O tom, odkud přesně se prapředkové Tibeťanů na Tibetské náhorní plošině vzali, nepanuje dosud mezi učenci
jednoznačný názor. Archeologické nálezy a historické doklady jsou sporé, zkoumají se souvislosti lingvistické a
etnografické, nejnověji např. i genetické. Pravděpodobně přišli na planinu odkudsi z východu nebo
severovýchodu již v době před začátkem nebo kolem začátku křesťanského letopočtu a stali se jejími prvními
obyvateli. Jednalo se spíše o roztroušené jazykově příbuzné skupiny, které se v důsledku historických dějů a v
závislosti na přírodním i politickém prostředí dále vyvíjely. Na území osídleném Tibeťany se našlo několik
pravěkých sídlišť, i tady je však určení přesných souvislostí téměř nemožné - nálezů je málo a jsou roztroušené
ve velkém prostoru. K zajímavostem patří např. soustavy menhirů, stojící zejména v západním Tibetu.
Antropologové řadí Tibeťany z větší části k mongoloidní rase. V Tibetu nalézají dva odlišné základní
lidské typy: 1. mongoloidní, drobného vzrůstu, s kulatější lebkou a širokými lícními kostmi, rozšířený po celém
centrálním Tibetu a 2. vyšší, mohutnější, s protáhlou lebkou a dlouhými údy, typický pro Kham a Amdo.
Tibeťané mají ve svém původu jasno: podle oblíbené legendy jsou potomky moudrého opičáka, do něhož
se vtělil sám Čänräzig, bódhisattva soucítění, a skalní démonky-obřice druhu dagsinmo. Tito rodiče spolu
přivedli na svět šest potomků, podobných opicím, ale bez ocasu. Jejich potomci v dalších generacích postupně
ztráceli opičí znaky a začali rozvíjet řeč. Ti, kteří se vyvedli po svém praotci, byli soucitní, inteligentní a citliví a
zbytečně nemluvili. Ti, kteří zdědili více po své pramatce, měli červené tváře a nadšení pro všechny hříšné
činnosti a byli velmi tvrdošíjní a nepoddajní.
Kolébkou Tibeťanů byla podle této legendy oblast kolem dnešního Cethangu, asi 150 km na jihovýchod
od Lhasy. Když vystoupíme vysoko nad město na posvátnou horu Gangpori, můžeme dodnes vyhledat malou
jeskyňku, v níž se ze spojení opičáka a dagsinmo narodilo šest zakladatelů šesti legendárních tibetských klanů či
kmenů. Moudrý opičák své potomky naučil později i sít a sklízet obilí, aby měli všichni dostatek potravy a mohli
se dále rozvíjet a rozrůstat.
Jiná buddhistická tradice spojuje počátky tibetského národa s královským princem, který přišel do Tibetu podle
legendy přes Himálaje z některého ze severoindických království. Protože mluvil řečí, jíž místní obyvatelé
nerozuměli, a ukazoval nahoru k horám, z nichž sestoupil, odvodili si místní lidé, kteří byli v té době vyznavači
starého náboženství bön, že k nim přišel z nebe. Bönisté pokládají nebe za posvátné, a proto prince, jemuž dali
jméno Ňathi Cänpo, („na ramenou nastolený“), přinesli do své vesnice a udělali z něj prvního legendárního krále
Tibetu. Je považován za krále, který Tibeťany zcivilizoval. I tento příběh se měl odehrát v „kolébce tibetského
národa“ mezi údolími Jarlung a Čhonggjä nedaleko Cethangu. Po Ňathi Cänpovi následuje v tibetských dějinách
dalších šest legendárních králů, kteří se stejně jako Ňathi Cänpo po své smrti vrátili po žebříku do nebe. Teprve
mnoho generací po legendárních panovnících Tibetu se objevují králové, doložitelní z historických pramenů.
Tento článek je převzatý z časopisu Tibetské listy č. 7 - jaro 2000.
[
15.03.2000
zdroj: Tibetské listy (www.lungta.cz) autor: Zuzana Ondomišiová ]
|