Obvinění vznesená proti Čínské lidové republice mohou být shrnuta do třech
obecných kategorií:
- systematické ignorování povinností daných v Dohodě o sedmnácti bodech z roku 1951
- systematické porušování základních lidských práv a svobod tibetského lidu
- Wantonský masakr Tibeťanů a jiné činy, které by mohly vést k vyhlazení Tibeťanů jako
národnostní a náboženské skupiny do takové míry, kdy je nutné zvážit otázku genocidy.
Tyto kategorie se nevyhnutelně částečně překrývají, například v případě respektování
náboženského vyznání, kde je tato podmínka dána jak v Dohodě o sedmnácti bodech (článek
7), tak i ve Všeobecné deklaraci lidských práv (článek 18).
Důležitost těchto tří právních kategorií může být ve zkratce vysvětlena. Porušení
dohody z roku 1951 Čínou může být považováno za oproštění tibetské vlády od svých
povinností a s důsledkem, že Tibet znovu nabyl své nezávislosti, které se podle dohody vzdal.
Tato otázka je diskutována v části této zprávy nazvané "Pozice Tibetu podle mezinárodního
práva". Z tohoto důvodu se porušení dohody Čínou stalo více než pouhou vnitřní záležitostí
mezi Tibetem a Čínou. V sázce je vlastní existence Tibetu jako člena rodiny národů a touto
záležitostí se zabývá celá rodina národů. Důkazy ukazující na systematické porušování
povinností Číny daných touto dohodou jsou proto vytištěny v celém rozsahu.
Veškeré systematické porušování lidských práv v jakékoliv části světa by mělo být
tématem diskuse Organizace spojených národů. Z tohoto důvodu jsou důkazy naznačující
systematické porušování řady práv tibetského lidu jako lidských bytostí vytištěny v plném
rozsahu. Většina lidí by souhlasila, že některá z lidských práv jsou naprosto základní. Práva
Tibeťanů, která byla s největší pravděpodobností bezostyšně porušena, mezi taková základní
patří. V případě takto závažného porušování již nejde o otázka modifikace lidských práv
podle požadavků místních podmínek. Je to otázka vlády, která šokuje civilizovaný svět a
nemusí být ani zahrnuta do žádné právní kategorie. Důkazní materiál ukazuje na systematický
postup s cílem vymýtit samostatný národnostní, kulturní a náboženský život Tibetu.
Genocida je nejvážnějším trestním činem, které národnostní právo zná. Obvinění o
genocidě by nikdy nemělo být vzneseno bez nejhlubšího zvážení důkazů o zabíjení nebo
jiných činech zakázaných v Konvenci o genocidě, ať již v jakémkoliv rozsahu, které mají za
účel zničení části nebo celé určité skupiny, která tvoří rasu, národ nebo náboženství. Fakta,
tak jak jsou známa, jsou vytištěna v plném rozsahu. S plným uvážením vážnosti takového
obvinění existují důkazy dávající základ přinejmenším pro případ prima facie o genocidě
proti Čínské lidové republice. Tento případ si zaslouží plnou pozornost Organizace spojených
národů.
Důkazy předložené proti Číně jsou v této zprávě vytištěné doslovně. Prohlášení
učiněná v tisku a v rozhlase Čínské lidové republiky jsou reprodukovány v možná nadměrné
délce, ale i tak netvoří nic víc než příklady čínského popisu nedávné historie Tibetu. Není
dostatek prostoru k doslovnějším prohlášením, ale i tak považujeme výběr za typický pro
čínské stanovisko. Zprávy poskytnuté tibetskými vůdci v exilu a uprchlíky na jedné straně a
čínskými mluvčími a tibetskými kolaboranty na straně druhé jsou reprodukovány s minimálními
úpravami a průběžnými komentáři. Většina zpráv vypracovaných Tibeťany je jasně spojená s
určitou právní kategorií, ve které jsou uvedeny. Zprávy z čínských zdrojů se jeví
nekonsistentní a v takovém případě jsou doprovázeny průběžnými poznámkami.
Na začátku každé důkazní části je předložena sumarizace obsahu, odhad dopadů na
důkazní materiál a v některých případech také kritické prodiskutování čínských zpráv.
Nakonec je uvedeno shrnutí závěrů. Poznámka týkající se hlavních zúčastněných osobností
předchází hlavní důkazní části, spolu s listem zkratek použitých ve výňatku a komentáři.
Z celé řady propletené propagandy, obvinění a obhajoby hlavních protagonistů
tibetské otázky se vymyká jedno prohlášení. Dalajlama ve svém prohlášení v Mussoorie,
Indie, dne 20. Června 1959 řekl:
"Přeji si, aby bylo jasné, že svá prohlášení proti čínským vládním
představitelům v Tibetu jsem učinil plně si vědom jejich závažnosti,
protože vím, že.jsou pravdivá. Možná že si vláda v Pekingu není
vědoma faktické situace, ale není ani hotova přijmout tato
prohlášerní, souhlasit s vyšetřováním provedeným mezinárodní
komisí. Na naší straně, já a moje vláda, budeme vždy připraveni
jednat v souladu s verdiktem takovéhoto nezávislého orgánu."
Otázka důkazů předložených v této zprávě se ve velkém rozsahu týká toho, kdo mluví
pravdu. Proto je dalajlamovo prohlášení tohoto druhu velice důležité. Mezinárodní komise
právníků připravuje svou Právní informační komisi, ale není ještě známo, jestli bude této
komisi dovoleno vstoupit na území Tibetu. A také není jisté, jestli bude Komise Organizace
spojených národů, pokud bude nějaká vytvořena, vznášet otázky v samotném Tibetu. Pokud
bude vstup zamítnut, bude tak učiněno Čínskou lidovou republikou. Tato vláda doposud
návrh dalajlamy nepřijala. Pokud jde o otázku důvěryhodnosti, musí být pracováno s
domněnkami.
Otázka genocidy
Genocida je definována v Konvenci pro prevenci a trestání genocidy ze dne 9.
prosince 1948, která byla odsouhlasena v souladu s rezolucí Valného shromáždění
Organizace spojených národů (Rezoluce 96 (1) ze dne 11. prosince 1946) tak, že genocida je
trestní čin proti národnostnímu právu. Smluvní strany se zavázaly předcházet a trestat
genocidu. Proto je povinností každého jednotlivého státu, který byl stranou této Konvence,
učinit opatření v případě, že dojde ke genocidě.
Konvence definuje mens rea (termín trestního práva, znamená stav mysli nutný k
učinění trestním jednání, které je zakázáno) a actus rea (jednání zakázané zákonem) genocidy
ve specifických termínech. Actus rea je spáchán jedním nebo více způsoby v souladu s
definicí ve článku 2:
- zabíjení
- způsobení vážného tělesného či mentálního zranění
- vystavení životním podmínkám, které vedou k úplné nebo částečné
destrukci určité skupiny
- násilné přemísťování dětí této skupiny do skupiny jiné.
Komplot za účelem spáchání genocidy, podněcování ke spáchání genocidy, pokus o genocidu a napomáhání a podporování genocidy jsou všechny podle článku 3 trestné. Mens
rea genocidy je definováno jako úmysl ke zničení části nebo celé národnostní, etnické, rasové
nebo náboženské skupině jako takové.
Nemusí být zdůrazňováno, že vznesení obvinění z genocidy musí být dobře zváženo.
Jde pravděpodobně o nejzávažnější trestní čin, který národnostní právo zná. Z tohoto důvodu
musí být veškerý důkazní materiál pečlivě prostudován a veškeré učiněné domněnky musí
být logicky zdůvodnitelné.
Důkazní materiál po stránce actus reus genocidy
- Náboženské skupiny: důkazy o rozsáhlém zabíjení buddhistických mnichů a lamů v Tibetu
jsou jasné a jednoznačné. Je nutné pouze učinit odkaz na důkazní materiál uvedený v této
kategorii v sekci A(II). Pokud se tyto důkazy nezdají být přesvědčivé, jde o destrukci
zabíjením části náboženské skupiny. Mezinárodní komise právníků věří, že uvedené
důkazy představují přinejmenším případ, který musí být důkladně prošetřen.
- Národnostní skupiny: zpráva o zabíjení ve Wantonu v Tibetu ukazuje na zabíjení většího
rozsahu než v případě náboženské skupiny. Výjimečná pozornost by měla být zaměřena na
důkazy o celoplošném vzdušném útoku a záměrném střílení do Tibeťanů, kteří
neprojevovali žádné nepřátelství. Důkazy o takovém zabíjení jsou uvedeny v sekci B.
Mělo by být také zdůrazněno, že obvinění z deportace 20 000 tibetských dětí je v přímém
rozporu se článkem 2(e) (Zpráva byla vytištěna ve článku v londýnském listě "Daily Mail"
dne 11. ledna 1959. I když novinový článek nemůže být považován za autentický primární
zdroj, prohlášení kompetentního a známého novináře (p. Noela Barbera) by mělo byt
přinejmenším prošetřeno.) Je velice důležité, aby byla tato zpráva důkladně prošetřena.
Memorandum zahrnuje i důležité důkazy o násilném přesunu dětí do Číny:
"Tisíce domácností učinili nešťastnými násilným odvlečením chlapců
a dívek do Číny k denacionalizaci, a tak je donutit k vzpouře proti naší
vlastní kultuře, tradicím a náboženství. Do dnešního dne bylo více než
pět tisíc chlapců a děvčat odesláno do Číny."
Zde je jasný důkaz prima facie o porušení článku 2(e) Konvence o genocidě.
Důkazní materiál po stránce mens rea o genocidě
V trestním řízení je velice neobvyklé, aby byly dostupné přímé důkazy o mens rea.
Fakt, že neexistuje žádné oficiální prohlášení čínské politiky namířené proti vyhlazení
Tibeťanů neznamená, že neexistuje základ pro obvinění z genocidy, pokud se můžeme
domnívat, že takový úmysl existoval. Z tohoto důvodu je dovoleno zvážit činy, které směřují
k vyhlazení národnostní nebo náboženské skupiny a zda tyto činy jsou genocidou. Protože
pokud může být rozlišena systematická snaha o zničení národnostní nebo náboženské skupiny
na základě činů, které samy o sobě nejsou považovány Konvencí o genocidě za trestné, takové
činy, na kterých jsou založeny příslušné domněnky, mohou být použity jako důkaz obecného
úmyslu. Pokud dále existují činy, které mohou být podle práva považovány za Genocidu a
takové činy tvoří součást konsistentního plánu na zničení národa nebo náboženství, je
domněnka o úmyslných negenocidních činech stejně platná v ohledu na činy, které jsou
zakázány Konvencí o genocidě.
Z tohoto důvodu jsou obvinění založená na důkazech uvedených v sekci B a A
relevantní a důležitá. V případě kdy takové důkazy ukazují na úmysl zničit náboženství v
Tibetu, tedy asimilace tibetského způsobu života s čínským, existují důkazy nutné k
prokázání úmyslu zničit část nebo celou národnostní či náboženskou skupinu. Dospělo se k
závěru, že čínské aktivity v Tibetu naznačují, že takový úmysl byl v činech Číňanů podle
důkazů uvedených v sekci A a B. Je nemožné jinak vysvětlit takovou krutou důslednost.
Důkazy v těchto dvou sekcích by měly být podrobně prostudovány.
Domněnky byly učiněné na základě těchto a jiných faktů poskytnutých Tibeťany jako
je dalajlama a mnoha dalšími. Tibetský názor na čínské úmysly je následující:
Prohlášení dalajlamy v Mussoorie, 20. června 1959:
V průběhu své tiskové konference dalajlama prohlásil:
"Hlavním čínským cílem co se týče Tibetu se podle mě zdá být pokus
o vyhlazení náboženství a kultury a splynutí tibetské rasy. Mimo členů
vládní a armádní administrativy je v Tibetu přítomno dalších 5
milionů čínských osídlenců, kteří přijeli do východního a
severovýchodního Ccho (Ccho-ngön), a dále je plánován příchod dalších
4 milionů čínských osídlenců do provincií Ü a Cang středního Tibetu.
Mnoho Tibeťanů bylo deportováno, což má za důsledek úplné
vstřebání Tibeťanů jako rasy, o což se snaží Čína."
Memorandum:
Již citované prohlášení v případě actus reus genocidy také zahrnuje domněnku autorů
dokumentu, že cílem bylo odvézt děti, aby "se vzbouřily proti své vlastní kultuře, tradicím a
náboženství".
Prohlášení Čhaggö Namgjal Dordžeho:
" . . . Má zkušenost čtyřleté práce s Číňany mě přesvědčila, že jejich
propaganda byla falešná a jejich skutečným úmyslem bylo vyhladil
nás jako rasu a zničit naše náboženství a kulturu.
. . . Komunisté jsou nepřátelé nejenom pro buddhismus, ale také pro
náboženství obecně. Bylo mi řečeno, že více než 2 000 lamů bylo
Číňany zabito. Osobně vím o 17 takových útocích na lamy.
. . . I když nepřichází žádná pomoc, budeme bojovat a jsme hotovi
zemřít. Bojujeme ne proto, že doufáme ve vítězství, ale nemůžeme žít o
komunismu. Raději si zvolíme smrt.
. . . Nebojujeme za třídu nebo sektu. Bojujeme za své náboženství, svou
zemi, svou rasu. Pokud nemohou být ochráněny, raději tisíckrát
zemřeme, než abychom ustoupili Číně."
Tyto domněnky byly učiněné lidmi, kteří zakoušejí a jsou si vědomi čínské brutality v
Tibetu jako nikdo zvenčí. Mohou mnohem lépe určit motivy čínského utlačování, včetně
vraždění, deportací a méně krutých metod, o kterých existují nezvratné důkazy.
Proto je názorem Mezinárodní komise právníků, že důkazy svědčí o:
- případu prima facie týkajícího se činů v rozporu se článkem 2(a) a (e) Konvence o
genocidě z roku 1948
- případu prima facie týkajícího se systematického úmyslu takovými a jinými činy zničit
část nebo všechny Tibeťany jako samostatný národ a buddhistické náboženství v Tibetu.
Současně Komise doporučí Právní informační komisi, aby byl důkladně prošetřen
důkazní materiál o genocidě a aby všechny další důkazy, které se objeví, byly prošetřeny a ta
nepodložená tvrzení aby byla také prošetřena a zkontrolována. Ale konečná zodpovědnosti
za tento úkol leží na oficiálním orgánu světové autority a názoru. Komise proto upřímně
doufá, že Organizace spojených národů se o tuto záležitost postará. Co se nyní zdá být
pokusem o genocidu, může se stát plnou genocidou, pokud nebudou učiněna rychlá a
přiměřená opatření. Život Tibetu a životy Tibeťanů jsou možná v sázce a někde na světě musí
zbývat dostatek morální síly najít pravdu skrze nejvyšší světový mezinárodní orgán.
Ženeva, 1959
[
01.12.1959
zdroj: TIBINFO (www.tibinfo.cz) ]
|