Žádný z nejvyšších představitelů porevoluční Číny nesehrál v tibetské politice
významnější úlohu, než Teng Siao-pching. V hlavních rozhodnutích, týkajících se
Tibetu, se mu podřizoval dokonce i Mao Ce-tung. Tengova levicově orientovaná linie,
zakonzervovaná ve zdánlivě neměnném stanovisku Číny vůči Tibetu, zůstává
nedotčená dodnes.
Teng se osobně angažoval ve všech hlavních kampaních v Tibetu - od „osvobození“,
„demokratických reforem“, rozdrcení „vzpoury“ v roce 1959, „socialistické
přestavby“ a čistky mezi tibetskými vůdci, včetně pančhenlamy, až po „otevření“ a po
roce 1987 opětovné potlačení práv Tibeťanů. Tibet pro něj nebyl jen otázkou
svrchovanosti, principu a politiky, nýbrž záležitostí velmi osobní, a Teng nikdy nebyl
ochoten přiznat, že postupy, které ohledně Tibetu prosazoval, byly nesprávné, protože
věděl, že v sázce je jeho pověst - jeho „tvář“.
Členové nového vedení již po Tengově odchodu z čínského politického života nemají
stejně osobní vztah k Tibetu a nemusí pociťovat zodpovědnost za události uplynulých
45 let. Čínský nacionalismus, zájem na stabilitě a požadavek svrchovanosti pro ně
sice stále budou ve věci Tibetu hlavním hlediskem, nemají ale osobní vazby a
dlouhodobou zaangažovanost. Nesou menší historickou zátěž a pravděpodobnost
nalezení nového přístupu k řešení tibetského problému je u nich vyšší, než v případě
Tenga.
Význam Tengovy úlohy v tibetských záležitostech je na západě poněkud méně
známý, a byl by znám ještě méně, nebýt dopis, který Tengovi napsal nejznámnější
čínský disident Wei Ťing-šeng. V dopisu, napsaném
roku 1992, Wei Tenga obviňuje: „byla to vaše jednostranná propaganda, která
vyústila v tuto nacionální diskriminaci Tibeťanů“ a „budoucnost se vám vysměje a
odsoudí vás“ za vaší tibetskou politiku. Wei připisuje Tengovi převážnou část viny za
špatnou vládu Číny v Tibetu, a neváhá to říci: „Režisérem této tragédie není nikdo
jiný než vy, pane Teng Siao-pchingu.“ „Levičácký“ odkaz Tengovy tvrdé linie v
Tibetu podle Weiova názoru pramení z ideologických výmyslů a deformací, které
znemožnily přesnou analýzu situace v Tibetu.
„Po celou dobu jste se zastával antikolonialismu a národní nezávislosti. Ve skutečnosti
nevíte co to antikolonialismus a národní nezávislost je. Byly to pro vás jen šikovné
nástroje, které doopravdy nechcete ani v ně upřímně nevěříte. Právě zde tkví kořen
vašeho levičáctví.“
Počátkem Tengovy prvořadé role v Tibetu byla invaze. Na konci roku 1949 již Lidové
osvobozovací armády (PLA) vstoupila do některých částí Tibetu, ale hlavní úlohu „osvobození“ Tibetu přidělil Tengovi Mao, který byl v Moskvě, v telegramu z 2. ledna 1950. Mao svěřil „osvobození“ jihozápadnímu byru strany. Teng Siao-pching byl jak tajemníkem
jihozápadního byra strany, tak politickým komisařem 2. polní armády
PLA. Další významnou postavou byl maršál Liou Po-čcheng,
velitel 2. polní armády. 10. ledna 1950 poslal Mao z Moskvy další
telegram s příkazem, aby příprava osvobození byla urychlena, a souhlasil s
návrhem Teng Siao-pchinga, že osvobození Tibetu by mělo být zahájeno současně ze
všech směrů - ze S'čchuanu na východě, z Jün-nanu na jihu, z
Čching-chaje na severu a z Sin-ťjangu na západě.
Na sklonku roku 1950 překročil 18. sbor 2. polní armády území tibetského Khamu a
v bitvě u Čhamda porazil špatně vyzbrojenou tibetskou armádu. Po podpisu Sedmnáctibodové
smlouvy to bylo opět jihozápadní byro, které bylo zodpovědné za vyslání PLA do
Lhasy a po celém Tibetu.
V 50. letech byl Teng předním zastáncem rychlého zahájení „demokratických
reforem“ v tibetských oblastech Kham a Amdo, které nyní patří pod provincie S'čchuan
a Čching-chai. Cílem těchto „demokratických reforem“ byla likvidace stávajících
tibetských sociálních, politických a náboženských struktur a jejich důsledkem
protičínská revolta Tibeťanů z Khamu a Amda a posléze povstání v celém Tibetu.
Teng svým nesmiřitelným postojem k zavedení tzv. „demokratických reforem“ překonal
i Maa a ve srovnání s ním působila Maova politika umírněně a opatrně.
Mao se obával, že by rychlé zahájení „reforem“ v těchto oblastech mohlo být
signálem k rozsáhlým nepokojům v Tibetu a ještě více ochladilo vztahy s Indií.
Podporoval opatrnější přístup a dával přednost odložení „reforem“. Teng ale nepřestával
naléhat a Mao nakonec s jeho postojem souhlasil.
„Reformy“ vyvolaly v tibetských oblastech nesmírný odpor a přiměly mnohé
Tibeťany k uchopení zbraní a k aktivnímu odboji proti vnuceným „reformám“. Čína
vyslala k potlačení povstání další jednotky, což situaci ještě zhoršilo a nepokoje se
následně rozšířily do centrálního Tibetu. Po neúspěšných vyjednáváních mezi
tibetskou vládou a Pekingem dalajlama koncem roku 1956 odešel do Indie, údajně na
pouť, s úmyslem tam zůstat.
Premiér Čou En-laj a vicepremiér He Long byli speciálně vysláni do Indie, aby
přesvědčili dalajlamu k návratu a prostřednictvím indického premiéra Pandita Nehrua
poskytli záruky, že Čína nepromění Tibet v čínskou provincii a že bude respektovat
jeho autonomii. Mao navíc dosáhnul kompromisu s Tengem, že „demokratické
reformy“ v centrálním Tibetu budou o šest let odloženy, avšak v ostatních tibetských
oblastech měly pokračovat. Dalajlama se vrátil do Tibetu, ale znovu uprchnul v roce
1959 během lidového protičínského povstání a již se nikdy nevrátil. Roku 1962 Mao
přiznal spory s Tengem a označil Tenga a Li Ťing-čchuana, tehdejšího
stranického tajemníka jihozápadního byra, za levičáky a sebe a Li
Wei-chana za pravičáky. Zároveň se jmenoval předsedou oddělení sjednocené
fronty ústředního výboru.
Teng Siao-pching osobně inicioval řadu čistek mezi tibetskými vůdci, včetně
pančhenlamy, což naznačovalo, že si nad tímto problémem udržel kontrolu. Například 24.
srpna 1962 vydal sekretariát ústředního výboru, vedený generálním tajemníkem
Tengem Siao-pchingem, nařízení tibetskému pracovnímu výboru strany ke kritice
pančhenlamy a jeho „izolaci“. Opět 17. září 1962 vydal sekretariát ústředního výboru
příkaz přímo tibetskému pracovnímu výboru strany aby „proti pančhenlamovi rozpoutal
nekompromisní třídní boj, který by odhalil jeho reakční povahu příslušníka
vykořisťovatelské třídy.“ Tím začalo pronásledování pančhenlamy a jeho blízkých
spolupracovníků.
V roce 1962 byl další vysoký tibetský vůdce, tentokrát tibetský komunistický veterán
a viceguvernér provincie Čching-chaj Taši Wangčhug, vyloučen ze strany a zbaven funkce
kvůli svým stížnostem na rozsáhlé zabíjení a ničení během hnutí
„potlačení vzpoury“ v letech 1957-1959. Jeho odstranění Teng Siao-pching osobně
dirigoval a dal jasně najevo, že lidé jako je "Taši Wangčhug nikdy neměli být
jmenováni do vysokých pozic a nikdy by neměli být rehabilitováni."
Jednou z nejvýznamnějších obětí čistek byl mezi Tibeťany Phüncchog Wangjal,
vysoce postavený komunista, který byl odstraněn koncem roku 1950 za „lokální
nacionalismus“, což je čínský termín pro etnický nacionalismus. Přestože neexistuje
žádný přesvědčivý důkaz, že odstranění Phüncchoga Wangjala řídil sám Teng, lze si jen
těžko představit, že by k ní mohlo dojít bez Tengovy podpory, protože
obviněný pracoval přímo pod Tengem. Když byla většina významných vyloučených vůdců na konci 70. a začátkem 80. let rehabilitována, Teng odmítnul být nápomocen při rehabilitaci
Phüncchoga Wangjala i přesto, že byl jediným dosud žijícím prominentním vůdcem,
který byl s případem Phüncchoga Wangjala osobně obeznámen.
Na konci 70. let, kdy Teng slavil svůj návrat do funkce nejvyššího představitele Číny,
vzbuzovaly některé z jeho prvních kroků naději a zdálo se, že jeho vlastní osobní
zkušenost z doby kulturní revoluce by v něm mohla vzbudit větší sympatie se situací
v Tibetu. Navázal sice kontakt s dalajlamou, ale jeho základní linie byla vždy jasná -
podmínky budoucnosti Tibetu a jeho vztahů s Čínou bude určovat Čína. V roce 1979
z vlastní iniciativy navázal kontakt s dalajlamou a nabídnul mu jednání o uspořádání
tibetské otázky za podmínky, že se na pořadu neocitne nezávislost.
Když však Chu Jao-pang prosazoval pro Tibet odvážnější reformní
program, který by Tibeťanům poskytnul větší autonomii, setkal se ve straně i vládě s
rozhodným odporem a kritikou. Teng také mohl mít pocit, že Chuovy návrhy byly v
tomto bodu příliš riskantní a Chu se jich nakonec musel vzdát. V roce 1987, kdy byl
Chu Tengem zbaven funkce, posloužil jako jeden z hlavních Chuových „omylů“ jeho
příliš liberální přístup k Tibetu.
Po roce 1987, kdy útlak v Tibetu nabyl na intenzitě a dalajlama a exilové tibetské
hnutí získalo větší mezinárodní podporu, byla Tengova osobní pověst a pověst
samotné Číny ohrožena. Teng se vrátil ke svým postojům, nesoucím se v duchu tvrdé
linie, a v rozhovoru s západoněmeckým kancléřem poznamenal: „dalajlama a někteří členové
amerického kongresu nám způsobili určité potíže. To ale nemá žádný vliv na
vynikající situaci, kterou dnes máme.“ Potom, téměř pozbývaje rozvahy, prohlásil,
„někteří lidé by chtěli odtrhnout Tibet od Číny a přejí si vést Tibet jinou cestou. Říkám jim, to se
vám nepodaří.“
Ohledně kontroverzní otázky přílivu čínské populace Teng zaujal podobně
nekompromisní stanovisko. 20. června 1987 při setkání s tehdejším americkým
prezidentem Jimmy Carterem Teng prohlásil: „Tibet je řídce osídlená oblast, má
obrovské území a dva miliony Tibeťanů na jeho rozvoj nestačí. Nikomu neublíží,
jestliže tam půjdou Číňané a pomohou jim. Nemůžete dojít ke správným závěrům
pokud posuzujete čínskou politiku a problém Tibetu počítáním kolik Číňanů je v
Tibetu . . . Posuzování co je správné a nesprávné v menšinových oblastech musí brát v
úvahu možnosti rozvoje. Pokud trochu více Číňanů může místním obyvatelům pomoci
rozvinout jejich ekonomiku, není to nic špatného.“
I přes periodická gesta, kterými Peking odpovídal na mezinárodní tlak, nedošlo od
roku 1989 v dialogu s dalajlamou k žádnému vývoji. Žádný čelný čínský představitel
nebyl ochoten učinit v otázce Tibetu jakýkoli krok bez Tengova schválení a účasti.
Článek je převzat z časopisu Tibetan Bulletin, Dharamsala, March - April, 1997
[
15.05.1997
zdroj: Tibetan Bulletin (www.tibet.net) ]
|