Tibinfo - informační systém o Tibetu
Kultura
   

Písemnictví

Oklamaný Dugu Dogdog

Říká se, že rodný kraj strýčka Dönpy je Tödlung. A tam byl kdysi jeho krajan, který se jmenoval Dugu Dogdog.

Jednoho dne v čase, kdy zrálo obilí, si Akhu Dönpa najal několik oslů a už od brzkého rána odešel sbírat trus dobytka na otop. Naložil ho na hřbety oslů a vracel se zpátky domů, když potkal Dugu Dogdoga. Dugu Dogdog věděl, že Akhu Dönpa vyšel brzy ráno, a tak se ho na to ptá. A Dönpa na to, že odešel do jeskyně nad údolím proto, aby usiloval o dokonalé završení a že dokonalé završení taky získal. Dugu Dogdog se zamyslel a pomyslel si, že by on sám také požádal o dokonalé završení. A tak se zeptal Akhu Dönpy, jak se tam má jít. Akhu Dönpa mu pověděl, že musí jít nahoru po Písečné hoře a potom sejít dolů k Hoře vysokých plání. Až přijde k jeskyni, má do ní natáhnout ruku a říct: „Prosím o dokonalé završení“.

Druhého dne brzy ráno Akhu Dönpa vyšplhal na Horu vysokých plání, zalezl do jeskyně a čekal. Dugu Dogdog došel později, protože vylezl nejprve na Písečnou horu a přišel od ní. Když dorazil k jeskyni, natáhl do ní ruku a zvolal: „Prosím o dokonalé završení“. Akhu Dönpa pevně chytil ruku Dugu Dogdoga, a protože ji nepouštěl, ten opakoval třikrát své volání: „Prosím o dokonalé završení“. Ale ruka nepovolila. To už Dugu Dogdog ze zoufalství křičel: „Prosím, pusťte mou bolavou pěst i bez dokonalého završení!“ A tehdy řekl Akhu Dönpa: „Když dáš svému krajanovi pytel obilí, pustím tu pěst.“ Dugu Dogdog se zapřísáhl, že jej dá, a tak mu Akhu Dönpa ruku pustil. Pak se Akhu Dönpa svezl po písku na svahu Písečné hory a dorazil domů dřív. A protože Dugu Dogdog šel přes Horu vysokých plání, přišel až po něm. Když mířil domů, Akhu Dönpa stál u dveří jeho domu. A ptá se Dugu Dogdoga: „Tak co, sehnals dokonalé završení?“ A ten mu řekl, že nemá dokonalé završení, ale prosil, aby mu pustili bolavou pěst a slíbil, že dá Dönpovi pytel obilí. A tak ho Akhu Dönpa připravil o pytel obilí.

Z tibetštiny přeložil Daniel Berounský

Tento článek je převzat z časopisu Tibetské listy č. 21 - podzim 2003



[  05.06.2004    zdroj: Tibetské listy (www.lungta.cz)    ]