Tibinfo - informační systém o Tibetu
Články, dokumenty
   

Články

Železnice na střechu světa

 

24. října 2000 (Peking) - Čínský náměstek ministra železnic Sun Jung-fu v neděli 22. října potvrdil, že v následující pětiletce (2001 - 2005) Čína plánuje překlenout železnicí tisícikilometrovou Tibetskou náhorní plošinu, aby tak "prohloubila hospodářský rozvoj Tibetské autonomní oblasti a posílila národní obranu". Železnice podle něj sehraje významnou roli v rozvoji západní části Číny, přičemž investice do výstavby železnic v této oblasti mají dosáhnout výše 100 miliard jüanů (tj. 40 % z celkových prostředků určených pro železnice v celé Číně v tomto období). V průběhu pětiletky se má vybudovat 18 000 km dálkových tratí, které by měly vyřešit dopravní přetížení na jihovýchodě a severozápadě země.

Kromě trasy do Tibetu hodlá vláda vystavět železniční trať v nehostinné oblasti podél hedvábné stezky jako odbočku z Jižní sin-ťiangské železnice směrem do středoasijských zemí bývalého Sovětského svazu. Plán dále počítá s trasou podél Mekongu a dále přes jižní Jün-nan, která se následně napojí na stávající asijskou dopravní síť. V oblasti výstavby železnic v Číně probíhají i další projekty, mj. výstavba železnice přes průliv mezi pevninou a ostrovem Chaj-nan, pokračuje i elektrifikace a budování dvoukolejných tratí.

Kvalitnější železniční spojení současně armádě a její technice umožní pohotovější přesuny a rychlejší zásah v případě nepokojů v oblastech obývaných menšinami. Tento projekt by Tibet v ještě větším měřítku připoutal k Číně. Rostoucí příliv čínských přesídlenců ohrožuje původní kulturu a současně čínské využití přírodních zdrojů narušuje unikátní životní prostředí na náhorní plošině.

Termín zahájení výstavby železnice do Tibetu bude oznámen ještě letos. Činitelé z Tibetské autonomní oblasti naznačili, že by jím mohl být rok 2002, přičemž optimisté hovoří o dokončení po čtyřech letech. Přípravné práce na propojení Lhasy s nejbližším zakončením trati v Golmudu v provincii Čching-chaj jsou údajně dokončeny. Železnice, která nyní končí v Golmudu, měla pokračovat do Tibetu už podle původních plánů, výstavba zde však byla roku 1984 přerušena z důvodu extrémních podmínek. Podle Číňanů je trasa Si-ning - Golmud o délce 816 km nejvýše položenou železnicí na světě, průměrně leží ve výšce 3 000 m. n. m. Její plánované pokračování má dosahovat téměř výšky 4 000 m.n.m.

Článek je převzat z časopisu Tibetské listy č. 10 - zima 2000



[  20.01.2001    zdroj: Tibetské listy (www.lungta.cz)   autor: Miroslav Pošta  ]