trouby, bubny). Pořadí jednotlivých částí Mozartova rekviem je
pozměněno tak, aby vyzněl proces transformace života člověka: smrt a vzkříšení do vyšší úrovně bytí.
Trojjazyčný buklet podrobně popisuje záměry tvůrce a realizátorů projektu jak z hlediska křesťanství, tak i
z hlediska tibetského buddhismu. Buklet obsahuje i originální texty hudebních děl v překladu do tří jazyků
(kromě tibetských částí, u kterých je uváděn pouze název a popis obsahu). Z hudebně provozního hlediska je
fascinující rozmístění účinkujících na pódiu, které je patrné z doprovodné fotodokumentace. V popředí pódia
jsou umístěni obvyklým způsobem čtyři zpěváci – sólisté v Mozartově rekviem, a kolem nich a do hloubky
pódia je symfonický orchestr. Po zadních postranních okrajích orchestru a za orchestrem jsou umístěny dva
sbory (jeden pro gregoriánský chorál), jimiž šikmo po přeponách trojúhelníku prochází dvě řady celkem dvanácti
tibetských mnichů, hrot trojúhelníku je na konci v hloubce pódia. Mniši, odění v rituálních zlatorudých róbách,
sedí na vyvýšených stupních, vybavených mikrofony, a natolik širokých, aby mohli používat potřebný
instrumentář. V průběhu koncertu byla osvětlením zvýrazňována hrající část hudebníků, čímž se zvyšoval
kontrast mezi černobíle oděnými Evropany a zlatorudými Tibeťany.
Celek působí i po opakovaném poslechu kompaktním a přesvědčivým dojmem. Album obsahuje též text
dalajlamova poselství křesťanům. Umělecká úroveň je mistrovská.
Tento článek je převzatý z časopisu Tibetské listy č. 7 - jaro 2000.
[
15.03.2000
zdroj: Tibetské listy (www.lungta.cz) autor: Vlastimil Rajnošek ]
|