Kagjü linie byla založena velkým sidhou Tilopou
(988-1069), známým také jako Pradžňábhadra. Tilopa byl
nositelem veškerých učení různých tříd tantry, které se rozdělují
do dvou linií podle původu: přímá linie sambhógakája
a široká linie nirmánakája. První zahrnuje také několik
dřívějších držitelů linie, mezi nimi i příbuzná učení, která byla
zjevena jako tělo radosti (sambhógakája) přímo mistrům. Od
té doby jsou známé jako přímá linie sambhógakája. Druhá zahrnuje
mnoho nositelů linií, ve kterých je příbuzné učení předáváno
žákovi přímo učitelem v dlouhé nepřerušované řadě. Ty jsou známé
jako široká linie nirmánakája. Úplné učení přímé linie
sambhógakája získal Tilopa od Vadžradhary
a Vajdžrajóginí. Pro učení široké nirmánakája linie dostal
Tilopa čtyři zvláštní poslání kabab ži od svých čtyř
hlavních učitelů. Obdržel také ústní instrukce, týkající se jógy
záření ösäl (prabhašvára) a jógy iluzí gjülü
(májadeha) od Matangji, jehož linie pochází od
Nágardžuny. Nágardžuna předal toto učení
Árjadevovi, který ho předal Čandrakírtimu, a ten ho
předal Matangjimu. Tito mistři jsou spojováni s jižní Indií.
Tilopa získal ústní instrukce jógy snu milam (svapna) od
Indrabhútiho, jehož linie počíná od Dombi Heruka,
následovaného Vinapou a Lavapou, a vede
k Indrabhutimu. Tito mistři jsou spojováni se západní
části Indie. Dále Tilopa dostal ústní instrukce jógy vnitřního
tepla tummo (čandáli) od Carjapy, jehož linie
pochází od Makasukhasiddhiho, následují Tanglopa,
Šinglopa a Karnaripa, až ke Krišnačárjovi.
Tito mistři jsou spojováni s východní částí Indie. Tilopa obdržel
i ústní instrukce jógy přenosu vědomí phowa (samkranti)
a jógy přechodného stavu bardo (antarabhava) od
Sukhasiddhiho, jehož linie pochází od Luipy
a pokračuje přes Dengipu a Darikapu
k Sukhasiddhimu. Tito mistři jsou spojováni se severní
Indií.
Takto Tilopa získal čtyři speciální učení a poslání. Všechny
vyučoval a předal svému hlavnímu žákovi Náropovi
(1016-1100), také známému jako Džňánasiddhi. Náropa učil
tato učení a předal je Marpovi překladateli (1012-1097).
Marpa vyučoval stejná učení a rozšířil je v Tibetu. Předal je
svému hlavními žáku Milaräpovi (1052-1135). Milaräpa je
předal Gampopovi (1079-1153), svému hlavnímu žákovi, který
byl vynikajícím učencem a stejně dokonalý byl i v meditaci.
Gampopa sám měl množství významných žáků, jejichž prostřednictvím
se rozšiřovaly a vzrůstaly mnohé linie.
Baram Darma Wangčhung byl jedním z Gampopových
vynikajících žáků. Založil Baram Kagjü. Phagthu Dordže
Gjalpo, jiný vynikající žák, založil Phagthu Kagjü
Karmapa Düsüm Khjenpa (1110-1193), další významný žák,
založil Karma Kamcchang Kagjü. Žang Calpa Cöndu
Dag, také vynikající žák, založil Calpa Kagjü. To jsou
čtyři hlavní linie Kagjü.
To, co je známo jako osm menších Kagjü linií, bylo založeno osmi
hlavními žáky Phagtry. Toto je osm menších Kagjü linií:
Taglung Kagjü, Khophu Kagjü, Dugpa Kagjü,
Marcchang Kagjü, Jerpa Kagjü, Jazang Kagjü,
Šugseb Kagjü a Dikung Kagjü. Všechny tyto linie
nejsou považovány za menší a větší podle toho, jaké učení
a pokyny obsahují, ale jsou si rovné a je jim prokazována stejná
úcta. Čtyři větší linie jsou známé jako větší proto, že je
založil Gampopa osobně, zatímco osm menších linií bylo založeno
později jeho vynikajícími žáky.
Gampopa byl v začátcích svých duchovních cvičení následovníkem
tradice Kadam. Zdokonalil tato učení tím, že je detailně
prostudoval, zamýšlel se nad jejich hlubokým smyslem a následně
integroval vše, co vyplývalo z tohoto porozumění, do meditační
praxe. Gampopa po osobním setkání s Milaräpou získal všechny
pokyny linie Kagjü, které učil postupně prostřednictvím čtyř
stupňů mahámudry: jednobodového soustředění
cecig, oproštění od pojmového vnímání tröbräl,
jediné chuti rocig a bez meditací gomme. Tento
proces je završen dokonalým zvládnutím mahámudry.
Zvláštním rysem linie Kagjü tedy je, že učitel, předávající
instrukce, odstraňuje zároveň nedostatky - ve svém výkladu
spojuje intelektuální porozumění, meditativní zkušenost a různé
stupně jejich realizace. Při dovršení tohoto procesu je učitel
schopen ukázat cestu a uvést žáka do mahámudry. Učení Kagjü bylo
tímto způsobem přenášeno a uchováváno v nepřerušené linii až do
našich dnů.
Tento článek je převzat z Handbook of Tibetan Culture, Rupa, Calcutta, 1995
[
15.12.1995
autor: Jeho Eminence Žamar Rinpočhe ]
|