25. dubna oslaví 16. narozeniny Gendün Čhökji Ňima, který je často označován jako nejmladší politický vězeň světa. Dnes, deset let poté, co zmizel, je už zřejmě toto označení nepřesné a patrně by se našli i mladší političtí vězni. Nic to však nemění na skutečnosti, že tento chlapec byl i s rodinou v roce 1995 unesen a nikdo kromě čínských úřadů dodnes neví, kde jsou a jak se jim daří.
Gendün Čhökji Ňima není ledasjaké dítě. V roce 1995 ho dalajlama uznal jedenáctým vtělením linie pančhenlamů. Avšak už tři dny po tomto aktu byl šestiletý chlapec unesen a Čína o několik měsíců později jmenovala „svého vlastního“ pančhenlamu – syna dvou stranických funkcionářů Gjalcchän Norbua..
Pančlenlamové jsou po dalajlamech druhou nejvýznamnější duchovní linií reformované školy Gelug, která Tibetu dominuje od 17. století. Obě linie postupně převzaly i světskou moc nad Tibetem, a proto jsou dodnes vnímáni jako dva nejvyšší duchovní a světští představitelé Tibetu. Dalajlamové, kteří sídlili ve Lhase, ovládali celý centrální Tibet kromě provincie Cang, kterou ovládali pančhelamové sídlící v Žikace. Vztahy mezi dalajlamy a pančhenlamy většinou byly přátelské a korektní i přesto, že často soupeřili o moc. Toho bylo dosaženo tím, že velmi často byl jeden druhému učitelem a v dalších generacích to bylo obráceně..
Proč 11. pančhenlama zmizel? ČLR se od 50. let intenzivně snaží podrobit si tibetský národ. Po mnoha desetiletích však čínské úřady zjistily, že víru v učení buddhismu a v dalajlamu Tibeťanům násilím nevezmou. Rozhodly se tedy, že zvolí jinou taktiku a že na tibetské hodnoty zaútočí zevnitř: kontrolu nad Tibeťany získají prostřednictvím náboženství. Součástí tohoto tažení je právě jmenování alternativního pančhenlamy, kterého si chtějí v Pekingu vychovat k obrazu svému. Intenzivně pracují i na mediálním obrazu „svého převtělence“ – už teď pro chlapce v Tibetu pořádají oficiální návštěvy a vystoupení, které jsou pak náležitě prezentovány v oficiálních médiích. Tibeťané však čínského pančhenlamu nepřijali. Nedávno si proto úřady pozvaly na kobereček skupinu předních buddhistických učitelů z tibetských oblastí v provincii Čching-chaj a vyzvaly je, aby vedli Tibeťany k respektu k čínskému pančhenlamovi..
O skutečném pančhenlamovi se ví jen to, že je i s rodinou zadržován na neznámém místě. Čas od času čínská státní média sdělí, že chlapec je v pořádku a navštěvuje školu. „Bylo mu poskytnuto klidné prostředí, kde ho nikdo zvenčí nevyrušuje,“ uvedla státní agentura Sin-chua v roce 2000. Loni v létě Čína zopakovala, že chlapec je „svobodný“ a „vede šťastný život“, znovu však odmítla uvést místo jeho pobytu. Setkání s pančhenlamou zatím nebylo umožněno ani oficiálním zástupcům vlád a mezinárodních organizací včetně vysoké komisařky OSN pro lidská práva Mary Robinsonové..
Podle čínského disidenta Wej Ťing-šenga má čínská komunistická strana v plánu vymýt mozek oběma pančhenlamům a získat nad nimi kontrolu. Tak si údajně získá i kontrolu nad tibetským lidem. „Je potřeba, aby oba mladí pančhenlamové dostali svobodu. Pokud oba okamžitě nedostanou svobodu, pak čím déle budou v rukou komunistů, tím více jim vymyjí mozek. Jde o čas... jde o čas,“ říká k tomu..
[
24.01.2006
zdroj: Tibetské listy (www.lungta.cz) autor: Miroslav Pošta ]
|