M.C. van Walt van Praag je generálním tajemníkem UNPO
(Unrepresented Nations and Peoples Organization) se sídlem v Haagu.
Tibetská vláda v exilu vedená Jeho Svatostí dalajlamou, tibetskou
hlavou státu a duchovním vůdcem v exilu, trvale zastává názor, že Tibet
je nelegálně okupován Čínou od doby, kdy provedla invazi do tohoto
nezávislého státu (v letech 1949-1950). Čínská lidová republika (ČLR)
však trvá na tom, že její vztah k Tibetu je čistě vnitřní záležitostí,
protože Tibet je a po staletí byl integrální součástí Číny. Otázka
postavení Tibetu je proto v zásadě otázkou právní, jež však má
bezprostřední politický dopad.
ČLR nezdůvodňuje svůj nárok na nadvládu nad Tibetem výsledky svého
vojenského dobytí a obsazení Tibetu v letech 1949-50. Takový nárok by
těžko mohla vznést, neboť kategoricky odmítá jako protiprávní všechny
nároky předkládané jinými státy, jsou-li založeny na dobytí, okupaci či
vnucení nerovnoprávných smluv. Namísto toho se ČLR ve svém nároku na
Tibet opírá výlučně o teorii, že se Tibet stal integrální součástí Číny
před sedmi sty lety.
Přestože počátek tibetského státu je kladen do roku 127 před naším
letopočtem, země ve své dnešní podobě byla poprvé sjednocena v sedmém
století n.l. Po tři následující století byl Tibet jedním z nejmocnějších
států Asie, jak potvrzují nápisy na sloupu v Pótale a čínské letopisy
té doby. Mírová smlouva mezi Tibetem a Čínou z let 821-823 určila
hranice mezi oběma zeměmi a vyhlásila, že Tibeťané budou šťastni
v Tibetu a Číňané v Číně.
Za expanze Čingischánovy mongolské říše směrem na západ do Evropy
a směrem na východ do Číny ve třináctém století uzavřeli tibetští
buddhističtí vůdcové dohodu s Mongoly, aby zabránili dobytí Tibetu.
Tibetský lama jim výměnou za ochranu slíbil politickou věrnost
a prokazování duchovních služeb. Náboženský vztah mezi Tibeťany a Mongoly
získal takový význam, že když o pár desetiletí později Kublajchán dobyl
Čínu a založil tam svou dynastii, požádal opata kláštera v Sakji, aby se stal
nejvyšším duchovním hodnostářem jeho říše. Mongolská říše byla ovšem
téměř světovládná a ať už byly vztahy mezi jejími vládci a Tibeťany
jakékoliv, Mongolové nikdy administrativně nespojili Čínu s Tibetem.
Tibeťané své svazky s Kublajchánovými nástupci přerušili v roce
1350, tedy dříve, než si Čína znovu získala nezávislost na Mongolech,
a až do 18. století pak nebyli pod žádným čínským vlivem. Po celou dobu
čínské dynastie Ming (1386-1644) neměl Tibet žádné svazky s Čínou.
Dalajlama, jenž se stal s pomocí Mongolů suverénním vládcem Tibetu v roce
1642, si však vytvořil úzké náboženské vazby k mandžuským císařům, kteří
ovládli Čínu a založili tam novou dynastii (vládla od roku 1644 až do
roku 1911). Dalajlama se stal duchovním vůdcem mandžuského císaře, za což
přijal jeho ochranu. Podobný vztah však udržoval též s některými
tibetskými i mongolskými šlechtici; navíc šlo o jedinou vazbu mezi
mandžuskou dynastií a Tibetem, jež sama o sobě neměla vliv na tibetskou
nezávislost.
Na politické úrovni někteří mocní mandžuští císařové v období
1720-1792 získali určité pozice v Tibetu, neboť tam čtyřikrát vyslali
vojska k dalajlamově ochraně a někteří jejich vyslanci ve Lhase
uplatňovali určitý vliv, zejména na zahraniční vztahy. Na vrcholu
mandžuské moci se situace podobala vztahu velmoci a jejího satelitu či
protektorátu, tj. dosáhla takové míry závislosti, která je sice politicky
významná, ale nezpochybňuje samostatnou existenci slabšího státu. Do
mandžuské říše, natož do Číny, nebyl Tibet nikdy včleněn a své vztahy se
sousedními státy si nadále určoval převážně sám. Mandžuský vliv však
trval jen několik desetiletí a patřil již v podstatě minulosti, když
Britové v roce 1904 nakrátko vtáhli do Lhasy a uzavřeli bilaterální
dohodu s Tibetem, Lhaskou konvenci. Císařské síly se pokusily svůj
skutečný vliv obnovit v roce 1910, kdy podnikly invazi do Lhasy
a obsadily ji, ale v roce 1911 bylo v čínské revoluci císařství svrženo;
jeho vojáci se na základě čínsko-tibetské mírové smlouvy vzdali tibetské
armádě a byli vráceni do Číny. Dalajlama pak potvrdil plnou nezávislost
Tibetu jak prohlášením k lidu, tak i navenek oznámením k hlavám států
a uzavřením smlouvy s Mongolskem.
Statut Tibetu po odchodu mandžuských vojsk je nezpochybnitelný,
neboť veškeré vztahy mezi dalajlamou a mandžuskou dynastií v Číně po pádu
císařství zanikly. Od roku 1911 do roku 1950 Tibet úspěšně odolával všem
vnějším vlivům a vystupoval po všech stránkách jako plně nezávislý stát.
Udržoval diplomatické vztahy se svými sousedy, Nepálem a Bhútánem,
s Británií a nakonec i s nezávislou Indií. Jeho vztahy s Čínou zůstávaly
napjaté, neboť Číňané tvrdili, že Tibeťané jsou jednou z pěti čínských
ras a vyzývali Tibet, aby se připojil k čínské republice. Britové
se pokusili najít řešení na tripartitní konferenci v Simle (1913), kde se
všechny tři státy sešly jako rovný s rovným. Konference sice skončila
neúspěchem, ale Tibet a Velká Británie na ní uzavřely bilaterální
obchodní a pohraniční dohody (Indie byla tehdy britská!) a zavázaly se,
že nepodpoří žádné zvláštní postavení Číny v Tibetu, pokud tato neuzná
jeho plnou samostatnost a územní integritu - což se nestalo.
V následujícím období až do roku 1949 Tibet neudržoval rozsáhlé
mezinárodní styky, ale ty státy, s nimiž je měl, s ním jednaly jako
s každým jiným suverénním státem. Jeho mezinárodní statut se v ničem
nelišil např. od Nepálu, který v roce 1949 na své přihlášce do OSN
uváděl diplomatické vztahy s Tibetem jako doklad toho, že je samostatným
subjektem mezinárodního práva. Za druhé světové války zůstal Tibet přes
velký americký, britský a čínský tlak neutrálním státem.
Obrat v tibetské historii nastal v roce 1949, kdy armáda ČLR
vstoupila do Tibetu, porazila malou tibetskou armádu, obsadila půlku země
a vnutila tibetské vládě Sedmnáctibodovou smlouvu o mírovém osvobození Tibetu
(květen 1951). Protože byla přijata pod nátlakem, nebyla tato smlouva
z hlediska mezinárodního práva platná. Přítomnost 40 tisíc vojáků, hrozba
obsazení Lhasy a nebezpečí úplného zničení tibetského státu znamenaly, že
Tibeťané neměli na vybranou.
Jak narůstal odpor proti čínské okupaci, zvyšovala se i míra čínské
represe, včetně ničení náboženských staveb a věznění mnichů a dalších
osobností. V roce 1959 propuklo velké povstání ve Lhase. Číňané je
rozdrtili, přičemž jen v oblasti Lhasy zahynulo 87 tisíc Tibeťanů,
a dalajlama uprchl do Indie, kde nyní sídlí s tibetskou exilovou vládou.
V roce 1963 zde vyhlásil ústavu demokratického Tibetu. Mezitím v Tibetu
samotném náboženský útlak, trvalé porušování lidských práv ani
systematické ničení historických a náboženských památek okupanty
nedokázaly zlomit vůli tibetského národa k odporu. Více než šestina
populace, 1,2 miliónu Tibeťanů, přišlo o život v důsledku čínské okupace.
Součástí genocidy je i plánované přesídlování etnických Číňanů do Tibetu,
směřující k tomu, aby se Tibeťané stali menšinou ve vlastní zemi. Nová
generace Tibeťanů je však zjevně stejně odhodlána získat své vlasti
nezávislost, jako byla ta předchozí.
V průběhu dvoutisícileté historie se Tibet dostal do určité míry pod
cizí vliv jen po krátká období ve třináctém a osmnáctém století. Sotva
která nezávislá země se dnes může pochlubit něčím podobným. Jak prohlásil
irský velvyslanec v OSN při rozpravě Valného shromáždění na témat Tibetu,
po tisíce let byl Tibet tak svobodný a měl takovou vládu nad svými
věcmi, že by mu to mohl závidět kterýkoli národ přítomný na tomto
Shromáždění, a byl tisíckrát nezávislejší a svobodnější než mnohé národy
zde zastoupené. Filipínský delegát, podobně jako mnozí jiní, prohlásil
za nesporné, že v okamžiku invaze byl Tibet nezávislým státem. Z právního
pohledu Tibet svou státnost nikdy neztratil, neboť trvající okupace jeho
suverenitu nepřenesla na Čínu, a ta to ostatně ani netvrdí; opírá své
nároky výlučně o údajné podřízení Tibetu některým z nejsilnějších
čínských vládců ve 13. a 18. století (mongolskému Kublajchánovi
a mandžuské dynastii), což ovšem byli i z čínského pohledu cizí vládcové.
M.C. van Walt van Praag je generálním tajemníkem UNPO
(Unrepresented Nations and Peoples Organization) se sídlem v Haagu.
Tibetská vláda v exilu vedená Jeho Svatostí dalajlamou, tibetskou
hlavou státu a duchovním vůdcem v exilu, trvale zastává názor, že Tibet
je nelegálně okupován Čínou od doby, kdy provedla invazi do tohoto
nezávislého státu (v letech 1949-1950). Čínská lidová republika (ČLR)
však trvá na tom, že její vztah k Tibetu je čistě vnitřní záležitostí,
protože Tibet je a po staletí byl integrální součástí Číny. Otázka
postavení Tibetu je proto v zásadě otázkou právní, jež však má
bezprostřední politický dopad.
ČLR nezdůvodňuje svůj nárok na nadvládu nad Tibetem výsledky svého
vojenského dobytí a obsazení Tibetu v letech 1949-50. Takový nárok by
těžko mohla vznést, neboť kategoricky odmítá jako protiprávní všechny
nároky předkládané jinými státy, jsou-li založeny na dobytí, okupaci či
vnucení nerovnoprávných smluv. Namísto toho se ČLR ve svém nároku na
Tibet opírá výlučně o teorii, že se Tibet stal integrální součástí Číny
před sedmi sty lety.
Přestože počátek tibetského státu je kladen do roku 127 před naším
letopočtem, země ve své dnešní podobě byla poprvé sjednocena v sedmém
století n.l. Po tři následující století byl Tibet jedním z nejmocnějších
států Asie, jak potvrzují nápisy na sloupu v Pótale a čínské letopisy
té doby. Mírová smlouva mezi Tibetem a Čínou z let 821-823 určila
hranice mezi oběma zeměmi a vyhlásila, že Tibeťané budou šťastni
v Tibetu a Číňané v Číně.
Za expanze Čingischánovy mongolské říše směrem na západ do Evropy
a směrem na východ do Číny ve třináctém století uzavřeli tibetští
buddhističtí vůdcové dohodu s Mongoly, aby zabránili dobytí Tibetu.
Tibetský lama jim výměnou za ochranu slíbil politickou věrnost
a prokazování duchovních služeb. Náboženský vztah mezi Tibeťany a Mongoly
získal takový význam, že když o pár desetiletí později Kublajchán dobyl
Čínu a založil tam svou dynastii, požádal opata kláštera v Sakji, aby se stal
nejvyšším duchovním hodnostářem jeho říše. Mongolská říše byla ovšem
téměř světovládná a ať už byly vztahy mezi jejími vládci a Tibeťany
jakékoliv, Mongolové nikdy administrativně nespojili Čínu s Tibetem.
Tibeťané své svazky s Kublajchánovými nástupci přerušili v roce
1350, tedy dříve, než si Čína znovu získala nezávislost na Mongolech,
a až do 18. století pak nebyli pod žádným čínským vlivem. Po celou dobu
čínské dynastie Ming (1386-1644) neměl Tibet žádné svazky s Čínou.
Dalajlama, jenž se stal s pomocí Mongolů suverénním vládcem Tibetu v roce
1642, si však vytvořil úzké náboženské vazby k mandžuským císařům, kteří
ovládli Čínu a založili tam novou dynastii (vládla od roku 1644 až do
roku 1911). Dalajlama se stal duchovním vůdcem mandžuského císaře, za což
přijal jeho ochranu. Podobný vztah však udržoval též s některými
tibetskými i mongolskými šlechtici; navíc šlo o jedinou vazbu mezi
mandžuskou dynastií a Tibetem, jež sama o sobě neměla vliv na tibetskou
nezávislost.
Na politické úrovni někteří mocní mandžuští císařové v období
1720-1792 získali určité pozice v Tibetu, neboť tam čtyřikrát vyslali
vojska k dalajlamově ochraně a někteří jejich vyslanci ve Lhase
uplatňovali určitý vliv, zejména na zahraniční vztahy. Na vrcholu
mandžuské moci se situace podobala vztahu velmoci a jejího satelitu či
protektorátu, tj. dosáhla takové míry závislosti, která je sice politicky
významná, ale nezpochybňuje samostatnou existenci slabšího státu. Do
mandžuské říše, natož do Číny, nebyl Tibet nikdy včleněn a své vztahy se
sousedními státy si nadále určoval převážně sám. Mandžuský vliv však
trval jen několik desetiletí a patřil již v podstatě minulosti, když
Britové v roce 1904 nakrátko vtáhli do Lhasy a uzavřeli bilaterální
dohodu s Tibetem, Lhaskou konvenci. Císařské síly se pokusily svůj
skutečný vliv obnovit v roce 1910, kdy podnikly invazi do Lhasy
a obsadily ji, ale v roce 1911 bylo v čínské revoluci císařství svrženo;
jeho vojáci se na základě čínsko-tibetské mírové smlouvy vzdali tibetské
armádě a byli vráceni do Číny. Dalajlama pak potvrdil plnou nezávislost
Tibetu jak prohlášením k lidu, tak i navenek oznámením k hlavám států
a uzavřením smlouvy s Mongolskem.
Statut Tibetu po odchodu mandžuských vojsk je nezpochybnitelný,
neboť veškeré vztahy mezi dalajlamou a mandžuskou dynastií v Číně po pádu
císařství zanikly. Od roku 1911 do roku 1950 Tibet úspěšně odolával všem
vnějším vlivům a vystupoval po všech stránkách jako plně nezávislý stát.
Udržoval diplomatické vztahy se svými sousedy, Nepálem a Bhútánem,
s Británií a nakonec i s nezávislou Indií. Jeho vztahy s Čínou zůstávaly
napjaté, neboť Číňané tvrdili, že Tibeťané jsou jednou z pěti čínských
ras a vyzývali Tibet, aby se připojil k čínské republice. Britové
se pokusili najít řešení na tripartitní konferenci v Simle (1913), kde se
všechny tři státy sešly jako rovný s rovným. Konference sice skončila
neúspěchem, ale Tibet a Velká Británie na ní uzavřely bilaterální
obchodní a pohraniční dohody (Indie byla tehdy britská!) a zavázaly se,
že nepodpoří žádné zvláštní postavení Číny v Tibetu, pokud tato neuzná
jeho plnou samostatnost a územní integritu - což se nestalo.
V následujícím období až do roku 1949 Tibet neudržoval rozsáhlé
mezinárodní styky, ale ty státy, s nimiž je měl, s ním jednaly jako
s každým jiným suverénním státem. Jeho mezinárodní statut se v ničem
nelišil např. od Nepálu, který v roce 1949 na své přihlášce do OSN
uváděl diplomatické vztahy s Tibetem jako doklad toho, že je samostatným
subjektem mezinárodního práva. Za druhé světové války zůstal Tibet přes
velký americký, britský a čínský tlak neutrálním státem.
Obrat v tibetské historii nastal v roce 1949, kdy armáda ČLR
vstoupila do Tibetu, porazila malou tibetskou armádu, obsadila půlku země
a vnutila tibetské vládě Sedmnáctibodovou smlouvu o mírovém osvobození Tibetu
(květen 1951). Protože byla přijata pod nátlakem, nebyla tato smlouva
z hlediska mezinárodního práva platná. Přítomnost 40 tisíc vojáků, hrozba
obsazení Lhasy a nebezpečí úplného zničení tibetského státu znamenaly, že
Tibeťané neměli na vybranou.
Jak narůstal odpor proti čínské okupaci, zvyšovala se i míra čínské
represe, včetně ničení náboženských staveb a věznění mnichů a dalších
osobností. V roce 1959 propuklo velké povstání ve Lhase. Číňané je
rozdrtili, přičemž jen v oblasti Lhasy zahynulo 87 tisíc Tibeťanů,
a dalajlama uprchl do Indie, kde nyní sídlí s tibetskou exilovou vládou.
V roce 1963 zde vyhlásil ústavu demokratického Tibetu. Mezitím v Tibetu
samotném náboženský útlak, trvalé porušování lidských práv ani
systematické ničení historických a náboženských památek okupanty
nedokázaly zlomit vůli tibetského národa k odporu. Více než šestina
populace, 1,2 miliónu Tibeťanů, přišlo o život v důsledku čínské okupace.
Součástí genocidy je i plánované přesídlování etnických Číňanů do Tibetu,
směřující k tomu, aby se Tibeťané stali menšinou ve vlastní zemi. Nová
generace Tibeťanů je však zjevně stejně odhodlána získat své vlasti
nezávislost, jako byla ta předchozí.
V průběhu dvoutisícileté historie se Tibet dostal do určité míry pod
cizí vliv jen po krátká období ve třináctém a osmnáctém století. Sotva
která nezávislá země se dnes může pochlubit něčím podobným. Jak prohlásil
irský velvyslanec v OSN při rozpravě Valného shromáždění na témat Tibetu,
po tisíce let byl Tibet tak svobodný a měl takovou vládu nad svými
věcmi, že by mu to mohl závidět kterýkoli národ přítomný na tomto
Shromáždění, a byl tisíckrát nezávislejší a svobodnější než mnohé národy
zde zastoupené. Filipínský delegát, podobně jako mnozí jiní, prohlásil
za nesporné, že v okamžiku invaze byl Tibet nezávislým státem. Z právního
pohledu Tibet svou státnost nikdy neztratil, neboť trvající okupace jeho
suverenitu nepřenesla na Čínu, a ta to ostatně ani netvrdí; opírá své
nároky výlučně o údajné podřízení Tibetu některým z nejsilnějších
čínských vládců ve 13. a 18. století (mongolskému Kublajchánovi
a mandžuské dynastii), což ovšem byli i z čínského pohledu cizí vládcové.
[
10.02.1997
autor: M.C. van Walt van Praag ]
|