Když zhruba v sedm hodin ráno vyjedete autobusem z náměstí před chrámem Džókhang ve Lhase a pojedete
na severovýchod po rovině údolím, které vytváří řeka Kjičhu, po dvou hodinách autobus najednou zpomalí
a vy před sebou uvidíte téměř neuvěřitelnou cestu. Silnici, která vede v serpentinách do příkrého
kopce, podle oka skoro v úhlu 90 stupňů. Na vrcholu onoho kopce, ve výšce 4500 metrů nad mořem, stojí
Gandän - jeden ze tří nejznámějších a největších klášterů v Tibetu.
Gandän je předním klášterem školy Gelug tibetského buddhismu. V roce 1409 ho založil slavný tibetský
světec a filozof Congkhapa, zakladatel školy Gelug, jež se odvozuje od učení velkého indického buddhistického
mistra Atíši a jeho tibetského žáka Domtönpy.
Byl to bohužel právě Gandän, který ze tří největších tibetských klášterů nejvíce utrpěl za kulturní revoluce.
V roce 1966 bylo mnoho budov zničeno následkem bombardování a ostřelování a trosky jsou zde stále viditelné.
Některé klášterní budovy však byly přece jen zachovány a jiné byly a dosud jsou rekonstruovány. V roce 1996
zde proběhly velké demonstrace poté, co čínská vláda zakázala vlastnit fotografie tibetského vůdce dalajlamy,
a klášter byl dočasně uzavřen. Dnes je však opět přístupný a přes problémy s policií tu vládne
mnohem svobodnější a uvolněnější atmosféra, než v dalších dvou velkých tibetských klášterech Däpungu a Seře.
Důvodem je možná to, že do Gandänu je to od Lhasy jen 40 kilometrů.
Vliv školy Gelug je v Gandänu všude vidět. Congkhapa a jeho dva nejvýznamnější žáci Gjalcchab Dže a Khädub Dže,
kteří po jeho smrti klášter vedli, jsou vyobrazeni v téměř každém chrámu. Nejvýraznější součástí Gandänu je nově
rekonstruovaná červená budova vypadající jako pevnost, která skrývá hrobku Congkhapy. Uvnitř budovy je
obrovské prostranství, jež slouží jako tiskárna tibetských knih, a tak zde můžete chvíli sledovat zručnost
mladých tiskařů, jak přitiskávají destičky s písmeny na papír. Samotná hrobka a také zachované tělo Congkhapy,
jež bývalo uvnitř budovy, bylo zničeno za kulturní revoluce, nový zlatý čhörten však údajně
Congkhapovy pozůstatky ukrývá. Zajímavá je také malá místnůstka v přízemí, v níž se nacházejí thangky
ochranných božstev, například Dordže Džigdžeho. Do této místnosti jsem však mohla nakouknout jen ode dveří,
protože ženy do ní nesmějí vstupovat. Hněvivý vzhled božstev by totiž podle Tibeťanů mohl narušit
citlivou ženskou psychiku.
V jednom z chrámů také najdete zlatý trůn, užívaný kdysi Congkhapou a jeho žáky. Tady vás usměvavý mnich
pobídne, abyste se dotkli žluté čepice, která patří dalajlamovi. Údajně ji tady dalajlama zapomněl, když prchal
v roce 1959 do Indie.
Gandän zahrnuje množství dalších větších i malých chrámů a klášterních budov, vedle sebe tu stojí ty staré
oprýskané i ty nově zrekonstruované. Do mnohých, které se právě opravují, se můžete také podívat a pozorovat
přitom malíře, jak malují buddhistické ikony, či řemeslníky, jak stavějí sloupy. V každém chrámu a budově je
také vždy alespoň jeden mnich - hlídač a většina z nich je velice ochotných popovídat si s cizinci a ukázat
jim vše, co „jejich stanoviště“ nabízí.
Chrámy však nejsou tím jediným, co Gandän nabízí. Kromě nádherné dlouhé kory, po které chodí či dělají
prostrace desítky poutníků, je to především nádherný pohled na údolí řeky Kjičhu a hory, jež údolí obklopují.
Gandän je přesně místo, kde si člověk prostě vyleze nad klášter a je schopen zde hodiny a hodiny jen tak sedět
a pozorovat okolní krajinu, dění v klášteře či poutníky pomalu se šinoucí na vedlejší horu Wanpo-ri, na níž vlají
barevné tibetské praporky s mantrami. Jediná škoda je, že autobus zpátky do Lhasy vyjíždí už
mezi druhou a třetí hodinou odpolední.
Tento článek je převzatý z časopisu Tibetské listy č. 17- podzim 2002
[
07.02.2004
zdroj: Tibetské listy (www.lungta.cz) autor: Marie Peřinová ]
|
|