Tibetskou metropoli zaplavují Číňané a město přetvářejí mrakodrapy a dopravní zácpy, tvrdí Hans
Vriens, který Tibetskou metropoli nedávno navštívil a pro Far Eastern Economic Review (č. z 29.
května 1997) sepsal následující zprávu. Dokonce i pro dlouholeté obyvatele Lhasy je obtížné poznat
své vlastní město.
Kdekoli jinde na světě by dav, namačkaný do nevelkého hotelového pokoje mohl být fotbalovými
fanoušky, kteří se chystají povzbuzovat svůj národní tým. Stejně napjatá pozornost věnovaná
obrazovce, tváře zářící očekáváním a dychtivostí. Tohle je ale Holiday Inn ve Lhase a skupina Tibeťanů
se shromáždila, aby na stanici CNN shlédla veterána televizních diskusí Larryho Kinga. Proběhnou
titulky a kamera se stočí na dnešního hosta pořadu - dalajlamu. Když se objeví tvář exilového
duchovního a politického vůdce Tibetu, na okamžik se rozhostí ohromené ticho následované
mohutnými ovacemi.
Pro mnohé z těchto Tibeťanů je možnost spatřit dalajlamu v televizi téměř neuvěřitelným privilegiem.
Koneckonců jsme v zemi, kde loňské snahy čínské policie zkonfiskovat dalajlamovy obrázky v
klášteře Gandän vedly k nepokojům, při nichž dva lidé zahynuli a stovka utrpěla zranění.
Je to již téměř čtyři desítky let, co dalajlama za tibetské vzpoury proti čínské nadvládě uprchnul na
koňském hřbetu do Indie. Ani nápad, že by však byl zapomenut. Každý návštěvník země může
vyprávět historky, jak jej žádali o dalajlamovy fotografie či o radosti, jakou dokáže vzbudit dokonce i
jednoduchá kresba dalajlamy v průvodci Lonely Planet.
Jeho památka sice neslábne ale Tibet, který sám dalajlama pamatuje, mizí stále rychlejším tempem.
Skutečnost je taková, že kdyby se měl zítra vrátit do svého impozantního, leč prázdného paláce Potala,
nalezl by jen málo z města, z něhož v roce 1959 uprchnul. „Lhasa se během několika posledních letech
změnila víc, než za předcházejících tisíc roků,“ říká tibetský obyvatel města.
Jediná zbylá tibetská čtvrť se svými charakteristickými nízkými nabílenými budovami, vyzdobenými
jasně barevnými praporky, obklopuje 1200 let starý chrám Džokhang, nejvýznamnější sakrální stavbu
ve Lhase. Avšak i tato oblast je rychle ničena. A až bude pryč, nebude už Lhasu odlišovat od
kteréhokoli čínského panelového města nic než Potala, osaměle se tyčící nad městem, kterému kdysi
vládla.
Palác s tisícem komnat nyní obklopují holičství, bary s karaoke, disko nazvané J.J.'s, Číňany
provozované restaurace a galerie, prodávající turistům tibetské umění. Také jsou tu houfy výhradně
čínských prostitutek, které se tlačí v karaoke barech obklopujících rozlehlou přehlídkovou plochu,
kterou čínské úřady vybudovaly před dvěma roky tak, že celé bloky domů srovnaly se zemí. V
několika posledních měsících došlo k invazi stovek malých taxíků čínské výroby a město poprvé ve
svých dějinách zažívá dopravní zácpy.
Změny jsou důsledkem náhlého urychlení počínšťování Tibetu vůbec a Lhasy zejména. „Lhasa je ztracený
případ,“ zoufá si tibetský obchodník. „Ve dvou minulých letech hlavní město zaplavili čínští
přistěhovalci.“ Další zdroje ve Lhase a v zahraničí např. londýnské středisko Tibet Information Centre
potvrzují, že Tibeťané jsou ve svém vlastním hlavním městě skomírající menšinou.
Pro některé Tibeťany je záhadou, proč se najednou tolik Číňanů najednou rozhodlo přijít do jejich často
nehostinné země a žít zde. I když odhlédneme od chladu, nadmořská výška 3600 m zaručuje
každému nově příchozímu úporné bolesti hlavy. Ale vysvětlení je ve skutečnosti velice prosté: peníze.
„Mzdy jsou tu velice dobré,“ září čínský taxikář. „Velice dobré!“
Čínští přistěhovalci říkají, že si v Tibetu mohou vydělat až pětkrát víc než v Číně. Tibet také požívá
výhod politiky zvýhodněných daní a půjček, díky které rozlehlá a řídce osídlená oblast nespadá pod
úvěrové restrikce, které zavedl v roce 1993 čínský vicepremiér Ču Žong-ti ve snaze
udržet pod kontrolou inflaci.
Jednotvárné čínské kancelářské budovy vyrůstají všude. Jednomu téměř dokončenému jedenácti podlažnímu
kolosu se přezdívá „mrakodrap“. V centru Lhasy, naproti sousoší dvou mohutných zlatých jaků
(vztyčenému čínskými úřady), stojí moderní kancelářská budova, v níž sídlí zbrusu nová rozhlasová a
televizní stanice, napájená sluneční energií, která vysílá propagandu komunistické strany.
Snad ze všeho nejpodivnější je Tibetské středisko pro obchod s akciemi. Satelitní anténa na střeše
seznamuje spekulanty s posledními výkyvy cen na dvou čínských burzách, v Šen-čenu a v
Šanghaji. Středisko vybudovala firma Tibet Investment & Trust Corp. Podle jejího prezidenta Čchen
Cch'tuana prožívá obchod konjunkturu. Středisko má nyní 4000 zaregistrovaných
kupců, zatímco při jeho otevření před dvěma lety jich bylo 100. Podle Čchena se středisko podílelo na
uvedení dvou společností z Tibetu - Tibet Shendi Corp. a Tibet Pearl Co. - na Šanghajskou burzu.
Tento vývoj budí v mnoha Tibeťanech úžas. "Nechápu odkud všichni ti Číňani berou peníze. My jim
vůbec nemůžeme konkurovat," říká průvodce turistů. Zdá se, že mnozí tibetští obyvatelé Lhasy se již
smířili s tím, že v ekonomice ovládané Číňany jsou odsouzeni ke stálé nezaměstnanosti. Skupinky
apatických mladých Tibeťanů, hrajících kuželník pod širým nebem, jsou běžným jevem v ulicích
obklopujících chrám Džokhang.
Tibetští obchodníci připouštějí, že ekonomika se zlepšila. Tvrdí ale, že z toho těží především
přistěhovalci z Číny. „Velmi málo z nedávno otevřených hotelů, restaurací a obchodů ve Lhase
provozují Tibeťané,“ stěžuje si jeden obchodník ze Lhasy.
Podle tibetské exilové vlády je z 13 000 majitelů obchodů v Lhase pouze 300 Tibeťanů a podobně
Číňané ovládají obchod i v jiných městech.
Změny dokonce zasahují i do rudobílé Potaly, sídla Dalajlamy a až do roku 1951, kdy čínská armáda
vstoupila do Lhasy, i tibetské vlády. Pro veřejnost a přibližně 70 000 zahraničních turistů, kteří v roce
1996 navštívili Tibet, byly otevřeny nové místnosti v rudě natřených budovách (na znamení že slouží
náboženským účelům). Dřívější vládní kanceláře v bílých budovách zůstávají nepřístupné.
„Nedávno byla většina ze 62 mnichů, kteří se starají o chrámové prostory a žijí v nich, nahrazena
obyčejnými uklízeči,“ vysvětluje jeden z palácových mnichů. „Také 68 tibetským průvodcům, kteří
byli v Indii, zrovna odebrali licence průvodců turistů.“ Nyní smí turisty provázet pouze průvodci,
vyškolení v Číně.
„Úřady nezajímá, jestli mluví anglicky, nebo jestli něco vědí o Tibetu; stačí když mají
správné politické názory,“ vysvětluje průvodce. Propuštění 68 průvodců turistů potvrdil Robbie
Barnett z Tibet Information Network.
Některé kláštery v okolí Lhasy, zničené za Kulturní revoluce, byly částečně obnoveny. Klášter Däpung
na předměstí Lhasy byl kdysi největší v Tibetu a přebývalo v něm kolem 10 000 mnichů. Nyní jich zde
je jen asi 700. Většina z klášterního města, vybudovaného na úpatí hory, stále leží v troskách. Čínské
úřady také zvýšily tlak na mnichy. Poslední vlna tvrdých zákroků začala před několika měsíci, když
Čína vyslala signál o dalším posilování své kontroly nad Tibetem a nechala se slyšet, že
náboženství se musí sklonit před komunismem.
Zlověstně působí článek v oficiálním deníku Tibetan Daily, volající po „dalekosáhlých“ změnách ve
stávající politice. „Náboženství má v himálajské oblasti příliš velký vliv,“ tvrdí autor. „Bez
dalekosáhlých reforem a přizpůsobení nebude možné, aby náboženství odpovídalo novému
socialistickému systému v Číně. Na kláštery se vydává více peněz, než na budovy Komunistické
strany.“
Článek je převzat z časopisu Tibetan Bulletin, Dharamsala, May - June, 1997
[
01.07.1197
zdroj: Tibetan Bulletin (www.tibet.net) ]
|