Tibinfo - informační systém o Tibetu
Články, dokumenty
   

Články

Ze školy do školy
Původně jsme měli namířeno jen do jedné tibetské školy, kam jsme vezli dárky dvěma dětem, které na dálku „adoptovala“ jedna česká rodina. Nakonec jsem si do deníku zapsal navštívených škol deset. Díky plyšovému králíkovi a jednomu tibetskému časopisu pro děti.
[ 12.02.2006   autor: Miroslav Pošta ]

Tibetský buddhismus v českém prostředí před rokem 1989
Zatímco v předchozích dílech jsme věnovali pozornost vztahu Západu a tibetského buddhismu obecně, v poslední části našeho volného cyklu se obrátíme k českému prostředí, kde se vývoj vzhledem k politickým okolnostem odehrával zejména ve druhé polovině 20. století poněkud odlišně.
[ 12.02.2006   autor: Jana Rozehnalová ]

Dítě, které ukradli Tibetu
25. dubna oslaví 16. narozeniny Gendün Čhökji Ňima, který je často označován jako nejmladší politický vězeň světa. Dnes, deset let poté, co zmizel, je už zřejmě toto označení nepřesné a patrně by se našli i mladší političtí vězni. Nic to však nemění na skutečnosti, že tento chlapec byl i s rodinou v roce 1995 unesen a nikdo kromě čínských úřadů dodnes neví, kde jsou a jak se jim daří.
[ 12.02.2006    ]

Jak jsme v pátek třináctého adoptovali Tašiho
Není dobré chodit ve třech a půl tisících nad mořem v sandálech naboso. Mám pořádně spálené nárty. Plánovaný start několikadenní túry se ruší, v pohorkách bych to asi nerozchodil. Uvidíme zítra. Co ale s načatým dnem? Tibetská uprchlická vesnička nedaleko Lehu – hlavního města severoindického Ladaku – se zdá být dobrou alternativou. Cestou do areálu je třeba zastavit se v kanceláři, aby nás pustili dovnitř. Přinášejí kořeněný mléčný čaj, sušenky – to asi bude na delší dobu. Navíc na mě přichází střevní nevolnost – co se divím, když je pátek třináctého?
[ 12.02.2006   autor: Pavel Pavlovský ]

Kdo je kdo
Gendün Čhöphel (1903? - 1951) Málokterý tibetský učenec měl tak široký záběr a byl tak kontroverzní jako Gendün Čhöphel – mnich, historik, filozof, překladatel, autor cestopisů, inovátor, básník a erotik. Dnes je považován za prvního moderního tibetského učence a nejvýznamnější postavu tibetského kulturního života 20. století. Svým výstředním chováním a nevybíravou kritikou si popudil i oficiální kruhy, strávil několik let ve vězení a zemřel předčasně v žalostném stavu.
[ 12.02.2006   autor: Miroslav Pošta ]

Přežije tibetský jazyk v Baltistánu?
Stejně jako národy žijící v Ladaku nebo Arunáčalpradéši, mají obyvatelé Baltistánu v severním Pákistánu silnou historickou a kulturní vazbu na Tibet. Zejména starší generace tamních obyvatel používá původní tibetské písmo a mluví jedním z tibetských dialektů. A právě přes tuto oblast se původní buddhistické texty, psané v sanskrtu, dostávaly v šestém a sedmém století do Tibetu....
[ 01.01.2006   autor: Marcela Procházková ]

Pět měsíců v bönistické škole
Po návratu ze školy je 15 minut na odpolední čaj (vždy sladký černý čaj s mlékem) a poté osobní volno. To trvá hodinu, kterou většinou věnují hraní kriketu, cvrnkání kuliček a jiným důležitým činnostem. Pak následuje čas pro studium a přípravu úkolů do školy. Pokud jsou v Dolandži zrovna nějací dobrovolníci, tak doučují ty, kteří mají problémy s určitým předmětem, nebo se věnují práci s nejmladšími dětmi. Já jsem učila angličtinu. Několikrát jsem si říkala, že je jednodušší zkrotit divou zvěř, než tyhle malé děti...
[ 28.05.2005   autor: Ilona Pilčíková ]

Tibetský buddhismus bez růžových brýlí
Popularita Tibetu a tibetského buddhismu na Západě dosáhla v posledních letech stavu, kdy mnoho „praktikujících“ buddhistů a příznivců Tibetu a tibetského buddhismu přijalo představu ideálního, vysněného Tibetu. Desetitisíce turistů se každý rok vydávají na zájezd do Tibetu, na který je pod záminkou expedice do tajemné země lákají velké i malé cestovní kanceláře. V tajemné Šangri-la, magické zemi na střeše světa, hledáme to, co nechceme nebo neumíme hledat doma...
[ 28.04.2005   autor: Ľubomír Sklenka ]

Tibetská princezna
V žilách jí koluje tibetská i čínská krev - jejím otcem byl pančhenlama Čhökji Gjalcchän, převtělení buddhy Amitábhy, a její matkou je Číňanka Li Ťie, kterou si pančhenlama v lednu 1979 vzal za ženu. Rendži, jak si nechává říkat, v Tibetu nikdy nežila. Několikrát jej však navštívila. V roce 1990, rok po otcově smrti, matka sedmiletou Rendži vzala do východního Tibetu. Podél silnice si tehdy stovky Tibeťanů postavily stany v naději, že pančhenlamovu dceru alespoň na okamžik spatří. "Lidé prý čekali podél silnice až do dálky 80 kilometrů. Tisíce a tisíce lidí - všichni se mě chtěli dotknout." Když se Rendži vrátila do Tibetu o deset let později, situace se opakovala...
[ 18.04.2005   autor: Miroslav Pošta ]

Hledání pokladů ztracené Šangri-la
Ve třetím díle našeho putování po stopách západní imaginace o Tibetu a tibetském buddhismu se zastavíme u představ vycházejících z romantismu a historismu. Tibet a tibetský buddhismus zde nabyly zcela jiné podoby, než jakou ztělesňoval hrozivý „lámaismus“. V kontextu romantismu se totiž Tibet jeví jako pozemský ráj a buddhistické učení již nikoli jako pohanská idolatrie nebo černá magie, ale jako mystická moudrost, která pomůže západnímu člověku nalézt odpovědi na otázky po smyslu a tajemství života...
[ 22.03.2005   autor: Jana Rozehnalová ]

 novější     starší      Stránka 2