24. října 2000 (Peking) - Čínský náměstek ministra železnic Sun Jung-fu v neděli 22. října potvrdil, že
v následující pětiletce (2001 - 2005) Čína plánuje překlenout železnicí tisícikilometrovou Tibetskou náhorní
plošinu, aby tak "prohloubila hospodářský rozvoj Tibetské autonomní oblasti a posílila národní obranu".
Železnice podle něj sehraje významnou roli v rozvoji západní části Číny, přičemž investice do výstavby železnic
v této oblasti mají dosáhnout výše 100 miliard jüanů (tj. 40 % z celkových prostředků určených pro železnice
v celé Číně v tomto období). V průběhu pětiletky se má vybudovat 18 000 km dálkových tratí, které by měly vyřešit
dopravní přetížení na jihovýchodě a severozápadě země.
Kromě trasy do Tibetu hodlá vláda vystavět železniční trať v nehostinné oblasti podél hedvábné stezky jako
odbočku z Jižní sin-ťiangské železnice směrem do středoasijských zemí bývalého Sovětského svazu. Plán dále
počítá s trasou podél Mekongu a dále přes jižní Jün-nan, která se následně napojí na stávající asijskou dopravní
síť. V oblasti výstavby železnic v Číně probíhají i další projekty, mj. výstavba železnice přes průliv mezi
pevninou a ostrovem Chaj-nan, pokračuje i elektrifikace a budování dvoukolejných tratí.
Kvalitnější železniční spojení současně armádě a její technice umožní pohotovější přesuny a rychlejší zásah
v případě nepokojů v oblastech obývaných menšinami. Tento projekt by Tibet v ještě větším měřítku připoutal
k Číně. Rostoucí příliv čínských přesídlenců ohrožuje původní kulturu a současně čínské využití přírodních
zdrojů narušuje unikátní životní prostředí na náhorní plošině.
Termín zahájení výstavby železnice do Tibetu bude oznámen ještě letos. Činitelé z Tibetské autonomní oblasti
naznačili, že by jím mohl být rok 2002, přičemž optimisté hovoří o dokončení po čtyřech letech. Přípravné práce
na propojení Lhasy s nejbližším zakončením trati v Golmudu v provincii Čching-chaj jsou
údajně dokončeny. Železnice, která nyní končí v Golmudu, měla pokračovat do Tibetu už podle původních plánů,
výstavba zde však byla roku 1984 přerušena z důvodu extrémních podmínek. Podle Číňanů je trasa Si-ning - Golmud
o délce 816 km nejvýše položenou železnicí na světě, průměrně leží ve výšce 3 000 m. n. m. Její plánované
pokračování má dosahovat téměř výšky 4 000 m.n.m.
Článek je převzat z časopisu Tibetské listy č. 10 - zima 2000
[
20.01.2001
zdroj: Tibetské listy (www.lungta.cz) autor: Miroslav Pošta ]
|