V Praze dne 14. července 1997
Č .j . 20805/97/5220/1000
Vážený pan
Oldřich Kuží1ek, poslanec
PSP ČR Sněmovní 4
118 26 Praha 1
Vážený pane poslanče,
bdržel jsem Váš dopis ze dne 4. června 1997, jímž žádáte vyjádření Ministerstva
průmyslu a obchodu k připravované rezoluci Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky odsuzující porušování lidských práv v ČLR a v Tibetu včetně možného vlivu na
naše vzájemné obchodní vztahy.
V této souvislosti uvádím oficiální postoj České republiky k Tibetu, kdy Česká
republika respektuje Tibet jako součást ČLR, avšak se svou vlastní kulturní svébytností, a
domnívá se, že o kulturní autonomii by se mohl vést dialog mezi čínskou vládou a
představiteli Tibetu.
Otázka dodržování nebo porušování lidských práv přímo nepatří do ekonomické
problematiky. Nepřímo se však do hospodářské spolupráce s některými našimi tradičními
partnerskými zeměmi promítá. To negativně ovlivňuje jednání s našimi čínskými partnery,
kteří projevují citlivost k této problematice a považují ji i za zasahování do vnitřních
záležitostí příslušné země. ČLR několikrát při návštěvách našich vládních představitelů
v Číně či čínských vládních představitelů v České republice zdůraznila, že základem
spolupráce by se měla stát společná politická důvěra a zásada nevměšování se do vnitřních
záležitostí.
V současné době existují dobré podmínky pro rozvoj hospodářské a obchodní
spolupráce, ale není možno nevidět její ovlivňování politickými prvky. V ČLR právě probíhá
rozhodování o přidělení rozvojových projektů podle nabídek jednotlivým kontraktorům,
tedy i českým podnikům. S ohledem na tuto skutečnost a dále na citlivost čínské strany je
třeba dobře zvážit kroky, které by mohly vést k porušování politické stability ve vzájemných
vztazích v nadcházejícím období a v konečném důsledku se negativně odrazit na účasti
českých podnikatelských subjektů v čínských investičních projektech. Přijetí Vámi zmíněné
rezoluce před přidělením energetického projektu Šen-tchou by mohlo vážně ohrozit zájmy,
které český průmysl na tomto projektu má.
Pro úplnost dodávám, že Česká republika vychází z evropské tradice lidských práv. V
této oblasti si je však vědoma rozdílné tradice chápání této otázky v jiných regionech. Zastává
však názor, že existují určité univerzální zásady dodržování lidských práv. které je nutno
respektovat. Porušování těchto zásad ve svých projevech a důsledcích negativně ovlivňuje
vzájemné vztahy mezi zeměmi, a nelze je proto považovat za výlučně interní záležitost dané
země. Nevylučuji, že by v tomto směru mohlo být dostatečné, tak, jak zatím praxe ukázala,
otázku lidských práv zmiňovat v rámci kritického dialogu při jednáních s představiteli této
země.
Pro Vaši informaci dále uvádím, že ve vztazích USA - ČLR se obě strany bez ohledu na
sporné otázky v bilaterálních vztazích dohodly na. dalších kontaktech na vysoké úrovni. Přes
občasné výměny kritických slov nepolevuje vzájemný obchod ani politický dialog.
Vztahy mezi ČLR a zeměmi EU mají stoupající tendenci nejen v ekonomické, ale i
politické oblasti. Země EU zaujímají pragmatický přístup v otázkách pro Čínu citlivých
(lidská práva, Tibet, Tchaj-wan) a orientují se hlavně na oblast ekonomické spolupráce.
Nejdůležitějším evropským partnerem Číny je Německo. Po projednávání rezoluce o Tibetu v
Bundestagu v červnu 1996 došlo sice k dočasnému napětí ve vzájemných vztazích, které se
projevilo v odložení řady plánovaných ministerských návštěv. Ministr zahraničí Kinkel však
situací „napravil“ při své návštěvě ČLR v říjnu 1996, na kterou v listopadu navázal prezident
R. Herzog. Napětí mezi ČLR a Velkou Británií, které panovalo v souvislosti s přechodem
Hongkongu pod čínskou správu, pominulo a jednání obchodní mise, která doprovázela
vicepremiéra Heseltina při návštěvě ČLR v květnu 1996, otevřela další možnosti
perspektivního rozvoje ekonomických a obchodních styků.
Postupně se začínají aktivizovat rovněž vztahy Číny se státy Střední a Východní
Evropy, kde ČLR vychází z několika zásad. Za základní z nich lze považovat skutečnost, že
rozdíly v sociálních systémech, ideologii a hodnotách nejsou překážkou rozvoje vzájemných
vztahů. Uznává se princip mírového soužití, neexistence zásadních rozporů a rozšiřování
ekonomických a obchodních styků.
Váženy pane poslanče, věřím, že postup Poslanecké sněmovny Parlamentu v
záležitosti připravované rezoluce v žádném případě neohrozí rozvoj hospodářských a
obchodních vztahů mezi Českou republikou a Čínskou lidovou republikou v nadcházejícím
období a jsem s pozdravem.
Ministerstvo průmyslu a obchodu
JUDr. Karel KÜHNL
ministr
[
14.07.1997
zdroj: TIBINFO (www.tibinfo.cz) ]
|