I když vznik tibetského buddhismu je spojován se 7. stoletím
a s vládou krále Songcän Gampa (617-650), bylo to až o sto
let později, kdy v zemi sněhu začalo rozkvétat Buddhovo učení.
Stalo se to díky působení tří pamětihodných postav: krále
Thisong Decäna, opata Šantarakšity a nade všechny
významného učitele Padmasambhavy, učitele zrozeného
z lotosu, také známého jako Druhý Buddha.
Král Thisong Decän pozval Šantarakšitu, opata kláštera
Nálanda v Indii, aby vybudoval velký klášter
v Samjä. Stávalo se však, že práce, kterou lidé vykonali
ve dne, byla v noci zničena zlými duchy. Opat pak předpověděl, že
jediným řešením je pozvat všemocného guru Padmasambhavu, protože pouze on
je schopen vybudovat tento první klášter v Tibetu. Guru
Padmasambava potom skutečně přišel, během cesty si podrobil
všechny zlé duchy silou dharmy a vybudoval klášter v Samjä
s pomocí jak lidí, tak i ne-lidí.
Potom se guru Padmasambhava stal inspirátorem překladů většiny
děl buddhistického kánonu indickými pandity a tibetskými
překladateli. On sám také vyučoval celé buddhistické učení,
zvláště esoterní tradici Diamatového vozu vadžrajána,
a udělil zplnomocnění a nejzákladnější instrukce nespočetným
následovníkům, zvláště těm, kteří byli ustanoveni jako jeho
dvacet pět žáků. On i moudrá dákiní Ješe Cchogjal
uchovali pro příští generace bezpočet tajných učení ve formě
duchovních pokladů neboli term, když zázračně putovali
celým Tibetem a žehnali jeho horám, jeskyním a jezerům. Nakonec
guru Padmasambhava opustil Tibet, když zamířil se svým koněm do
oblak a plul na jihozápad do země Čamara.
Díky šlechetnosti krále Thisong Decäna se klášterní řád,
vytvořený opatem Šantarakšitou, duchovní poslání dané guruem
Padmasambhavou, a buddhistické učení rozšířily a vzkvétaly od
nejstarších dob až do přítomnosti. Tradice, kterou tehdy
ustanovili, se nazývá Ngagjur Ňingma, prastará tradice
raných překladů. Je to nejstarší buddhistická škola v Tibetu.
Tradice Ňingma má tři hlavní proudy: vyšší kanonická linie
kama, uzavřená linie duchovních pokladů terma
a hluboké čisté vize dagnang.
První z nich je linie kama kanonických spisů, která byla
předávána bez přerušení od učitele k žákovi od prapůvodního
Buddhy Samantabhadry přes guru Padmasambhavu a ostatní velké
učitele. Druhá je terma nebo přímá linie pokladů, ukrytých
guru Padmasambhavou pro příští generace, které představují
shrnutí učení kama. Když udělil svým žákům konečná zplnomocnění
a osvobozující instrukce, Guru Padmasambhava svěřil každému
z nich jednu část učení a pak všechny zázračně ukryl jako
duchovní poklady na různých místech v chrámech, sochách, na
obloze, v horách a jezerech. Předpověděl, že tito žáci se
v budoucnosti znovu zrodí, budou učit na místech ukrytí těchto
pokladů a rozšiřovat je do celého světa pro blaho všech bytostí.
Tito reinkarnovaní lamové jsou nazýváni mistři pokladů,
tertöni. V určené době má tertön vizi nebo dostane
znamení, které mu ukážou, jak a kde má poklad hledat. V případě
pokladu mysli není učení zjeveno fyzicky, ale zrodí se
v tretönově mysli. V průběhu věků až do současnosti se objevilo
mnoho takových mistrů. Ve třetím případě dagnang se Guru
Padmasambhava zjevoval tertönům a osobně s nimi mluvil.
Mnoho velkých učitelů se objevilo v linii Ňingma, mezi nimi
Gjalwa Longčhen Rabdžampa (1308-1363), který první sepsal
a systematicky uspořádal učení Velké dokonalosti
Dzogčhen, poslední učení tanter o přirozenosti mysli a jejím
fenoménu. Minling Terčhen Gjürme Dordže (1646-1714) měl
rozhodující roli v uchování a sebrání celého kánonu Ňingma aneb
učení linie kama. Rigdzin Džigme Lingpa (1729-1798),
Pathul Rinpočhe (1808-1887), Lama Mipham
(1846-1912), Džamjang Khjence Wangpo (1820-1892)
a Džamgön Kongthul (1813-1899) se objevili na světě
v rozhodujících chvílích a zajistili, aby toto skvělé učení
přetrvalo přes všechna protivenství až do našich dnů.
Článek je převzat z Handbook of Tibetan Culture, Rupa, Calcutta, 1995
[
17.12.1995
autor: Jeho Svatost Dilgo Khjence Rinpočhe ]
|