Komise OSN pro lidská práva, 54. zasedání, 22. prosince 1997
Výtah z dokumentu Pracovní skupiny pro svévolné zadržení Komise OSN pro lidská
práva vydané po návštěvě delegace skupiny v ČLR
Předseda Pracovní skupiny Kapil Sibal z Indie a místopředseda skupiny Louis Joinet z
Francie navštívili na pozvání vlády ve dnech 6 až 16 října 1997 Čínskou lidovou republiku.
Tato návštěva následovala po pětidenní přípravné misi, kterou v červenci 1996 provedl
bývalý předseda skupiny Joinet, v jejímž průběhu se setkal s některými úředníky, navštívil
věznici v Pekingu a pracovní převýchovné zařízení v oblasti Šantung.
Při říjnové návštěvě delegace navštívila Peking, Čcheng-tu (provincie S'-čhuan), Lhasu a
Šanghaj. V Pekingu se členové komise setkali s místopředsedou Nejvyššího lidového soudu,
zástupcem hlavního prokurátora, náměstkem ministra spravedlnosti, náměstkem ministra
zahraničních věcí, ředitelem odboru ministerstva zahraničních věcí pro mezinárodní
organizace a konference, s představiteli ministerstva veřejné bezpečnosti a několika
prokurátory. Navštívili také jeden soudní proces a hovořili se soudci. Dále proběhly
rozhovory s právníky ze Všečínského právnického sdružení, s prezidentem a členy Čínské
společnosti pro studium lidských práv a se členy Institutu právní vědy a Čínské akademie
společenských věd.
V Čcheng-tu přijali členy mise představitelé místní úřadů a bylo jim umožněno navštívit
nápravně- výchovné zařízení pro mladistvé delikventy z provincie S'-čhuan. Ve Lhase členy
mise přijal předseda místní regionální vlády a bylo jim umožněno navštívit věznici č.1 Dabži
na předměstí Lhasy. V Šanghaji hovořili členové mise se zástupcem starosty, příslušníky
vyšetřujícího oddělení veřejné bezpečnosti a s předsedou administrativní komise pro
převýchovu prací. Pracovní skupina také navštívila vazební věznici v Šanghaji, věznici
Čchingpchu, nápravné zařízení pro ženy - administrativní zadržovací středisko pro převýchovu
prací.
Program návštěvy nebylo možné kvůli obstrukcím z čínské strany možné vyjasnit předem.
Čínské úřady také vytrvale opakovaly, že podle čínských zákonů není nikomu povolen
přístup do míst vazebního zadržování. Nakonec však byli členové delegace vpuštěni do
střediska tohoto typu v Šanghaji. Úřady také často nechtěly umožnit členům delegace hovořit
s vězni v soukromí, i tento požadavek se však nakonec podařilo prosadit. Ve věznici Dabži
například trvali zástupci místní správy na tom, že tlumočníci pro rozhovory s vězni musejí
být schváleni úřady Tibetské autonomní oblasti. Nakonec se však podařilo, že z tibetštiny do
čínštiny a obráceně tlumočili někteří spoluvězni znalí tohoto jazyka. Vzhledem
k tomu, že podobná návštěva zahraniční delegace v těchto zařízeních byla první svého druhu,
místní úředníci a velitelé často nevěděli, co mohou delegaci umožnit a co je již zakázáno.
O věznici Dabži v Tibetu zpráva Pracovní skupiny uvádí, že se v ní nachází 968
vězňů, z toho 78% jsou Tibeťané. Uvěznění jsou vzděláváni a vyučováni, aby si po odpykání
trestu mohli najít práci. Vězni mohou jednou měsíčně přijmout návštěvu členů rodiny, která
trvá 15 až 20 minut. Řadě vězňů je za dobré chování prominuta část trestu.
Členové pracovní skupiny soukromě hovořili s namátkou vybranými 10 vězni. Obsah
rozhovorů Pracovní skupina nezveřejnila.
Pracovní skupina kromě návštěv věznic a zadržovacích center a rozhovorů s oficiálními
představiteli provedla také expertizu zákonů a právního a soudního systému. Ta však byla
ztížena tím, že čínské úřady nebyly schopny, přes předem podané žádosti, poskytnout
členům delegace text novelizovaných zákonů ve francouzštině nebo angličtině. Ohledně změn
právního řádu Pracovní skupina došla k těmto závěrům:
- Změny, které provedla čínská vláda ohledně zákona o trestním řízení jsou krokem
správným směrem. V souladu s mezinárodními právními normami byla posílena role obhájců při
soudním procesu a umožňuje efektivněji hájit obviněné osoby. Začlenila také do čl.12
trestního zákona zásadu presumpce neviny.
- Provedené změny jsou krokem od inkvizičního modelu trestního práva k modelu dvou
stran ve sporu, což může přispět k větší ochraně lidských práv v Číně.
- Pracovní skupina však došla k závěru, že je třeba ještě provést řadu úprav. Skupina
například konstatovala, že i když podle současného trestního řádu již nelze trestat
kontrarevoluční trestné činy, i nadále tyto trestné činy existují a spadají pod jinou část
práva. Jsou nyní vedeny jako trestné činy ohrožující národní bezpečnost. Tento
termín není nikde přesně definován a umožňuje tak úřadům stíhat občany pouze za
nenásilné prosazování jejich základních práv a svobod.
- I řada dalších trestných činů je definována pouze nejasně a nepřesně, čímž jsou ohroženy
základní práva občanů, například právo na vlastní názor nebo svoboda tento názor
vyjadřovat prostřednictvím tisku, shromažďování a náboženství.
- Pracovní skupina je přesvědčena, že absence nezávislého tribunálu nebo soudce při
odsuzování lidí k převýchově prací je v rozporu s přijatými mezinárodními normami.
Pracovní skupina vydala tato doporučení:
- začlenit do zákona o trestním řízení výslovné konstatování, že podle zákona je osoba
považována za nevinnou, dokud není prokázána její vina soudem nebo tribunálem na
konci soudního řízení,
- přesně definovat zločin „ohrožení národní bezpečnosti“,
- začlenit do trestního zákona výjimku, že tento zákon nebude posuzovat jako trestné činy
nenásilné aktivity, které jsou uplatněním základních práv garantovaných Všeobecnou
deklarací lidských práv,
- ustavit stálý nezávislý tribunál nebo zajistit rozhodování soudce u všech řízení, které
mohou využívat úřady k odsouzení osob k převýchově prací. Zajistit, aby současné řízení
nebylo možné kritizovat za jeho neslučitelnost s mezinárodními normami pro spravedlivý
soudní proces, především Všeobecnou deklarací lidských práv.
Tento článek je převzat z časopisu Tibetské listy č. 2 - zima 1998
[
22.12.1997
zdroj: TIBINFO (www.tibinfo.cz) ]
|