Část 1. Postavení a vývoj genocidy v systému mezinárodního práva veřejného
Obsah:
- Starý zločin, nový pojem
- Úmluva o zabránění a trestání zločinu genocidia
- Zákaz genocidia jako kogentní norma mezinárdního práva
- Diskutabilní definice
- Zločin bez žalobce a soudce
- Jugoslávie a Rwanda - nastal čas změny?
- Zabránit, nejen trestat
Systematická destrukce početných mas obyvatelstva na základě jejich
příslušnosti k určité skupině - národnostní, náboženské, politické, etnické, kulturní
či jiné - poznamenává dějiny lidstva od nepaměti.
"Kartágo musí být zničeno", pronesl římský senátor Marcus Porcius Kato a
předznamenal tak jeden z nejznámějších případů genocidálního chování ve
starověku. Město Kartágo bylo srovnáno se zemí a na znamení totální destrukce
zasypáno solí, muži byli pobiti, ženy a děti odvlečeny do otroctví. Ještě mnohem
dříve, v osmém a sedmém století př.n.l., podobný osud postihl města a národy
porobené Asyrskou říší. Ve středověku se vraždění en masse stalo běžným
prostředkem boje znepřátelených náboženských skupin a válečníků (viz např.
pronásledování hugenotů ve Francii či velkoplošné čistky Čingischánových
nájezdníků). Moderní historie dvacátého století začíná masakrem více než 1,5
milionu Arménů rukou otomanské říše.
Likvidace porobeného národa či stoupenců poraženého protivníka rozhodně
není fenoménem vzešlým z novodobých dějin. Již vládcové starodávných říší
pochopili, že jedním z nejspolehlivějších způsobů, jak získat trvalou nadvládu nad
poraženou skupinou, je její totální destrukce kombinující fyzickou likvidaci
příslušníků takové skupiny s vyvrácením všech jejích kulturních a historických
kořenů tak, aby byla maximálně ztížena možnost jejího opětovného znovuzrození.
Technický pokrok 20. století nově umožnil uskutečňování takových záměrů s
dříve netušenou efektivitou, rychlostí a brutalitou. Novodobí strůjci velkoplošných
masakrů dostali do rukou automatické zbraně, plynové komory, krematoria, vlaky
k provádění transportů, moderní systém státní správy. Právě moderní technika a
komunikační možnosti 20. století byly rozhodujícími faktory na cestě od tradičního
masakru ke genocidě.
První masakr "nového typu" (a z hlediska dnešního mezinárodního práva
učebnicový příklad genocidy) postihl v letech 1915-1916 křesťanskou menšinu
Arménů žijících v jinak výlučně muslimském Turecku. Na základě obvinění
Arménů ze spolupráce s ruským nepřítelem v probíhajících bojích první světové
války vypracovaly orgány tehdejší turecké říše projekt deportace arménské
menšiny, žijící převážně v blízkosti ruských hranic, přes celou zemi až na hranici
se Sýrií (kde již údajně nebudou moci Turecko poškozovat). Jak se záhy ukázalo,
tyto deportace byly jen záminkou k otevřenému vraždění a teroru, které mělo vést
až k úplné likvidaci arménské menšiny. Turecké státní orgány k uskutečnění
svého záměru vypracovaly chladnokrevný systematický plán: nejprve byli pobiti
příslušníci arménské elity (vzdělanci, kněží, státní úředníci a jiné osoby s
jakýmkoliv možným vlivem na širší masy obyvatelstva) tak, aby byla vyloučena
jakákoliv možnost organizovaného odporu. Turecká armáda posléze postupně v
jednotlivých regionech země začala obsazovat arménské vesnice a čtvrti. Muži
byli odvlečeni a při první příležitosti zavražděni nebo následně zahynuli v
nelidských podmínkách transportů smrti. Ženy a děti mohly ujít tomuto osudu
jedině přechodem k islámu stvrzeným okamžitým sňatkem s muslimem (nakonec
však i naprostá většina žen byla zotročena či deportována). Vojáci posléze vtrhli
mezi opuštěné domy, vyplenili je, vypálili kostely, znesvětili oltáře a hroby a
srovnali se zemí vše, co by mohlo připomínat arménskou minulost. V průběhu
jediného roku byl původní počet 1 800 000 Arménů žijících na území Turecka [1]
zredukován na necelých 35 000. Z kdysi početné a vitální arménské komunity
dodnes v Turecku přežívá jen hrstka potomků těch, kterým se podařilo přežít
vražedné transporty a dorazili až na místo určení na syrské hranici.
Efektivní a rychlý průběh arménského masakru se stal prvním vážným
varováním před možnými následky kombinace absolutní moci, sektářské nenávisti
a moderních technických prostředků. Mezinárodní společenství bohužel pro sebe
nedokázalo z tohoto varování vyvodit dostatečně účinné závěry. Pachatelé
arménských čistek nebyli až na výjimky potrestáni a tragický osud jednoho
malého asijského národa rychle zapadl na okraj zájmu veřejnosti i mocností.
Nikdo asi nepočítal s tím, že za necelých dvacet let se scénář arménských
masakrů začne opakovat - v Evropě a s mnohem tragičtějšími následky. V roce
1933 se v Německu ujali moci Hitlerovi nacisté, kteří jako jeden z hlavních pilířů
nově budované třetí říše postavili nejprve diskriminaci a posléze úplnou likvidaci
židovské rasy. Díky vojenským úspěchům německých vojsk v průběhu druhé
světové války nabrala eliminace židovského obyvatelstva celoevropského
rozměru. Odhaduje se, že do roku 1945 nacisté zavraždili přibližně 6 miliónů z
celkem 8,3 mil. Židů žijících na Německem okupovaných územích. V
koncentračních a pracovních táborech umíraly také milióny Cikánů, Slovanů a
jiných ras a národností, které Německo považovalo za podřadné.
Když se na veřejnost dostaly první zprávy o plném rozsahu hrůz židovského
holocaustu a koncentračních táborů, začalo být jasné, že zločin, který spáchalo
nacistické Německo, byl svým kvantitativním měřítkem, celosvětovým rozsahem,
rasovým motivem i chladně byrokratickým provedením bezprecedentní. Zákonem
ustanovená definice Žida a jeho nesvobod, koncepce koncentračních táborů,
které organizovány po vzoru moderních průmyslových podniků efektivně a jako na
běžícím pásu likvidovaly "nepotřebný lidský odpad", nasazení a důslednost při
likvidaci cílových skupin - to vše a mnohé jiné jsou charakteristiky, kterými
německé barbarství v průběhu druhé světové války ještě dále rozvinulo myšlenku
státem sponzorovaného a moderními prostředky organizovaného a prováděného
násilí proti nepohodlným skupinám obyvatelstva, která se poprvé uplatnila proti
arménské menšině v Turecku. Německo spáchalo zločin, jaký v dějinách lidstva
neměl obdoby. Nenašel se žádný institut ani termín dosavadní mezinárodní
politické a právní praxe, který by dokázal v dostatečné míře postihnout onen
rozměr nacistických zvěrstev, kterým události druhé světové války vybočovaly z
obvyklého utrpení a násilí provázející jakoukoliv válku - totiž fakt, že nacistický
teror nebyl namířen jen proti nepříteli na vojenském bojišti, ale především proti
člověku jako takovému, na základě jeho rasy či národnosti. Winston Churchill
tehdy konstatoval, že lidstvo má co do činění s "novým zločinem, jež dosud nemá
jména".
V roce 1944 toto terminologické a koncepční vakuum vyplnil právník polského
původu Rafael Lemkin. Ve své knize Vláda Osy v okupované Evropě [2] Lemkin
poprvé k označení plánované likvidace národa či etnické skupiny použil pojmu
genocida odvozeného z řeckého genos (rasa, národ, kmen) a latinského cide
(zabíjet). Lemkinovy myšlenky přitom měly nadčasový rozměr - genocidu pojal
nikoliv jako pouhý produkt válečného konfliktu, ale jako porušení základního
práva skupiny lidí spojených určitým jednotícím znakem na existenci, podobně
jako homicida je porušením základního práva člověka na život. Je přitom jedno,
jestli k takovému činu dojde za války či v čase míru. Genocidu představil jako
zločin, jenž není toliko porušením pravidel vedení války, ale zločinem proti
lidskosti v nejširším slova smyslu, jenž se dotýká nejen postižených jednotlivců a
národů, ale samé podstaty lidskosti a celého lidského společenství. Zároveň také
upozornil, že genocida nemusí vždy znamenat úplné vyvraždění příslušníků cílové
skupiny, ale z praktického hlediska bude spíše koordinovaným plánem
zaměřeným na likvidaci základních podmínek života takové skupiny s cílem je v
konečném výsledku vyhladit.
V praxi se Lemkinovy myšlenky uplatnily poprvé před Norimberským
tribunálem. Dohoda o stíhání a potrestání hlavních válečných zločinců evropských
zemí Osy, podle níž byli v Norimberku souzeni nacističtí zločinci, upravila tzv.
zločin proti lidskosti, jehož skutková podstata obsahuje některé ryze genocidální
prvky (vyhlazování, pronásledování z příčin politických, rasových a náboženských)
a jenž je zcela důsledně odlišen od válečného zločinu jako porušení zákonů a
zvyklostí války. Zločin proti lidskosti však od Lemkinova pojetí genocidy odlišuje
zásadní rozdíl - spáchat jej lze pouze v průběhu války nebo před jejím počátkem a
jeho pachateli tak typicky budou představitelé nepřátelské mocnosti.[3]
Již v době konání Norimberského tribunálu proto Lemkin pokračoval v úsilí
přesvědčit mezinárodní společenství o tom, že k vyhlazování distinktivních skupin
obyvatelstva může docházet i v období míru, a že je proto nutné vedle zločinu
lidskosti smluvně zakotvit zločin genocidia, jenž může být spáchán nejen za války,
ale i v míru, a který mohou spáchat nejen orgány nepřátelského státu, ale, a to
zejména, také orgány státu vlastního.
V roce 1946 na základě Lemkinovy předlohy Valné shromáždění OSN přijalo
rezoluci, v níž genocidu označuje za zavrženíhodný zločin podle mezinárodního
práva, jehož pachatelé a spolupachatelé musejí být potrestáni. [4] O dva roky
později, 8. prosince 1948, se Lemkinovo úsilí završilo - Organizace spojených
národů přijala Úmluvu o zabránění a trestání zločinu genocidia.[5]
Úmluva ve své preambuli označuje genocidium za zločin podle
mezinárodního práva zavržený civilizovaným světem, který způsobil lidstvu ve
všech obdobích dějin velké ztráty a k jehož vymýcení je nezbytná mezinárodní
spolupráce. Hned první článek textu Úmluvy tak zcela jasně a zřetelně odmítá
jakýkoliv vztah závislosti genocidia vzhledem ke konání válečného konfliktu.
Genocida je označena za zločin, který lze spáchat nejen za války, ale i v čase
míru. Smluvní strany se zavazují zabraňovat mu a trestat jej.
Skutková podstata zločinu genocidia je definována v Článku II. Genocidou se
podle něj rozumí kterýkoliv z níže uvedených činů spáchaných v úmyslu zničit
úplně nebo částečně některou národní, etnickou, rasovou nebo náboženskou
skupinu jako takovou:
- usmrcení příslušníků takové skupiny;
- způsobení těžkých tělesných ublížení nebo duševních poruch členům takové skupiny;
- úmyslné uvedení kterékoli skupiny do takových životních podmínek, které mají přivodit její
úplné nebo částečné fyzické zničení;
- opatření směřující k tomu, aby se v takové skupině bránilo rození dětí;
- násilné převádění dětí z jedné skupiny skupiny do jiné.
Článek III Úmluvy stanoví, že vedle genocidy jako takové je trestné též
spolčení k spáchání genocidia, přímé a veřejné podněcování, pokus a
účastenství.
Podle Článku IV musí každý, kdo se dopustí zločinu genocidia nebo činů
vyjmenovaných v Článku III, potrestán bez ohledu na to, jde-li o ústavně
odpovědné vládní činitele, veřejné úředníky nebo osoby soukromé. Tímto je
zřetelně zdůrazněna přímá trestní odpovědnost osoby pachatele genocidia bez
ohledu na její oficiální postavení, což je důležité, neboť pro genocidu je
příznačné, že je páchána osobami v postavení státního orgánu.
Mezinárodní společenství se domnívalo, že přijetím Úmluvy získalo účinný
nástroj k úplnému vymýcení tohoto závažného zločinu z reality poválečného
světa. Zákaz genocidia sice bezesporu existoval již dříve, jako součást obecného
mezinárodního humanitárního práva, Úmluva o genocidě jej však výslovně
potvrdila a navíc zpřesnila legální definicí. Přímá trestní odpovědnost pachatelů -
jednotlivců v postavení státního orgánu - pak měla být dostatečnou zárukou toho,
že zločin genocidia se již nikdy nebude opakovat.
V následujících kapitolách této práce se budu zabývat důvody, proč se
Úmluva o genocidě tímto účinným nástrojem nikdy nestala a proč genocida
dodnes zůstává jedním z nejzávažnějších problémů mezinárodního práva a
politiky. Rozbor jednotlivých prvků skutkové podstaty genocidia pak bude
proveden na konkrétním případu Tibetu v části třetí této práce.
Jak již bylo řečeno výše, není pochyb, že mezinárodní právo veřejné uznává
existenci obecného obyčejového pravidla zaručujícího distinktivním skupinám
právo na existenci a zakazujícího jejich zničení, tedy pravidla o zákazu genocidy.
Toto pravidlo splňuje obě zásadní náležitosti obyčejové normy: ve vztahu k němu
existuje usus longaevus, t.j. opakovaná, stejnorodá, nepřetržitá, rozšířená a
reprezentativní praxe subjektů mezinárodního práva i opinio juris, t.j. přesvědčení
těchto subjektů o právní závaznosti pravidla obsaženého v dané praxi. [6] Existence
tohoto obyčejového pravidla byla m.j. důležitým právním podkladem činnosti
norimberského a tokijského vojenského tribunálu po skončení druhé světové
války. Dalším důležitým důkazem o existenci tohoto obyčejového pravidla bylo
jednomyslné schválení Úmluvy o genocidě Valným shromážděním OSN a také
velmi vysoký počet jejích smluvních stran.
Zákaz genocidia je však nejen platným obyčejovým pravidlem obecného
mezinárodního práva, ale navíc jedním z uznávaných a prakticky
nezpochybňovaných kogentních pravidel, [7] t.j. imperativní normou přijatou a
uznanou mezinárodním společenstvím států jako celkem za normu, od níž není
dovoleno se odchýlit a která může být pozměněna pouze novou normou
obecného mezinárodního práva stejné povahy. [8]
Z kogentní povahy obyčejového zákazu genocidia vyplývají dva zásadní
důsledky:
- zákaz genocidia působí bez ohledu na případné smluvní potvrzení
mezinárodní smlouvou (t.j. Úmluvou o genocidě), a to erga omnes (t.j. i
vůči státům, které nejsou stranou Úmluvy);
- porušení tohoto zákazu je zločinem mezinárodního práva, kterým jsou
právně postiženy všechny státy mezinárodního společenství, spojené se
zvláštní mezinárodně právní odpovědnosti porušitele, která vzniká nejen
vůči oběti, ale vůči mezinárodnímu společenství jako celku (vzhledem ke
kogentnosti porušeného pravidla je přitom i tato odpovědnost kogentní).
Je tedy zřejmé, že vedle zákazu genocidia obsaženého v Úmluvě o genocidě
jako součásti smluvního mezinárodního práva i nadále samostatně působí
kogentní zákaz genocidia jako součást obecného mezinárodního práva.
Již v době schvalování Úmluvy se ozývaly hlasy, že definice genocidy v
podobě, v jaké se objevila v závěrečném textu, je nepřiměřeně zužující. Mezi
skupinami, kterým Úmluva poskytuje ochranu, se podle názoru mnohých měly
objevit ještě skupiny další, jako např. kulturní, sociální, ale zejména politické.
"Zatímco v minulosti byl zločin genocidy páchán převážně z důvodů rasových a
náboženských, je zřejmé, že motivace páchání těchto činů v budoucnosti bude
zejména politická", poznamenal v průběhu jednání o textu Úmluvy zástupce
Francie.[9]
Hlavně na nátlak sovětských delegátů však politické skupiny do Úmluvy
nakonec zařazeny nebyly. Vyhlazení dvaceti miliónů lidí v sovětských gulazích a
koncentračních táborech určených pro "nepřátele sovětského režimu a
pracujícího lidu" je tudíž z hlediska Úmluvy nepostižitelné a zřejmě největší
genocidální čin v dějinách lidstva tak podle Úmluvy ani genocidou není. Podobně
účelové bylo i odmítnutí ochrany kulturním skupinám, o nějž se zasadily zejména
tehdejší koloniální mocnosti.
Podmínkou akceptovatelnosti jakékoliv právní normy pro její adresáty a
následně její bezproblémové aplikace je obecně její přiměřenost. Jestliže však v
případě Úmluvy rozlišujícím znakem k posouzení, jestli daný skutek je genocidou
či nikoliv, nerozhoduje charakter tohoto skutku, ale výslednice působení
politických a zájmových tlaků při přijímání Úmluvy, lze mít o její přiměřenosti
oprávněné pochybnosti. Přiměřená aplikace nepřiměřené normy pak pochopitelně
v následující praxi musela vyvolávat četné potíže. Skutečnost, že některé zřetelně
genocidální případy pod skutkovou podstatu genocidy ve smyslu Úmluvy
nespadají, tak bezesporu přispěla k tomu, že se legální definice genocidy nikdy
nestala obecně uznávaným vodítkem pro rozlišení skutečné genocidy od jiných
méně závažných případů masového zabíjení.
V této souvislosti je nutné rovněž připomenout, že v případě přijetí Úmluvy o
genocidě rozhodně nešlo o pouhé deklaratorní potvrzení již existující obyčejové
normy mezinárodního práva. Úmluva se pokusila existující velmi obecný zákaz
genocidia dále rozvést, konkretizovat a konsolidovat. S ohledem na výše uvedené
výhrady vůči definici genocidia v Úmluvě obsažené lze proto vznést pochybnosti,
nakolik přesným vyjádřením tohoto obyčejového pravidla Úmluva ve skutečnosti
je.
Některé ryze genocidální činy (zejména např. výše zmíněné politické čistky na
území Sovětského svazu), které sice nejsou zločinem genocidia ve smyslu
Úmluvy o genocidě, by proto mohly být porušením kogentního zákazu genocidy
podle obecného mezinárodního práva včetně všech odpovědnostních následků s
tím souvisejících. Z hlediska praktického by však taková konstrukce byla patrně
jen velmi obtížně prosaditelná.
S ohledem na zabránění zločinu genocidia má diskutabilní definice vedle již
zmíněných ještě další, neméně důležitý důsledek. Pojem genocida si většina lidí
dodnes spojuje s představou plynových komor, koncentračních táborů a
nacistického teroru a chápe je jako vyjádření těch nejstrašnějších hrůz, jaké
mohou být na člověku spáchány. Při absenci autoritativní definice genocidy je
proto velmi běžné, že kdykoliv se dnes ve světě vyskytne případ masového násilí
či nespravedlnosti, jeho oběti ve snaze šokovat a získat sympatie světové
veřejnosti označí svůj případ za genocidu.
Pojem genocida tak postupně ztrácí na významu a stává se synonymem
jakéhokoliv masakru či represe. Za genocidu byly označeny případy tak
různorodé jako je diskriminace žen, Palestinců či apartheid v Jižní Africe, na
genocidu se odkazuje při debatách o přípustnosti potratů, v souvislosti s
problémem podvýživy či ochrany zvířat.
Závažnost zločinu genocidia, která spočívá zejména v existenci a
uskutečňování chladnokrevného plánu na vyhlazení určité skupiny lidí z povrchu
zemského, se v této inflaci pojmů naprosto vytrácí. Důsledek je nasnadě. Slovo
genocida dnes již přestalo vzbuzovat pozornost a skutečné genocidy, jejich oběti
a především pachatelé neprávem unikají zájmu veřejnosti, médií a tudíž i politiků
disponujících reálnou mocí ke změnění stávajícího stavu.
Jestliže bylo řečeno, že diskutabilní Úmluva o genocidě nedokázala podat
dostatečně přesnou a autoritativní definici genocidia, další nedostatek Úmluvy,
absence institucionálních a donucovacích mechanismů pro případy, kdy byla
genocida spáchána, již přímo ohrozil hlavní smysl Úmluvy, tj. zabránění a trestání
tohoto závažného zločinu.
Článek VI Úmluvy stanoví, že osoby obviněné z genocidia nebo jakékoliv
formy účastenství na něm mají být souzeny příslušným soudem toho státu, na
jehož území byl tento čin spáchán, nebo takovým mezinárodním trestním
soudem, který může být příslušný pro tyto smluvní strany, jež uznaly jeho
pravomoc.
Ustavení stálého mezinárodního trestního soudu bohužel mnohé ze států,
které se na přípravě Úmluvy podílely, chápaly jako porušení své státní
svrchovanosti v citlivé oblasti trestního práva. Žádný takový tribunál proto tehdy
ustaven nebyl.[10]
Také druhá alternativa procesního postupu proti osobám obviněným ze
spáchání zločinu genocidia, kterou Úmluva předpokládá, t.j. posuzování soudem
státu, na jehož území byla genocida spáchána, je z praktického hlediska obtížně
realizovatelná. Bylo již řečeno, že v současnosti zločin genocidia páchají typicky
osoby v postavení státního orgánu pokoušející se vyhladit určitý segment
obyvatelstva vlastního státu. Dochází tak k zcela absurdní situaci, že v případech,
kdy se zločinu genocidia dopustili oficiální představitelé státu, sám tento stát má
garantovat jejich potrestání. Úmluva tak pachatelům genocidia vlastně svěřila
odpovědnost za své vlastní potrestání.
Není proto divu, že genocida se i přes existenci Úmluvy stala pojmem
prázdným, bez konkrétního obsahu, a to nejen v povědomí široké veřejnosti, ale i
z hlediska právního. Obvinění ze zločinu genocidy zůstalo až na nečetné výjimky
doménou tisku a mezinárodních humanitárních organizací, zatímco jediná
instituce pravomocná rozhodovat o tom, jestli byl zločin genocidy spáchán, a
potrestat jeho pachatele, tedy nezávislý soud, případy genocidy zkoumal jen
výjimečně.
Z praktického hlediska vlastně jedinou reálnou možností na potrestání
pachatelů genocidy v minulosti byla změna vládního režimu a nastolení nové
vlády, která odstavené představitele státní moci postaví před nezávislý soud.
Jak se ale ukázalo na příkladu Kambodži, kde k takovému odstavení
skutečně došlo a kde byl zločin genocidia v jeho skutkové podstatě definované
Úmluvou prokázán soudem, mezinárodní společenství nemělo dostatek vůle
přispět k dopadení pachatelů genocidia a naopak jim otevřeně nadržovalo.
Základní fakta kambodžské genocidy byla tato: od roku 1975 až do prosince
1978 ovládala Kambodžu komunistická strana Rudých Khmérů, která zemi zcela
izolovala od zahraničí a v průběhu tří let vyvraždila takřka polovinu celého
sedmimilionového obyvatelstva. Po svržení vlády Rudých Khmérů byli bývalý
předseda vlády Pol Pot a jeho místopředseda v nepřítomnosti usvědčeni ze
zločinu genocidia ad hoc ustaveným Lidovým revolučním tribunálem.
Mezinárodní společenství i přes jednoznačné signály svědčící o tom, že v
Kambodži dochází k systematickému cílenému vyhlazování některých skupin
kambodžského obyvatelstva, po celou dobu probíhajícímu masovému vraždění
nečinně přihlíželo a omezilo se na vydání velmi obecné rezoluce konstatující
znepokojení nad současnou situací v zemi [11] . Definitivní důkaz nezájmu o problém
potírání genocidy v Kambodži pak mezinárodní společenství podalo v srpnu 1979.
Valné shromáždění tehdy v těsném hlasování rozhodlo, že napříč jednoznačným
důkazům i rozsudku kambodžského soudu o tom, že Pol Potova vláda spáchala
genocidu, Kambodžu budou v OSN i nadále zastupovat vyslanci této svržené
vlády, kteří mezitím stačili uprchnout do exilu.
Absence vůle zabývat se dostatečně účinným způsobem zločinem genocidy
byla po dlouhou dobu pro postoj mezinárodního společenství charakteristická.
Podobně jako v případě Kambodži OSN nereagovala ani v roce 1971, když se ve
víru plošných etnických čistek ocitl tehdejší Východní Pákistán (dnes samostatný
Bangladéš). A to přesto, že pákistánskou vládou podporované nepokoje vyvolané
k potlačení snah bengálského obyvatelstva o odtržení Bangladéše od Pákistánu,
s nimiž byly spojeny také pokusy o vyhlazení hinduistické menšiny, během
jediného roku přinesly smrt třem miliónům lidí. Nic na tom nezměnila ani
skutečnost, že Mezinárodní komise právníků ve své zprávě pro OSN uvedla, že
"existuje silné prima facie podezření, že proti skupině tvořené příslušníky
hinduistické menšiny ve východním Bengálsku byl spáchán zločin genocidia". [12]
Žádný soud ani tribunál, který by toto podezření přezkoumal a se všemi
odpovědnostně právními důsledky z toho vyplývajícími označil případné
pachatele, se však nikdy nekonal.
O deset let dříve, v letech 1959 a 1960, Mezinárodní komise právníků stejným
způsobem a stejně neúspěšně OSN upozorňovala na to, že podle jejího názoru
orgány Čínské lidové republiky spáchaly genocidu v Tibetu. Ani tehdy OSN
nezakročila a ani tehdy se nekonal soud, který by podezření Mezinárodní komise
právníků pravomocně potvrdil či vyvrátil.[13]
Praktické provedení (či spíše neprovedení) Úmluvy o genocidě se stalo
tristním důkazem neschopnosti mezinárodního společenství účinně čelit
porušování i těch nejzákladnějších pravidel mezinárodního práva. Státy se nikdy
neodhodlaly zakročit rázně ani ve chvíli, kdy se dalo genocidě ještě zabránit, ani
ve chvíli, kdy již v genocidálních masakrech umíraly desetitisíce lidí, a dokonce
ani tehdy, kdy pachatelé zločinu genocidia byli již odstaveni od moci a stačilo je
dopadnout a potrestat. Namísto skutečného řešení problému genocidy se
mezinárodní společenství obvykle alibisticky spokojilo s konstatováním "vážného
znepokojení" a poskytnutím humanitární pomoci trpícím obětem.
Při zvážení poměrů, které v mezinárodním právu a politice panovaly po druhé
světové válce až do nedávné minulosti, však vlastně ani jiný vývoj nebylo možné
očekávat. Mezinárodní společenství se polarizovalo mezi velmoci soupeřící na
poli studené války a OSN, proklamovaná ochránkyně míru, lidských práv a
přátelské spolupráce mezi národy, byla devalvována na neefektivní instituci
svázanou k nečinnosti nejrůznějšími strategickými, ekonomickými a
geopolitickými zájmy svých členských států.
Mnohé z kogentních norem mezinárodního práva (včetně těch
nejzávažnějších jako např. zákaz použití síly, zákaz genocidia či zákaz mučení)
byly systematicky porušovány bez jakékoliv účinné reakce ze strany
mezinárodního společenství. Díky absenci reálných odpovědnostních a sankčních
mechanismů se kogentní normy mezinárodního práva staly deklaratorními, bez
valného praktického významu.
Zvážíme-li v takové situaci skutečnost, že zločin genocidy je dnes zejména
zločinem páchaným orgány státní moci proti obyvatelům vlastního státu, nelze se
divit, že trestání genocidiálních činů zůstalo pouze proklamovaným přáním.
Zabránit a potrestat zločin genocidia v zásadě znamená provést účinné
donucovací opatření proti orgánům suverénního státu a k něčemu takovému
představitelé tehdejšího bipolarizovaného mezinárodního společenství nikdy
nenašli dostatek společné vůle.
Konec studené války počátkem devadesátých let byl pro zkomírající
spolupráci států v boji proti porušování zásad mezinárodního práva jedinečnou
šancí. Státy uznaly, že nelze donekonečna tolerovat stav, kdy se orgány
nejrůznějších států světa otevřeně vysmívají všeobecně uznávaným principům
civilizovaného světa a zároveň neschopnosti spojených národů zasáhnout jinak,
než vágními deklaracemi a povrchními sankcemi, které nic neřeší.
Hmatatelnou se tato změna poměrů stala v roce 1991, když
mnohonárodnostní vojenská operace Pouštní bouře donutila Irák opustit
protiprávně obsazený Kuvajt.
Zanedlouho poté se tato nově naznačená politika účinného prosazování vůle
mezinárodního společenství proti těm, kteří se protiví fundamentálním zásadám
mezinárodního práva, uplatnila nejen proti státu, ale též proti konkrétním
jednotlivcům v postavení státních orgánů podezřelým ze závažného porušení
mezinárodního humanitárního práva, včetně zločinu genocidy.
V roce 1991 vláda komunistické Jugoslávské svazové republiky ozbrojeným
útokem reagovala na snahu Slovinska a Chorvatska vystoupit ze státního svazku
jugoslávských republik. Následovala občanská válka, která se postupně přelila i
do dalších míst bývalé Jugoslávie. Zejména v Bosně, kde válka přerostla v konflikt
rozdílných národností (Chorvaté, Srbové a bosenští muslimové) a rozdílných
náboženství (křesťané, muslimové), Evropa poprvé od konce světové války zažila
koncentrační tábory, masakry civilistů, etnické čistky, vyhlazování vesnic a další
činy namířené nejen proti nepříteli v boji, ale proti člověku, jeho lidskosti a
humánním principům civilizovaného světa.
Jak již bylo na několika příkladech výše dokázáno, válka v Jugoslávii zdaleka
nebyla prvním případem v druhé polovině 20. století, kdy existovalo silné
podezření, že konkrétní státy nebo jednotlivci v postavení státních orgánů
spáchali zločin mezinárodního práva. Zprávy o hrůzách bosenské války však
tentokráte přicházely nikoliv ze vzdálených a relativně nedůležitých zemí jako je
Kambodža, Bangladéš či Tibet, ale přímo z Evropy považované dosud za pilíř
světové stability. Změněná mezinárodně-politická situace pak umožnila, aby byl v
nizozemském Haagu poprvé od doby norimberských a tokijských procesů ustaven
mezinárodní trestní tribunál, Mezinárodní tribunál pro potrestání osob
odpovědných za případy závažného porušení mezinárodního humanitárního
práva na území bývalé Jugoslávie.
Úmluva o genocidě zde vlastně poprvé od jejího schválení došla skutečného
a efektivního uplatnění. Článek 4 Statutu Mezinárodního tribunálu převzal
doslovný text Článků II a III Úmluvy a na jeho základě byli ze zločinu genocidy
obžalováni Radovan Karadžič a Radko Mladič.
V roce 1994 se dějištěm jiného etnického konfliktu stala Rwanda, africký stát
obývaný dvěma tradičně znepřátelenými kmeny, většinovými Huty a menšinovými
Tutsii. Na počátku roku 1994 Tutsiové provedli úspěšný státní převrat, kterým
donutili dosavadní Hututskou vládu prezidenta Habyarimana k odchodu do exilu.
Ještě v dubnu téhož roku se však proti Tutsiům vzedmula vlna širokého odporu.
Hututští vojáci a milicionáři za občasné pomoci civilistů zahájili masivní kampaň
cílenou k úplnému vyhlazení Tutsijské populace ve Rwandě. Za necelé tři měsíce,
od dubna do července 1994, bylo vyvražděno 800 000 Tutsiů, celkem 85% všech
Tutsiů žijících ve Rwandě a 11,5 % veškerého obyvatelstva Rwandy.[14]
Také v případě Rwandy byl rozhodnutím Rady bezpečnosti OSN v
tanzánském městě Atusha ustaven mezinárodní trestní tribunál s cílem potrestat
osoby odpovědné za zločiny genocidia a další případy porušení humanitárního
práva na území Rwandy a dále občany Rwandy odpovědné za tyto zločiny a
porušení spáchané na území sousedních států, ke kterým došlo v období od 1.
ledna do 31. prosince 1994.
Ustavení mezinárodních trestních tribunálů pro potrestání zločinů spáchaných
v bývalé Jugoslávii a Rwandě znovu otevřelo otázku vytvoření stálého
mezinárodního trestního soudu a zároveň vypracování kodexu mezinárodního
trestního práva. Podle Richarda Goldstona, jednoho z žalobců Haagského
tribunálu, by "vytvoření stálého mezinárodního trestního soudu mělo odrazující
účinek vůči budoucím potenciálním pachatelům genocidy. Ad hoc sestavované
tribunály z tohoto hlediska nemohou dostačovat".[15]
Podobně americký odborník na mezinárodní trestní právo George Yacoubian:
"Dokud nebude ustaven permanentní orgán, pachatelé genocidy se mohou
důvodně domnívat, že jejich činy jsou sice často odsuzovány teoreticky, zřídka
však s praktickým výsledkem."[16]
Mezinárodní trestní soud byl nakonec po dlouhých letech diskusí a příprav
ustaven v červenci 1998. Podle přijatého statutu by se tento soud měl stát stálým
orgánem, který bude vyšetřovat a soudit jednotlivce, kteří se dopustí
nejzávažnějších zločinů proti mezinárodnímu společenství jako jsou genocida,
zločin války a zločin proti lidskosti.
Vytvoření mezinárodního trestního dvora je bezesporu důležitým mezníkem
poválečného vývoje mezinárodního práva vzbuzující četná (až nestřízlivá)
očekávání. Již samotná skutečnost jeho ustavení představuje značný posun vůle
mezinárodního společenství zabraňovat dalšímu porušování nejzákladnějších
norem mezinárodního práva konkrétními osobami. Potenciálním pachatelům
zmíněných zločinů se dostalo jednoznačného varování.
Opravdový zlom v potírání takových porušení však může přinést teprve
skutečné fungování tohoto soudu - nezávislé, nekompromisní a odvážné v
prosazování svěřených cílů - podpořené fungujícím mechanismem policejně-
represivních sil. Nový trestní soud může snadno potkat osud Úmluvy o genocidě a
jiných mezinárodních úmluv, orgánů a institucí, které bez dalšího provedení
zůstaly jen prázdným obalem bez obsahu. Aby trestní tribunál začal opravdu plnit
svoji odstrašující funkci, musí přesvědčivě ukázat potenciálním pachatelům
zločinů, k jejichž potrestání byl ustaven, že za zločinem mezinárodního práva,
podobně jako za zločinem práva vnitrostátního, následuje trest. To, jak důležitá je
přitom součinnost policejních a ozbrojených složek, názorně ukazuje např.
rozsudek haagského tribunálu nad válečnými zločinci Mladičem a Karadžičem,
který do značné míry pozbyl smyslu, když oba jmenovaní dlouhé měsíce unikají
trestu za očividně programového nezájmu přihlížejících jednotek IFOR a SFOR.
Mezinárodní trestní soud nyní čeká těžký boj o pevné místo v systému
mezinárodního práva a o získání všeobecně uznávané autority. Již výše bylo
zmíněno, že z hlediska genocidy by vytvoření stálého trestního tribunálu mělo být
logickým sankčním završením klasického trojúhelníku dispozice - hypotéza -
sankce, bez něhož žádná právní norma nemůže být perfektní. Po padesáti letech
od jejího přijetí navíc dochází k vytvoření předpokládaného institucionálního
zajištění Úmluvy o genocidě. Proto nezbývá, než doufat, že nový soud ve svém
boji uspěje a že se tak stane co nejrychleji.
Nová mezinárodně politická realita však dává možnosti mnohem širší. Za
prvé, v Úmluvě obsažená sporná definice skutkové podstaty genocidia by měla
být podrobena kritické revizi, ať už samostatně nebo v rámci zvažovaného kodexu
mezinárodního trestního práva. Zvážena by měla být například možnost zařadit
do skupin chráněných Úmluvou též některé skupiny vyřazené ze závěrečného
textu na základě aktuálních politických tlaků, zejména skupiny politické a
případně též kulturní a sociální.
Za druhé, větší pozornost je nutno věnovat možnostem zabránění genocidy v
okamžiku, kdy genocidiální masakry ještě nezačaly, dokud lze genocidě zabránit
či alespoň podstatně omezit její rozsah. V případě Rwandy a Jugoslávie sice
mezinárodní společenství jasně demonstrovalo svoji nově nabytou vůli potrestat
pachatele závažných zločinů mezinárodního trestního práva. Neodpovědělo však
na zásadní otázku - nebylo možné těmto zločinům předejít?
Uskutečnění genocidiálních masakrů obvykle předchází některé signály, které
je předznamenávají, např. útěk uprchlíků z určité oblasti, soustavné porušování
lidských práv cílené proti určité skupině, atp. Jakmile se takové signály objeví,
mezinárodní společenství nesmí váhat s účinným a zejména rychlým uplatněním
opatření donucovací povahy. Nesmí čekat, až genocida vypukne naplno, když už
je většinou pozdě zabránit nejhoršímu.
Mechanismem, který by zajišťoval praktickou realizaci těchto donucovacích
opatření, by měl nepochybně být reformovaný systém kolektivní bezpečnosti OSN
v čele s Radou bezpečnosti. V současné podobě stanovené Chartou OSN systém
kolektivní bezpečnosti slouží výhradně k ochraně mezinárodního společenství
před případy ohrožení míru, porušení míru nebo útočného činu. [17] Těmito případy
se přitom v dosavadní praxi rozumí porušení míru mezi státy navzájem, napříč
jejich hranicemi. Existují však důvody, proč genocidu (rozuměj vnitrostátní)
postavit těmto případům naroveň.
Smyslem systému kolektivní bezpečnosti je zabránit válce, zejména válce
útočné, a zaručit, že ani vojensky velmi silný útočník nezůstane nepotrestán. [18]
Není ale genocida de facto také válkou, navíc válkou útočnou, válkou vedenou
vojensky silným útočníkem (státem) proti bezbrannému protivníkovi (civilnímu
obyvatelstvu)? Genocida i protiprávní užití síly (zejména vedení útočné války) jsou
považovány za případy nejhrubšího porušení kogentních pravidel mezinárodního
práva. Podobné jsou si i co do účinku: oba přinášejí utrpení a smrt širokým
masám lidí.
Rada bezpečnosti OSN, výkonný orgán systému kolektivní bezpečnosti, by do
budoucna neměla váhat zasáhnout nejen v případech nedovoleného použití
ozbrojené síly některým státem proti státu jinému, ale též v případech použití
ozbrojené síly k uskutečnění genocidiálního záměru proti obyvatelstvu vlastního
státu. Výjimka z kogentního zákazu použití síly a hrozby silou v mezinárodním
právu, která Radě bezpečnosti OSN dává za předpokladu splnění podmínek Čl.
42 Charty OSN pravomoc rozhodnout o použití síly, by měla být v tomto smyslu
vzhledem k závažnosti zločinu genocidia prakticky prohloubena.
Oficiální představitelé států dopouštějící se genocidy obvykle argumentují
nutností udržet právo a pořádek, případně zachovat územní celistvost státu.
Odvolávají se přitom na zásadu nevměšování se do vnitřních záležitostí
suverénního státu. Tato zásada však v případě genocidy nemůže obstát. Již v
úvodu této části práce bylo řečeno, že genocida je zločinem, který se dotýká
nejen jeho bezprostředních obětí, ale celého mezinárodního společenství.
Realizace plánu na vyhlazení určité skupiny obyvatelstva státu, jakkoliv je
suverenita takového státu nezpochybnitelná, nemůže tudíž zůstat pouze jeho
vnitřní záležitostí.
Systém kolektivní bezpečnosti v současnosti prochází rekonstrukcí. Sílí tlaky
na další posílení účinnosti prosazování zájmů mezinárodního společenství proti
státům a jednotlivcům příčícím se kogentním principům mezinárodního práva.
Zdá se, že namísto dosavadního nasazování tzv. modrých přileb, které díky
omezenému mandátu mohly většinou jen nečinně přihlížet eskalaci konfliktu,
bude stále větší roli hrát využití operativnějších regionálních uskupení obranného
či vojenského charakteru. Účinnost operací IFOR a SFOR v Bosně, jejichž
provedením Rada bezpečnosti pověřila NATO, jednoznačně ukázala, že rázný a
nekompromisní vojenský zásah dokáže efektivně ukončit dokonce i tak
komplikovaný konflikt, jakým byla válka v bývalé Jugoslávii.
Bezpečnost naší planety již neohrožuje studená válka. Zhroucení
polarizovaného světa však na mnoha místech provázejí etnické konflikty, které ve
svém důsledku mohou mít na budoucí vývoj lidstva podobně zhoubný vliv. Proto
je nezbytně nutné, aby s podobnou odvahou a rázností jako v Bosně napříště
vojenské jednotky pověřené OSN mohly proti genocidálnímu etnicky či
nábožensky motivovanému násilí zakročit nejen v Evropě, ale kdekoliv jinde, a to
nejen v okamžiku, kdy se již oběti počítají na desetitisíce (jako v Bosně), ale ještě
před jeho začátkem.
V roce 1948 Úmluva o zabránění a trestání zločinu genocidia označila
genocidu za odpornou metlu lidstva a vyzvala k jejímu vymýcení. Nyní, o padesát
let později, má lidstvo opět jedinečnou šanci, aby se tak skutečně stalo. Šanci,
kterou by nemělo promarnit.
druhá část diplomové práce
Poznámky:
[1] Odhad American Committee for Armenian and Syrian Relief (podle turecké vlády
v otomanské říši žilo 1 300 000 Arménů, jiné nezávislé odhady se pohybují mezi
1,5 až 2 mil. osob) [zpět]
[2] Lemkin R.: Axis Rule in Occupied Europe, Washington, 1944 [zpět]
[3] Čl. 6 a 7 Dohody o stíhání a potrestání hlavních válečných zločinců evropských
zemí Osy (1945). [zpět]
[4] Rezoluce Valné shromáždění OSN č. 96/I, 1946. [zpět]
[5] V platnost vstoupila v lednu 1951. V dalším textu jen Úmluva o genocidě, případně Úmluva.
[zpět]
[6] Malenovský, J. : Mezinárodní právo veřejné - obecná část, Brno, 1993.
[zpět]
[7] Viz např. Malenovský, J. : citované dílo; Kuper, L. : Genocide, New York, 1981.
Steiner, H.J., Alston P.: International Human rights in Context, Oxford 1996. [zpět]
[8] Čl. 53 Vídeňské úmluvy o smluvním právu z r. 1969. [zpět]
[9] Destexhe A.: Rwanda and Genocide in the Twentieth Century, New York. University Press, 1995. [zpět]
[10] K ustavení mezinárodního trestního tribunálu nakonec došlo až v červenci 1998
(viz dále). [zpět]
[11] Zpráva podvýboru OSN pro zabránění diskriminace a ochranu menšin ECN./4/1335 ze dne
30. ledna 1979. [zpět]
[12] International Commission of Jurists: The Events in East Pakistan 1971: A Legal Study,
Ženeva 1972. [zpět]
[13] Blíže viz Část II. této práce. [zpět]
[14] Yacoubian Jr., George S.: Underestimating the Magnitude of International Crime: Implications of Genocidal
Behavior for the Discipline of Criminology, 1997. [zpět]
[15] Goldstone Richard: příspěvek přednesený na diskusním fóru "Genocida, její prevence a potrestání"
konaném 17.4.1996 v Ženevě pro členy Komise OSN pro lidská práva. [zpět]
[16] Yacoubian Jr., George S.: op. cit. [zpět]
[17] Článek 39 Charty OSN. [zpět]
[18] Malenovský, J. : Mezinárodní právo veřejné - obecná část, Brno, 1993. [zpět]
[
02.08.1998
zdroj: TIBINFO (www.tibinfo.cz) autor: Radek Váňa ]
|