Je pro mne cti a potěšením být dnes mezi vámi. Jsem opravdu šťasten, že tu vidím tolik svých
starých přátel, kteří sem přišli z různých koutů světa, a že poznávám nové přátele, s nimiž, jak
doufám, se budu setkávat znovu v budoucnu. Kdykoli se setkávám s lidmi v různých částech
světa, vždy si uvědomuji, že jsme v podstatě všichni stejní: všichni jsme lidské bytosti.
Možná že nosíme odlišný šat, naše kůže má různou barvu, anebo mluvíme různými jazyky. To
je však jenom na povrchu; v podstatě jsme všichni stejné lidské bytosti. A to je to, co nás
navzájem spojuje. To je to, co nám umožňuje, abychom si rozuměli navzájem a rozvíjeli
přátelství a těsné vztahy.
Když jsem přemýšlel o tom, co bych vám dnes měl říci, rozhodl jsem se, že se s všemi
podělím o některé své myšlenky týkající se společných problémů, které před námi všemi jako
členy lidského rodu stojí. Protože všichni společně sdílíme tuto malou planetu Zemi, musíme se naučit
žít v souladu a míru spolu navzájem a s přírodou. To není jenom sen, ale nezbytnost. Jsme
jeden na druhém tak závislí, že nemůžeme již žít v izolovaných společenstvích a nevědět, co
se děje za hranicemi těchto společenství. Musíme jeden druhému pomáhat, když máme
těžkosti, musíme sdílet dobrý osud, když je nám dopřán. Mluvím k vám pouze jako jiná
lidská bytost, jako prostý mnich. Shledáte-li to, co vám řeknu, užitečným, doufám, že se to
pokusíte také uskutečnit.
Chci se dnes s vámi také podělit o své pocity, pokud jde o situaci a naděje tibetského lidu.
Nobelova cena je cena, kterou si tento lid za svoji odvahu a nezlomné odhodlání, které za
posledních čtyřicet let cizí okupace prokázal, skutečně zaslouží. Jako svobodný mluvčí svých
zajatých krajanů a krajanek považuji za svou povinnost promluvit jejich jménem. Nehovořím
s pocity hněvu či nenávisti vůči těm, kdo jsou odpovědni za bezmezné utrpení našeho lidu a
za zpustošení naší země, našich domovů a naší kultury. I oni jsou lidskými bytostmi, které se
snaží najít štěstí a zaslouží si náš soucit. Promlouvám-li k vám, abych vás informoval o
dnešní neradostné situaci ve své zemi a o tužbách svého lidu, pak proto, že jedinou zbraní v
našem boji za svobodu, kterou máme, je pravda.
Představa, že všichni jsme v podstatě tytéž lidské bytosti, které hledají štěstí a usilují vyhnout
se utrpení, velmi napomáhá k rozvíjení pocitu bratrství a sesterství, vřelého citu lásky a
soucítění s ostatními. A ten je zase tím nejzákladnějším, máme-li přežít v tomto stále se
zmenšujícím světě, ve kterém žijeme. Protože jdeme-li každý sobecky jen za tím, o čem si
myslíme, že je to v našem vlastním zájmu, aniž se ohlížíme na potřeby jiných, nedopadne to s
námi jen tak, že ublížíme jiným, nýbrž ublížíme také sami sobě. Tato skutečnost se stala
velice zřejmou v průběhu tohoto století. Víme například, že rozpoutat dnes jadernou válku by
bylo sebevraždou; anebo že znečišťováním ovzduší nebo oceánů s cílem dosáhnout jakéhosi
krátkodobého prospěchu ničíme sám základ našeho přežití. Protože jednotlivci i národy se
stávají stále více jeden na druhém závislými, nezbývá nám nic jiného, než rozvíjet to, co já
nazývám smyslem pro univerzální odpovědnost.
Dnes tvoříme opravdu jednu globální rodinu. To, co se děje v jedné části světa, může
zasáhnout nás všechny. To samozřejmě neplatí pouze o negativních věcech, ke kterým
dochází, nýbrž stejnou měrou i o pozitivních událostech. Díky mimořádné, ultramoderní
spojovací technice se nejen dovídáme o tom, co se děje jinde ale jsme událostmi, ke kterým
dochází kdesi daleko, také přímo dotčeni. Zmocňuje se nás pocit smutku, když děti ve
východní Africe hladovějí. A obdobně máme zase radost, že došlo ke spojení rodiny, kterou
po desetiletí oddělovala berlínská zeď. Naše úroda a náš dobytek jsou zamořeny a naše zdraví
a živobytí ohroženo, dojde-li k nukleární katastrofě daleko od nás v jiné zemi. A zase naše
vlastní bezpečnost je posílena, když mezi válčícími stranami na jiných kontinentech
„vypukne“ mír.
Avšak válka nebo mír, ničení nebo ochrana přírody, porušování nebo podpora lidských práv a
demokratických svobod, chudoba nebo materiální hojnost, nedostatek morálních a
duchovních hodnot nebo jejich existence a rozvoj, narušení nebo rozvoj lidského porozumění
- to nejsou izolované jevy, které je možné analyzovat a zkoumat nezávisle jeden na druhém.
Ve skutečnosti jsou to věci navzájem velice propojené na všech úrovních a je třeba k nim
přistupovat s oním porozuměním.
Mír chápaný jako nepřítomnost války má malou cenu pro toho, kdo umírá hladem či zimou.
Neodstraní muka, která prožívá vězeň svědomí. Neposkytne útěchu těm, kdo ztratili
svoje drahé při záplavách, způsobených nesmyslným odlesňováním v sousední zemi. Mír
může existovat pouze tam, kde jsou respektována lidská práva, kde jsou lidé nasycení a kde
jednotlivci a národy jsou svobodní. Opravdového míru v sobě samém a ve světě kolem nás
může být dosaženo rozvíjením duševního míru. Ostatní výše vyjmenované jevy jsou
navzájem propojeny stejným způsobem. Tak například vidíme, že čisté prostředí, hojnost či
demokracie znamenají málo tváří v tvář válce, zejména jaderné, a že materiální rozvoj
nestačí k tomu, aby zabezpečil lidské štěstí.
Materiální zabezpečení je samozřejmě pro lidský pokrok důležité. V Tibetu jsme věnovali
příliš málo pozornosti technickému a ekonomickému rozvoji a dnes si uvědomujeme, že to
byla chyba. Zároveň však materiální rozvoj bez rozvoje duchovního může také způsobit
vážné problémy. V některých zemích je příliš mnoho pozornosti věnováno věcem vnějším a
příliš málo vnitřnímu rozvoji člověka. Jsem přesvědčen o tom, že oba tyto aspekty jsou
důležité a je třeba rozvíjet je souběžně tak, aby se dosáhlo jejich správné rovnováhy. Cizí
návštěvníci vždy popisují Tibeťany jako šťastné, veselé lidi. To je součást naší národní
povahy, vytvořené kulturními a náboženskými hodnotami, které kladou důraz na potřebu
duševního míru, dosahovaného vytvářením lásky a vlídnosti ke všem ostatním živým cítícím
bytostem, ať lidem nebo živočichům. Klíčem je vnitřní mír: máte-li vnitřní mír,
vnější problémy se nedotýkají vašeho hlubokého pocitu míru a klidu. V takovém rozpoložení
ducha se dokážete zachovat v nejrůznějších situacích s klidem a rozumem, zachovávajíce si
přitom pocit vnitřního štěstí. To je velmi důležité. Jakkoli komfortně si můžete žít v ohledu
materiálním, bez tohoto vnitřního míru se budete dále trápit, budete neklidní a nešťastní z
věcí okolo vás.
Je tedy zřejmě velmi důležité, abychom porozuměli vzájemné propojenosti těchto a ostatních
jevů a abychom k problémům přistupovali a pokoušeli se je řešit s vyrovnaností, jež bere v
úvahu tyto různé aspekty. Samozřejmě že to není snadné. Ale málo prospívá, snažíme-li se
řešit jeden problém tak, že tím zároveň vytváříme problém nový, stejně závažný. A tak
opravdu nemáme východiska: musíme v sobě vypěstovat pocit univerzální odpovědnosti, a to
nejen ve smyslu geografickém, nýbrž také s ohledem na nejrůznější problémy, které stojí před
naší planetou.
Odpovědnost nespočívá pouze na vůdcích našich zemí nebo na těch, kdo byli jmenováni či
zvoleni, aby zastávali příslušnou funkci. Spočívá na každém z nás jednotlivě. Mír například
začíná u každého z nás. Když máme vnitřní mír, můžeme být v míru s lidmi okolo nás. Když
se naše společenství nachází ve stavu míru, může sdílet mír se sousedními společenstvími atd.
Když cítíme lásku a laskavost k druhým, pak nejenže to v nich vyvolává pocit, že jsou
milováni, že o ně má někdo zájem, ale pomáhá to i nám rozvíjet vnitřní štěstí a mír. A existují
způsoby, jak můžeme uvědoměle napomáhat k rozvíjení pocitů lásky a dobrotivosti. Pro
některé z nás je náboženská praxe tou nejúčinnější cestou, jak toho docílit. Pro jiné to může
být nenáboženská činnost. Důležité je, že všichni upřímně usilujeme o to, nezříkat se
lehkomyslně vzájemné odpovědnosti jednoho za druhého a za přirozené prostředí, ve kterém
žijeme.
Jsem velmi povzbuzen vývojem, ke kterému dochází okolo nás. Poté, co mladí lidé v mnoha
zemích, zejména v severní Evropě, opětovně vyzývali k zastavení nebezpečného ničení
životního prostředí, k němuž docházelo ve jménu ekonomického rozvoje, začínají nyní
političtí vůdci světa přijímat významná opatření k řešení tohoto problému. Zpráva Světové
komise pro životní prostředí a rozvoj, předložená generálním tajemníkem OSN (zpráva
norské premiérky G. H. Brundtlandové), představovala důležité opatření, připomínající
vládám naléhavost tohoto problému. Seriózní úsilí o nastolení míru v oblastech sužovaných
válkou a o prosazení práva na sebeurčení u některých národů vyústilo v odchod sovětských
vojsk z Afghánistánu a ve vyhlášení nezávislé Namibie. Díky vytrvalému, nenásilnému,
lidovému úsilí došlo na mnoha místech od Manily na Filipínách až po Berlín ve Východním
Německu k dramatickým změnám, které přiblížily četné země ke skutečné demokracii. S tím,
jak se období studené války chýlí zřejmě ke svému konci, lidé všude žijí novou nadějí.
Bohužel, odvážný pokus čínského lidu uskutečnit podobnou změnu v jeho zemi byl loni v
červnu krutě potlačen. Avšak tento jeho pokus je též zdrojem naděje. Vojenská moc
neudusila touhu čínského lidu po svobodě a jeho odhodlání dosáhnout jí. Obzvlášť obdivuji
skutečnost, že tito mladí lidé, které učili, že „politická moc pochází z hlavně pušky“, se místo
toho rozhodli pro nenásilí jako svou zbraň.
Tyto pozitivní změny ukazují, že rozum, odvaha, odhodlání a neuhasitelná touha po svobodě
mohou nakonec zvítězit. V boji mezi silami války, násilí a útlaku na jedné straně a mírem,
rozumem a svobodou na straně druhé je to mír, rozum a svoboda, které získávají převahu.
Toto vědomí naplňuje nás Tibeťany nadějí, že jednoho dne budeme i my zase svobodní.
Udělení Nobelovy ceny zde v Norsku mně, prostému mnichovi z dalekého Tibetu, naplňuje
také nás Tibeťany nadějí. Znamená to, že i když jsme na svou situaci neupozorňovali formou
násilí, nebyli jsme zapomenuti. Znamená to též, že hodnoty, kterých si vážíme, zejména naše
úcta ke všem formám života a víra v moc pravdy, jsou dnes uznávány a podporovány. Je to
rovněž hold mému učiteli Mahátmovi Gándhímu, jehož příklad je inspirací pro tak mnohé z
nás. Udělení letošní ceny naznačuje, že tento pocit univerzální odpovědnosti se dále rozvíjí.
Jsem hluboce dojat upřímným zájmem o utrpení lidu Tibetu, který projevuje tolik lidí v této
části světa. To je zdrojem naděje nejen pro nás Tibeťany, nýbrž pro všechny utlačované
národy.
Jak dobře víte, Tibet už čtyřicet let trpí pod cizí okupací. Dnes je v Tibetu rozmístěno víc než
čtvrt miliónu čínských vojáků. Některé prameny odhadují počet okupační armády na
dvojnásobek uvedeného množství. Tibeťané byli zbaveni svých nejzákladnějších
lidských práv včetně práva na život, práva pohybu, projevu, náboženské úcty, abych zmínil
aspoň některá. Více než šestina šestimiliónového obyvatelstva Tibetu zemřela v přímém
důsledku čínské invaze a okupace. Již před zahájením „kulturní revoluce“ bylo zničeno
mnoho tibetských klášterů, chrámů a historických budov. A skoro všechno, co ještě zůstalo,
bylo zpustošeno za „kulturní revoluce“. Nechci se tu o tom šířit, protože jsou to všem dobře
známé věci. Co je však třeba si uvědomit, je skutečnost, že přes omezenou svobodu
poskytnutou po roce 1979, restaurování částí některých klášterů a další takové projevy
liberalizace jsou základní lidská práva tibetského lidu dosud systematicky porušována. V
posledních měsících se tato zlá situace ještě dále zhoršila.
Nebýt toho, že naše exilová komunita byla tak štědře podporována a chráněna vládou a lidem
Indie a subvencována organizacemi a jednotlivci z mnoha částí světa, představoval by dnes
náš národ už jen roztroušené zbytky populace. Naše kultura, náboženství a národní svébytnost
by byly zcela zlikvidovány. Avšak my jsme si v exilu postavili školy a kláštery a vytvořili
jsme si demokratické instituce, které slouží našemu lidu a uchovávají semínka naší civilizace.
S těmito zkušenostmi hodláme v budoucím svobodném Tibetu zavést úplnou demokracii. A
tak tím, že rozvíjíme své exilové společenství na moderních základech, opatrujeme a
uchováváme také svou vlastní svébytnost a přinášíme naději miliónům našich krajanů a
krajanek v Tibetu.
Nejnaléhavější otázkou současnosti je masový příliv čínských přistěhovalců do Tibetu. Už v
prvních desetiletích okupace byly přesunuty značné počty Číňanů do východních části Tibetu
- do tibetských provincií Amdo (Čching-chaj) a Kham (větší jeho část byla připojena k
sousedním čínským provinciím). Od roku 1983 jsou to nebývale velké počty Číňanů, jež
jejich vláda vybízí, aby se stěhovali do všech částí Tibetu včetně centrálního a západního
Tibetu (o kterém Čínská lidová republika mluví jako o tzv. Autonomní oblasti Tibet).
Tibeťané jsou tak ve své vlastní zemi urychleně redukováni na bezvýznamnou menšinovou
národnost. Tento vývoj, který ohrožuje samé přežití tibetského národa, jeho kultury a
duchovního dědictví, lze ještě zastavit a zvrátit. Ale musí se tak stát nyní, dřív než bude příliš
pozdě.
Nové kolo protestů a násilných represí, zahájené v Tibetu v září 1987 a vrcholící zavedením
výjimečného stavu v hlavním městě Lhase v březnu letošního roku, bylo z velké části reakcí
na tento obrovský příliv čínských přistěhovalců. Informace, které k nám do exilu docházejí,
naznačují, že protestní pochody a další pokojné formy protestu ve Lhase a v řadě dalších míst
Tibetu pokračují i přes přísné tresty a nelidské zacházení, kterým jsou Tibeťané, zadržení pro
projevy rozhořčení, vystaveni. Počet Tibeťanů zabitých bezpečnostními silami během
protestu v březnu a těch, kteří zemřeli následně ve věznicích, není znám, avšak soudí se, že
přesahuje dvě stovky. Tisíce lidí byly zadrženy či zatčeny a uvězněny. Mučení je běžným
jevem.
Vědom si této zhoršující se situace a ve snaze předejít dalšímu krveprolévání jsem se rozhodl
předložit svůj Pětibodový mírový plán směřující k obnovení míru a lidských práv v Tibetu.
Podrobně jsem tento plán rozvinul ve svém projevu ve Štrasburku v minulém roce. Jsem
přesvědčen o tom, že plán poskytuje rozumný a realistický rámec pro jednání s Čínskou
lidovou republikou. Čínští vůdcové však dosud neprojevili ochotu dát na něj konstruktivní
odpověď. Brutální potlačení čínského demokratického hnutí v červnu letošního roku mne
však utvrdilo v názoru, že jakékoli urovnání tibetské otázky bude mít smysl jen tehdy, když
bude podepřeno odpovídajícími mezinárodními zárukami.
Pětibodový mírový plán se týká těchto základních a s nimi souvisejících otázek, o kterých
jsem se zmínil v první části projevu: Vyzývá k přetvoření celého Tibetu včetně jeho
východních provincií Kham a Amdo v zónu ahinsy (nenásilí); k tomu, aby Čína zanechala
své politiky násilného přemísťování obyvatel; k respektování základních lidských práv a
demokratických svobod tibetského lidu; k obnově a ochraně přírodního prostředí Tibetu; k
zahájení seriózních jednání o budoucím postavení Tibetu a vztazích mezi tibetským a
čínským lidem. Ve svém štrasburském projevu jsem navrhl, aby se z Tibetu stal plně
samosprávný demokratický subjekt.
Chtěl bych využít této příležitosti, abych objasnil představu o zóně ahinsy čili svatyni míru,
představující jádro Pětibodového mírového plánu. Jsem přesvědčen o tom, že to má velký
význam nejen pro Tibet, nýbrž i pro mír a stabilitu v Asii.
Je mým snem, aby se z celé Tibetské náhorní plošiny stal volný útulek, kde budou moci v
míru a harmonické rovnováze žít lidé a příroda. Bude to místo, kam budou moci přicházet
lidé z celého světa, aby tu hledali pravý smysl míru uvnitř sebe samých, vzdáleni napětí a
tlaků většiny ostatního světa. Tibet by se tak opravdu mohl stát tvůrčím centrem propagace a
rozvíjení míru.
Toto jsou klíčové body navrhované zóny ahinsy:
- Celá Tibetská náhorní plošina bude demilitarizována. Bude tam
zakázána výroba, zkoušky a skladování jaderných zbraní a jiné výzbroje.
- Tibetská náhorní plošina bude přeměněna v největší světový přírodní park či biosféru,
budou vydány přísné zákony na ochranu divoké zvěře a rostlinstva; bude důsledně
regulováno využívání přírodního bohatství, aby nedocházelo k poškozování příslušných
ekosystémů; v obydlených oblastech bude prováděna politika přijatelného rozvoje.
- Bude zakázána výroba a používání jaderné energie a jiné technologie produkující
nebezpečný odpad.
- Národní zdroje a politika budou směrovat k aktivní podpoře míru a ochraně životního
prostředí; v Tibetu najdou pohostinné útočiště organizace věnující se prosazování míru a
ochraně všech forem života.
- V Tibetu bude podporováno zřizování mezinárodních a regionálních organizací pro
prosazování a ochranu lidských práv.
Nadmořská výška Tibetu a jeho rozloha, rovnající se rozloze zemí Evropského společenství,
jakož i jeho jedinečné dějiny a hluboké duchovní dědictví činí tuto zemi ideálně způsobilou k
tomu, aby plnila úlohu svatyně míru v strategickém nitru Asie. Bylo by to také v souladu s
historickou úlohou Tibetu jako mírumilovné buddhistické země a nárazníkové oblasti,
oddělující dvě velké mocnosti na asijském kontinentu.
S cílem snížit existující napětí v Asii navrhl sovětský prezident pan Gorbačov demilitarizaci
sovětsko-čínských hranic a jejich přeměnu v „hranici míru a dobrého sousedství“. Nepálská
vláda už předtím předložila návrh, aby se Nepál, tato himálajská země sousedící s Tibetem,
stal zónou míru, třebaže návrh nezahrnoval ještě demilitarizaci země.
Pro stabilitu a mír v Asii je nezbytné vytvářet mírové zóny, které by oddělovaly největší
mocnosti a potenciální protivníky na tomto kontinentu. Návrh prezidenta Gorbačova,
zahrnující také úplné stažení sovětských vojsk z Mongolska, může pomoci snížit napětí i
možnost konfrontace mezi Sovětským svazem a Čínou. Mezi Čínou a Indií je nevyhnutelně
třeba vytvořit skutečnou zónu míru, jež by oddělovala tyto dvě nejlidnatější země světa.
Zřízení zóny ahinsy by předpokládalo stažení vojsk a vojenských zařízení z Tibetu, což by
umožnilo Indii a Nepálu, aby rovněž stáhly svá vojska a vojenská zařízení z himálajských
oblastí sousedících s Tibetem. Toho by mělo být dosaženo formou mezinárodních smluv.
Bylo by to v nejlepším zájmu všech států v Asii, zejména Číny a Indie, neboť by to zvýšilo
jejich bezpečnost a zároveň zmenšilo hospodářské břemeno spojené s vydržováním velkých
seskupení vojsk v odlehlých končinách.
Tibet by nebyl první strategickou oblastí, která by byla demilitarizována. Jistou dobu byly
demilitarizovány části Sinajského poloostrova, egyptského území oddělujícího Izrael a Egypt.
Nejlepším příkladem zcela demilitarizované země je samozřejmě Kostarika.
Tibet by nebyl také první oblastí přetvořenou v přírodní rezervaci neboli biosféru. Na světě
bylo vytvořeno množství přírodních parků. Některé strategicky velmi důležité oblasti se
změnily v přírodní „parky míru“. Dva příklady: park „La Amistad“ (Přátelství) na hranicích
mezi Kostarikou a Panamou a projekt „Sí a la Paz“ (Ano míru) na hranicích mezi Kostarikou
a Nikaraguou.
Když jsem začátkem tohoto roku navštívil Kostariku, viděl jsem, jak se může země úspěšně
rozvíjet bez armády; stačí, aby se z ní stala pevná demokracie oddaná míru a ochraně
přírodního prostředí. To mě utvrdilo v přesvědčení, že moje vize budoucího Tibetu není
pouhý sen, nýbrž realistický plán.
Dovolte mi, abych nakonec vyslovil osobní dík vám všem i našim přátelům, kteří tu s námi
dnes nejsou. Váš zájem a podpora, které jste projevili ve věci Tibeťanů, nás všechny hluboce
dojaly a neustávají nám dodávat odvahu k boji za svobodu a spravedlnost: ne s použitím
zbraní, ale s mocnou zbraní pravdy a odhodlání. Vím, že mluvím jménem všeho tibetského
lidu, když vám vyslovuji poděkování a prosím vás, abyste nezapomínali na Tibet v této
kritické době dějin naší země. Doufáme, že i my přispíváme k rozvoji mírovějšího, lidštějšího
a krásnějšího světa. Budoucí svobodný Tibet se bude snažit pomáhat všem potřebným na
tomto světě, bude ochraňovat přírodu a prosazovat mír. Jsem přesvědčen, že schopnost nás
Tibeťanů spojovat duchovní kvality s realistickým a praktickým přístupem nám umožní
přinést náš zvláštní vklad, byť jakkoli skromný. To je moje naděje i modlitba.
Na závěr mi dovolte podělit se s vámi o krátkou modlitbu, která mi dává inspiraci a
odhodlání:
Dokud tento vesmír bude trvat,
dokud v něm živé bytosti budou přebývat,
kéž i já zde mohu setrvat,
abych rozptyloval utrpení světa!
Děkuji vám.
Oslo, 11. prosinec 1989
[
11.12.1989
zdroj: Tib. exilová vláda (www.tibet.com) autor: Jeho Svatost dalajlama ]
|