Při prvním přiblížení tibetskému buddhismu budeme asi vnímat
značnou pestrost a mnohost jednotlivých škol a linií, různost v
provádění rituálů, zpěvu melodií, barvách a tvarech oděvů či
metodice učení. Všechno toto bohatství forem budí dojem složitého
hierarchického systému, do nějž je pro Evropana nesnadné či
nemožné proniknout. Při bližším pohledu však zjistíme, že nejde o
žádnou racionální strukturu. Celé toto bohatství je nádhernou
odpovědí Tibeťanů na mnohost plošek a fazet, jimiž je utvářen
drahokam Buddhova učení, a projevem rozmanitosti samotného
života.
Pokud budeme hovořit o zásadnějším rozdílu mezi jednotlivými
liniemi, spočívá nejspíše v tom, na jaký způsob předávání
Buddhova učení je kladen obzvláštní důraz. Jinak řečeno, pro jaký
typ člověka je jejich způsob učení vhodný, zda se obracejí spíše
na intelekt, intuici, vůli či oddanost studenta. Jednotlivé
kláštery, opatství, řády a linie, jichž bylo v minulosti značné
množství, vznikaly spontálně v okruhu jednotlivých mistrů a
realizovaných bytostí, odděleny v běžné komunikaci neprostupnými
horami a hlubokými údolími, a není tedy divu, že k takovéto
různosti přístupu i forem praxe postupně dospěly. Ze stejného
důvodu se jednotliví rinpočheové a lamové těšili a dosud těší
značné autonomii. V duchovním smyslu větší význam než hierarchie
kněží měly a mají právě přímé linie odkazu, předávané již od časů
Buddhových mezi mistrem a jeho nejlepším žákem či žáky. Systém
tulkuů můžeme v této souvislosti vidět jako projev soucítění
duchovních bytostí, bódhisattvů, a podivuhodnou podporu přenosu
dharmy, zároveň je však také metodou, u které se dá těžko
zabránit její částečné degeneraci a zneužití.
Celá organická struktura tibetského buddhismu, zvaného přesněji
Diamantová cesta, postupně vplynula do čtyřech hlavních
zachovaných linií přenosu, škol, jež se v průběhu staletí
navzájem inspirovaly a pomáhaly si, někdy však také, zejména ve
světské oblasti, si konkurovaly. Linie tedy nejsou ani striktně
odděleny, mnozí velcí mistři měli a mají odkazy více linií, ani
nejsou propojeny jednotnou hierarchií či osobou jediného vůdce.
Jeho svatost XIV dalajlama je sice respektován jako symbol
tibetské jednoty, není však hlavou žádné z buddhistických škol a
jeho autorita vyplývá především z jeho charismatu, jeho učenosti,
realizace a činů.
Karma Kagjü patří mezi mladší buddhistické školy, jež započnaly
svou aktivitu ve druhé vlně přenosu buddhismu do Tibetu. Je také
nazývána linií praxe, protože meditační praxe je zde zdůrazňována
více, než například studium textů či pěstování magických
schopností, jako je tomu například u buddhistické linie původní
tibetské šamanistické tradice, bönu. Představitelé linie Kagjü se
vždy zříkali politických ambic a zapsali se do historie Tibetu
spíše jako velcí jógini, umělci, učenci či bílí mágové. Zlatý
řetezec linie Kagjü - přímý přenos Buddhova odkazu řadou
osvícených bytostí - začíná u Marpy Locchávy, tibetského mistra a
velkého překladatele, který přinesl buddhadharmu do Tibetu přes
Himálaje z Indie, a pokračuje přes velkého básníka a mystika
Milaräpu a skrze Gampopu, zakladatele mnišského řádu Kagjü, k
prvnímu karmapovi, Düsum Khjenpovi. Linie má dále návaznost přes
Marpova učitele Náropu k jeho mistru Tilopovi, tedy indickým
mahásiddhům, a skrze Tilopu k samotnému Dordže čhangovi, vládci
dordže, buddhovskému aspektu nejvyššího osvícení. Karmapové byli
předpovězeni již v sútrách Buddhy Šákjamuniho jako ti, kteří
budou demonstrovat plné uskutečnění jeho učení, Dharmy, v jejích
různých podobách a aspektech. První karmapa byl také první vědomě
vtělenou bytostí, u něj se začíná řada 21 karmapů, osvícených
guruů, jež se rodí na základě přání a potřeb bytostí tohoto
světa, a zosobňuje vždy ten aspekt života, který je pro danou
dobu nejpotřebnější. Atributem duchovní moci karmapů je takzvaná
Černá koruna, materiální replika energetického pole nad jejich
hlavou.
Předposlední, šestnáctý karmapa Rangdžung Rigpä Dordže,
jenž se značnou měrou zasloužil o šíření dharmy na Západ, zemřel
v americkém Chicagu roku 1981. Několik let po jeho smrti byli
prezentováni dva adepti na titul karmapy, každý jedním z
nejvyšších lamů Kagjü. Celá situace postupně vyústila do štěpení
školy na dvě části, a to i na úrovni jednotlivých meditačních
center. Každá z obou současných větví má znatelně odlišný
charakter a jiný přístup k tradici a stylu výuky. Toto dělení se
nevyhnulo ani české sanze a obohatilo tak Čechy o novou meditační
skupinu, Sdružení „108“, hlásící se pod duchovní záštitu
karmapy Orgjän Thinlä. Orgjän Thinlä sídlí v tibetském Cchurphu,
byl nalezen podle predikčního dopisu J.S. 16. karmapy a je spojen
především s okruhem blízkým J.S. dalajlamovi, t.j. s většinou
tibetských lamů, naprostou většinou Tibeťanů a řadou západních
center. Jeho protějšek, sídlící v indickém Dillí, Thajä Dordže,
byl určen jedním ze čtyř karmapových regentů, Žamarem rinpočhem.
Těší se úctě řady lamů a zejména početných žáků mistra Oleho
Nydahla. Dělení linie můžeme vnímat jako projev vitality Kagjü,
ale jistě jde také o vnitřní očistný proces, reakci na překotnou
adaptaci dharmy na Západě. V každém případě je tento problém pro
studenty Kagjü hlubokou inspirací v hledání vlastní podstaty a
výzvou k neformálnímu a bytostnému postupu na této cestě.
[
15.12.1995
zdroj: TIBINFO (www.tibinfo.cz) autor: Jan Komrska ]
|