Články, dokumenty
Popraven další Tibeťan na základě nepravdivých obvinění
Občanské sdružení Lungta a Tibetské kulturní centrum s lítostí a rozhořčením získaly informace o tom, že ve městě Kan-c’ v čínské provincii S’-čchuan byl 26. ledna 2003 na základě nepravdivého obvinění ze spáchání bombového útoku popraven Tibeťan Lozang Döndub. Jeho údajnému spolupachateli, uznávanému buddhistickému mnichovi Tändzin Deleg Rinpočhemu byl současně vyměřen trest smrti s dvouletým odkladem. Těmto dvěma Tibeťanům se přitom nedostalo spravedlivého soudního procesu... [ 13.02.2003
autor: Miroslav Pošta ]
Velký Pátý dalajlama a 360. výročí vzniku vlády Gandän phodang
V roce 2002 si Tibeťané připomněli 360. výročí vzniku jedinečné formy vlády nazvané Gandän phodang,
založené na principech harmonického soužití náboženství a politiky. Jejím zakladatelem je Velký Pátý,
jak Tibeťané nazývají pátého dalajlamu Ngawang Lozang Gjamccha (1617 - 1682). Tento vynikající státník
a diplomat byl schopen znovu sjednotit celý Tibet jako národ a vládl mu s naprostou suverenitou... [ 12.02.2003
autor: Marie Richtová ]
Nejdéle vězněný Tibeťan propuštěn
Dne 31. března 2002 byl ze zdravotních důvodů propuštěn Tanag Džigme Zangpo, které ve vězení strávil téměř čtyři
desítky let - pět let v pracovním táboře a dvaatřicet let ve vězení. „Je mi sedmdesát tři roků. Mé tělo je velmi
slabé a můj zdravotní stav vůbec není dobrý,“ řekl po svém propuštění Rádiu svobodná Asie... [ 27.11.2002
autor: Petra Zlatohlavá ]
Odešly dvě výrazné postavy tibetského odboje
Začátkem roku v rozmezí necelých tří týdnů zemřeli dvě výrazné postavy tibetského odboje a bývalí političtí
vězni Aňi Parčhin a Julu Dawa Cchering. Jména, která léta nedala spát čínským úřadům a pro příznivce Tibetu
po celém světě se stala symbolem boje proti čínské okupaci Tibetu... [ 13.11.2002
autor: Petra Zlatohlavá ]
Marné naděje?
Velká očekávání vyvolaly u Tibeťanů žijících v exilu dvě návštěvy Tibetu, které se uskutečnily v poslední době.
Měsíční soukromou cestu do Tibetu a Číny podnikl v červenci starší bratr dalajlamy Gjallo Döndup, který je
dlouholetým prostředníkem mezi tibetskou exilovou vládou v čele s dalajlamou a čínskou vládou, která připojila
Tibet ke svému území. V září pak Lhasu navštívili dva dalajlamovi vyslanci, aby jednali s představiteli místní
samosprávy... [ 03.11.2002
autor: Marie Peřinová ]
Jak Tibeťané v roce 2002 slavili Losar
Několik dní před Novým rokem (tibetsky Losar) si Tibeťané kupují zelené naklíčené obilí
v květináči, které mají doma až do konce Mönlamu, velkého buddhistického svátku, který následuje po Losaru.
V každé rodině se peče khabse, novoroční sladké pečivo, a připravuje čhang, tibetský alkohol. Všude
na ulicích se prodává skopové a jačí maso. V podvečer Nového roku malují lidé před svými domy na zem bílá znamení
pro štěstí, např. swastiku, která symbolizuje nezničitelné štěstí... [ 01.11.2002
autor: Zuzana Vokurková ]
Antilopám orongo hrozí vyhynutí
Organizace na ochranu zvířat International Fund for Animal Welfare, že nadále vzkvétá nezákonný obchod
s výrobky ze srsti chráněné himálajské antilopy druhu orongo. Velmi oblíbené jsou zejména šály z takzvaného
šachtuše. Šachtuš, v perštině zhruba „král všech vln“, je velmi lehká a jemná tkanina, po které bohatí
a slavní doslova šílí... [ 28.10.2002
autor: Miroslav Pošta ]
Ngawang Čhöphel a Sönam Dekji: Příběh se šťastným koncem
„Když jsem viděla svého syna, nemohla jsem ho skoro poznat. Přede mnou za dvěma přepážkami a dvěma vrstvami
drátů s vysokým napětím stál křehký vyhublý člověk, téměř kost a kůže. Byli s ním tři vězeňští dozorci,
jeden za ním, dva po jeho boku. Z očí mi tekly slzy, když jsem se ho zeptala, jestli je skutečně můj syn.
Jediné, co dokázal říct, bylo: Prosím, neplač.“ ... [ 26.10.2002
autor: Marie Peřinová ]
Můj exil
Když jsme byli malí a chodili do tibetské školy v Himáčalpradéši, učitelé nám ve velkém vyprávěli o tom, jak Tibeťané
v Tibetu trpí. Často jsme slýchali, že jsme uprchlíci a že všichni na čele máme velké U. Moc jsme tomu nerozuměli a doufali,
že učitel si pospíší a dokončí svou řeč, abychom nemuseli stát na horkém slunci s vlasy natřenými olejem. Hodně dlouho
jsem upřímně věřil, že jsme zvláštním druhem lidí, kteří mají na čele velké U. Vypadali jsme jinak než místní indické
rodiny, které bydlely v okolí areálu školy, byli jsme jiní než ta řezníkova rodina, která každé ráno porážela jednadvacet
ovcí a koz (když jsme od jatek slyšeli mektání koz, kterým prořezávali hrdlo, házívali jsme na plechovou střechu kameny).
V našem okolí bydlelo dalších pět rodin. Těm patřily jablečné sady a zdálo se nám, že jedí jen jablka na nejrůznější úpravy... [ 21.07.2002
autor: Tändzin Cöndü ]
Zničení kláštera Serthar
Události, které se v minulém roce odehrály ve východotibetském Sertharu ukazují, že čínské úřady mají velký strach z hnutí a lidí, kteří v poměrně krátké době dokáží oslovit velké množství lidí. Ať se jedná o hnutí Falung-kchung o kterém se i u nás píše, nebo o lamu Džigme Phüncchoga, který založil klášter Serthar v Khamu. [ 20.07.2002
autor: Petra Veselá ]
|