Pod vlivem Atíšovy reformy buddhismu v Tibetu sílí zájem o posílení přímých kontaktů mezi Tibeťany
a duchovními mistry z Buddhovy vlasti. Řada Tibeťanů odchází studovat do Indie, Nepálu a Kašmíru, v Tibetu
naopak působí mnozí indičtí a nepálští učitelé.
Atíšův blízký žák a pokračovatel Dom Tönpa se po smrti svého mistra odebral do kláštera Radeng, kde aktivně
působil až do své smrti v roce 1064. Právě jeho zásluhou vznikla z Atíšova odkazu škola nazývaná Kadampa
(„škola ústních instrukcí“. V jejím rámci se rozvinuly tři linie - Kadam lamrimpa („linie postupné cesty“),
Kadam männgagpa („linie ústního učení“) a Kadam žingpawa („linie textových výkladů“) - jejichž zakladateli
byli tzv. Tři kadampovští bratři, mistři Potowa, Čhekawa a Phučhungwa. Kadampa kladla důraz na praktické
uskutečňování ideálu bódhisattvy v každodenním životě a rozvinula meditační praxi lodžong („přeměna mysli“),
založenou na pročišťování mysli a přeměně negativních okolností a překážek na podmínky vhodné pro duchovní
praxi.
Kadampa si na rozdíl od ostatních škol, které postupně rozšiřovaly i své mocensko-politické ambice,
nevytvořila pevnou centrální organizaci. Postupně se dostala do pozadí jako samostatná škola, avšak Atíšovo
učení a linie předání byly udržovány v mnoha jiných školách. Na přelomu 14. a 15. století na ni přímo navázala
nejmladší škola tibetského buddhismu Gelugpa.
Jedním z prvních mistrů, kteří do Tibetu začali přinášet nové tantry a překládat je do tibetštiny, byl Tibeťan,
který si říkal Dogmi („člověk z pastvin“, 992-1074). Během svého třináctiletého pobytu byl od jóginů v Indii
zasvěcen do tradice učení lamdä („cesta a ovoce/plody skutků“). Toto učení pak v Tibetu předal svému žáku
Khönčhog Gjalpovi (1034-1102) z rodiny Khön, který se stal jedním z pěti patriarchů (Sačhen gongma nga)
školy Sakjapa. V roce 1073 založil jihozápadně od Žikace klášter Sakja, který se brzy stal nejenom hlavním
sídlem celé školy, ale ve 13. století i centrem vlády nad sjednoceným Tibetem.
Jiný Tibeťan, který u Dogmiho nejprve studoval sanskrt a posléze se také sám vydal do Indie studovat nauky,
byl Marpa Čhökji Lodö (1012-1097). Během tří pobytů tam strávil celkem 17 let. Od svého učitele Nárópy získal
zasvěcení do tzv. šesti jóg - jógy vnitřního tepla tummo, jógy iluzorního světla gjuma, jógy snu milam, jógy
jasného světla ösal, jógy mezistavu mezi smrtí a znovuzrozením bardo a jógy přenosu vědomí phowa.
Dále studoval sútry, tantry a učení mahámudry. Věnoval se i mantrajáně a od tantrických básníků v Bengálsku
převzal znalost mystických písní zvaných dóhá. Jeho učení a překlady textů do tibetštiny vybudovaly základ
pro druhé šíření buddhismu v Tibetu. Jako jeden z největších tibetských překladatelů přeložil do tibetštiny
množství textů tantrického buddhismu a je pokládán za zakladatele školy Kagjüpa („škola ústní tradice“).
Po návratu do Tibetu se rozhodl žít životem obyčejného hospodáře s manželkou, která byla zároveň jeho duchovní
družkou. Marpa měl mezi nespočtem svých žáků čtyři hlavní, kteří vycházejíce z Marpova učení založili vlastní
podškoly řádu Kagjüpa.
Marpův asi nejznámější žák Milaräpa Žäpa Dordže (1140-1123), velký tibetský básník, asketa, jógin a mystik
se proslavil svou vytrvalostí v úsilí dosáhnout duchovního naplnění a houževnatostí ve studiu, které mu jeho
přísný učitel Marpa nijak neulehčoval. Milaräpovi žáci zformovali dva hlavní směry tradice Kagju: jógin Khjungpo
Naldžorpa (asi 990-1138) větev Šangpa-kagjü a lékař Gampopa Sonam Rinčhen (1079-1153) větev Dagpo-kagjü.
Gampopa svým působením podnítil vznik dalších podškol své linie - Karma-kagjü, Cchal-kagjü, Baram-kagjü
a Phagmo-kagjüu s jejími dalšími osmi směry. Tyto školy vesměs odvozují své názvy od míst, kde stojí či
stály jejich vůdčí kláštery. Některé z nich, zejména školy Karma-kagjü a Phagmo-kagjü (též Phagmodupa)
sehrály později své role nejen v duchovních, ale i v politických dějinách Tibetu.
Tento článek je převzatý z časopisu Tibetské listy č. 13-14 - podzim-zima 2001.
[
23.11.2002
zdroj: Tibetské listy (www.lungta.cz) autor: Zuzana Ondomišiová ]
|